Leverancier van Internetsoftware Ariba heeft het afgelopen jaar een bruggenhoofd geslagen op de Europese markt. De Amerikanen noteren succes na succes met klanten als Chevron, Hewlett-Packard, Fed-Ex, Cisco en General Motors. Internetsoftware voor bedrijfsinkopen is gewild.
Niet alleen wist Ariba over het boekjaar 1999 een omzetgroei van 443 procent te realiseren, ook sleepte het de multinational Philips binnen als klant. De omzet kwam in 1999 uit op 45,4 miljoen dollar (97 miljoen gulden). In het laatste kwartaal haalde het bedrijf echter geen groei meer van 400 procent, maar ‘slechts’ van 266 procent. Het verlies van Ariba groeide het afgelopen boekjaar van 11 miljoen naar ruim 29 miljoen dollar (62 miljoen gulden).
Ook in Nederland manifesteert de onderneming zich, want sinds begin dit jaar huist de Benelux-vestiging in Hoofddorp, waar ook een aantal Europese functies als helpdesk en training onderdak vinden. Arjen Koonings, voormalig directeur Peoplesoft Benelux, trekt in deze vestiging aan de touwtjes.