Siebel Systems en IBM breiden hun kersverse overeenkomst nu al uit naar het integreren van applicaties. De leverancier van software voor het beheer van klantenrelaties (crm) kwam deze week met IBM overeen zijn programmatuur te distribueren.
IBM’s software voor elektronische handel zal nu standaard aansluiting bieden op de producten van de marktleidende crm-leverancier. Verder zullen de twee partners ook applicaties samen verder ontwikkelen, marketen en verkopen.
Siebel verkrijgt hiermee in één klap een belangrijke inkomstenstroom; de 4700 verkopers van IBM zetten nu dezelfde producten in de markt als de 250 verkopers van Siebel zelf. De softwareleverancier heeft ongeveer 120 applicaties voor klantenrelatie-beheer. Overigens is de totale overeenkomst tussen de twee IT-bedrijven niet exclusief; elk heeft de vrijheid andere partners op crm-gebied te zoeken. Toch menen analisten dat hiermee in wezen een einde komt aan IBM’s eigen crm-initiatief.
Vorig jaar richtte het concern nog een aparte divisie op waarin het onder meer de Software Artistry-producten van zijn dochter Tivoli onderbracht. Die groep, genaamd Corepoint, is inmiddels opgedoekt en nagenoeg alle producten ervan zijn geschrapt. "We kregen al gauw door dat we van Corepoint geen Siebel konden maken", erkent senior vice-president Bill Etherington.