IBM trekt zijn PC-lijn voor consumenten toch niet geheel terug uit winkels in de Verenigde Staten. Het bedrijf meldde gistermiddag dat zijn Aptiva-computers nog te koop zullen zijn in enkele vestigingen van de Officemax-keten.
Eerder die dag maakte IBM officieel bekend dat die consumentenmachines in de VS vanaf 1 januari alleen verkrijgbaar zouden zijn via de ShopIBM-website. Analisten voorspelden toen dat dit een moeilijke overgang zou zijn voor de computerfabrikant, met name doordat naamsbekendheid op het web zeer belangrijk is.
Nu blijkt ook dat IBM een reclamebudget van twintig miljoen dollar heeft uitgetrokken voor het bevorderen van zijn online-verkoop. Hiermee komt het bedrijf met een weerwoord op de kritiek dat het te weinig advertentiegelden besteedt aan zijn consumentenmerk Aptiva.
Ondertussen behoudt IBM met de positionering in de Officemax-vestigingen een laatste winkelfront. Daarbij zullen de IBM-producten een aparte afdeling krijgen; een winkel-in-een-winkel, zoals dat in Japan al met succes is ingevoerd.
"Zo onderscheiden we onze computers. Anders heb je wel 25 gelijk-ogende machines op een plank staan met verkopers die het niet uitmaakt welke ze verkopen", zegt IBM-woordvoerster Trink Guarino. Apple hanteert het winkel-in-een-winkel-model al langere tijd via de CompUSA-winkelketen.