De deelnemers aan de megabeurs Telecom 99 in Genève, bezoeken dit massacongres doorgaans met gemengde gevoelens. Ze spreken van een haat-liefde verhouding. Enerzijds houden zij van het congres omdat alle belangrijke personen uit de telecombranche aanwezig zijn. Maar aan de andere kant haten ze de beurs van de Internationale Telecom Unie, omdat het zo weinig oplevert.
Elk jaar als Telecom achter de rug is, zeggen de deelnemers tegen elkaar: ‘Naar deze dierentuin keren wij niet meer terug.’ Toch zijn we bij de volgende editie allemaal weer aanwezig, gewoon omdat iedereen terugkeert", stelt Carleton Fiorina, de directeur van Hewlett-Packard. "Ik wou dat deze beurs niet bestond. Maar aangezien dat niet het geval is, komen ook wij weer opdraven", verzucht zij.
Tweehonderdduizend mensen
De twaalfhonderd aanwezige bedrijven zien in een week tijd bijna tweehonderdduizend mensen hun kramen afstruinen. In aanpalende ruimtes gaan topmensen uit het bedrijfsleven de discussie aan met de politiek. De kansen worden daar geboden, voor ondernemingen een reden om vaak miljoenen guldens neer te tellen voor een stand. De kosten: bijna negenhonderd gulden per vierkante meter, plus nog eens driehonderd gulden per vierkante meter voor de tweede of derde verdieping. Dat is dan nog exclusief de kosten voor software, videofilms en personeel op de stand, de dure hotelkamers en exclusieve diners.
Afwezig
Een aantal opvallende bedrijven laat het dit jaar afweten. IBM had zich in eerste instantie aangemeld voor Telecom 99 en wilde een stand bouwen van meer dan achthonderd vierkante meter. Het concern trok zich echter terug. De directie vindt de investeringen bij nader inzien niet de moeite waard. Ook MCI Worldcom, het bedrijf dat met de overname van Sprint alle aandacht naar zich toetrekt, is een opvallende afwezige.
Ook afwezig zijn de giveaways, de cadeaus die bedrijven doorgaans aan de bezoekers geven. Hier en daar een tas met folders, maar meer zit er niet in. Kennelijk gaan de bedrijven toch op de pecunia letten, de talrijke cadeaujagers in desillusie achterlatend.
Knallende clips
Wat wel overblijft op de beurs zijn de talloze shows, optredens, knallende videoclips en luidruchtige presentaties. De bezoekers kunnen zich vergapen aan allerlei nieuwe snufjes. Met name de mobiele telefoons trekken veel aandacht. Volgens een rapport van de ITU (International Telecommunications Union), dat tijdens de beurs gepresenteerd werd, zijn er in 2005 meer mobiele telefoons dan vaste aansluitingen. Dagelijks komen er 250 duizend mobiele toestellen bij. Vooral welvarende landen als Finland lopen voorop in de adoptie van mobieltjes. Maar ook ontwikkelingslanden als Ruanda scoren hoog, omdat de infrastructuur voor vaste telefoons abominabel te noemen is.
In de ‘convergerende wereld’, een van de beursthema’s, gebruikt men de mobiele telefoon naast spraak, ook om over Internet te surfen, e-mail te lezen en video te bekijken. Op Telecom 99 was daarvan al een voorproefje te zien: de mobiele telefoon als baby-videofoon. Handig voor elke babykamer.