Sony wil met de chips van zijn aanstaande Playstation 2 de Unix-werkstations van SGI beconcurreren. Ken Kuturagi, president van Sony Computer Entertainment, zegt dat het concern de speltechnologie zal verwerken in zware grafische werkstations.
De Playstation 2 zal tot zoveel grafisch geweld in staat zijn dat de onderliggende technologie nu rijp is voor professioneel gebruik. De doelgroep bestaat uit ontwerpers en multimedia-ontwikkelaars. Verbeterde versies van Sony’s GS- en EE-chips (Graphics Synthesizer en Emotion Engine) worden verwerkt in werkstations die in de eerste generatie tien keer zo snel beloven te zijn als de huidige grafische platformen. De eerste Sony-werkstations verschijnen volgend jaar op de markt en bevatten die GS+ en EE+.
Tegen 2002 zal Kuturagi’s computervermaak-divisie de GS2 en EE2 hebben ontwikkeld. Die chips van de tweede generatie bevatten veertig miljoen transistoren en moeten honderd keer sneller zijn dan hedendaagse grafische werkstations. De derde generatie moet rond 2005 het licht zien en duizend keer beter presteren dan systemen van 1999.