IBM en Dell hebben hun bestaande samenwerking uitgebreid met een overeenkomst voor dienstverlening aan Dell-klanten. Deze uitbreiding heeft een waarde van ruim zes miljard dollar en een geldigheidsduur voor de komende zeven jaar.
De eerdere samenwerking betrof de levering van PC-componenten door IBM aan Dell. Daarbij verkreeg de PC-fabrikant ook toegang tot bepaalde technologieën van de computerreus. Dat in maart getekende contract had een geschatte waarde van zestien miljard dollar en een looptijd van eveneens zeven jaar.
Analisten denken dat de nu onthulde voortzetting van de samenwerking de PC-activiteiten van IBM zou kunnen schaden. Veel hardware-verkopen bij dat bedrijf zijn namelijk verbonden aan de dienstverlening. IBM stelt dat het de PC-markt absoluut niet wil verlaten. Dell verkoopt echter ongeveer twee keer zoveel PC’s als IBM. Bovendien leed de PC-tak van de laatste onderneming vorig jaar een fors verlies.
Dell zal vanaf de start van volgend jaar zijn Amerikaanse klanten in de bedrijfs-, overheids- en onderwijssector een reeks installatie- en garantiediensten bieden. De echte afhandeling daarvan is in handen van IBM’s snelgroeiende Global Services-divisie. Het dienstenpakket omvat desktopcomputers, laptops, werkstations, servers en opslagsystemen.
De twee partners breiden deze dienstverlening in de loop van volgend jaar uit naar andere internationale markten. Dell leunt voor dienstverlening in Europa en Azië momenteel op respectievelijk Unisys en Wang. Het is nog niet bekend hoe nu de verstandhouding is met deze twee partners.