De Consumentenbond zegt verbaasd te zijn over het feit dat minister Jorritsma (Economische Zaken) en de Nederlandse Associatie voor Direct Marketing (Dmsa) vorige week hebben meegewerkt aan de introductie van de digitale versie van de Ja/Nee-brievenbussticker.
De digitale sticker is gratis te verkrijgen op de VNU-websitehttp://www.yesorno.nl en zou de consumenten moeten vrijwaren van ongewenste ‘spam’ in de emailbox. Volgens de Consumentenbond is het echter een poging om zoveel mogelijk informatie van de consument los te weken.
Internet-gebruikers die een digitale sticker willen, moeten op de website een vragenformulier invullen, waarin ze volgens de initiatiefnemers precies aan kunnen geven welke commerciële email ze wél en welke ze n�et in hun elektronische brievenbus willen krijgen. Op die manier kan de informatiestroom tussen bedrijven en consumenten worden gereguleerd, zo stelt VNU, want de adverteerder levert zijn advertentie aan bij Yes or No, die er vervolgens voor zorgt dat de juiste advertenties bij de juiste consumenten terecht komen.
De Consumentenbond werkt samen met andere Europese consumentorganisaties aan een wettelijk verbod op ongewenste email. En ook de Europese Commissie is met het probleem bezig. Die stelt voor om commerciële email als zodanig herkenbaar te maken en per land een ‘opt-out register’ aan te leggen, dat door de adverteerders regelmatig moet worden geraadpleegd. De Nlip, de Nederlandse branchevereniging van Internet-aanbieders, ziet het idee van de EC geheel niet zitten. "Dergelijke, per land te regelen, registers werken op een internationaal medium als Internet helemaal niet", stelt de Nlip. "De enige aanvaardbare oplossing is een verbod op spam met een opt-in mogelijkheid voor de consumenten die zulke email wél willen ontvangen. In de VS blijkt dat te werken.