Bedrijfsportalen zijn de status ontgroeid van interessante grafische interfaces met beursnieuws en weerberichten. De nieuwe trend is het uitbesteden van het bedrijfsportaal aan een commerciële portaalaanbieder.
Hewlett-Packard en Yahoo spelen met hun samenwerking duidelijk in op die trend. Onlangs ontvouwden de bedrijven hun Corporate My Yahoo. Onder die noemer hebben ze diensten en technologie ontwikkeld die bedrijven in staat stelt hun interne en hun Internetinformatie samen te smelten tot één, beveiligd point of access.
Andere ondernemingen volgen HP en Yahoo op de voet. Zo zal Glyphica volgende maand twee samenwerkingsverbanden aankondigen die mogelijk moeten maken dat klanten Glyphicas bedrijfsportaalsoftware rechtstreeks vanaf hun eigen site kunnen huren. Verder presenteert Epicentric volgende maand zijn Portal Service en zal Plumtree Software voor het eind van het jaar eenzelfde product op de markt brengen.
Hoe nieuw deze trend ook mag zijn, het houdt daar niet op. Verschillende analisten spreken al van hyperportalen, waarop bedrijven verschillende bedrijfsinformatie en -processen kunnen samenvoegen. Dergelijke hyperportalen aggregeren informatie van andere portalen en zijn in staat alle verschillende bedrijfsapplicaties langs de productketen met elkaar te integreren. Zo kan bijvoorbeeld elk item in het SAP-systeem van het bedrijf gerelateerd worden aan een elders in de organisatie gebruikte Baan-, Oracle- of Peoplesoft-applicatie. De inhoud in al die verschillende applicaties zijn vervolgens samen te voegen in één portaal, samen met andere Internet- of intranetdata.
Het bedrijfsportaal kan op die manier werkelijk de etalage van het bedrijf worden, een one-stop shop. Het enige risico ligt in de manier waarop bedrijven omgaan met de enorme hoeveelheid informatie. Analisten wijzen er dan ook op dat met de nieuwe rol van de portalen meer druk komt te liggen op zaken als redactie en organisatie.