De Stichting Telecomgebruikers Nederland (STN) geeft de aanzet tot een prestatiemeter van telecomaanbieders. Dit instrument moet duidelijkheid scheppen in de ondoorzichtige telecommarkt. "Aanbieders houden de onduidelijkheid bewust in stand", zegt directeur John van der Meulen. De reacties zijn verdeeld.
Telecomgebruikers hebben volgens Van der Meulen behoefte aan helderheid. Er bestaat vooral onduidelijkheid over de snelheid en kwaliteit van levering, het aantal gerapporteerde fouten, het percentage op tijd verrichte reparaties, klachtenafhandeling en facturering. STN onderzocht de mogelijkheid dat aanbieders hun prestaties op die probleemgebieden meten en publiceren. Een onderzoeksbureau zou de metingen moeten controleren. Verder zou een nog te vormen klachtenlichaam geschillen tussen aanbieders en gebruikers moeten beoordelen.
STN stelt voor een Nederlands Telecom Kwaliteits Forum in het leven te roepen. Daarin zitten zowel aanbieders als gebruikersgroeperingen, belangenbehartigers en overheidsinstellingen. Onder dit Forum komt het onderzoeksbureau. De nieuwe organisatie moet de verdere procedures uitvoeren. Van der Meulen denkt dat in 2000 de eerste publicaties te verwachten zijn.
De prestatiemeter valt en staat met de bereidheid van de aanbieders om openheid van zaken te geven. Van der Meulen verwacht echter geen problemen. Ze moeten hun prestaties op dezelfde manier meten en dezelfde criteria publiceren. Zo krijgen gebruikers ranglijsten die aangeven wel bedrijf op welk onderdeel het best presteert. KPN reageert positief, concurrent Telfort niet.
STN ziet voor toezichthouder Opta en de Nederlandse vereniging van bedrijfstelecommunicatie grootgebruikers (BTG) een rol weggelegd in het op te richten Forum. Beide organisaties voelen hier niets voor. "Ik denk niet dat wij in een forum gaan zitten dat pretendeert er voor alle gebruikers te zijn", zegt Kees Tromp van BTG. De Opta is wel voorstander van meer openheid, maar wil haar onafhankelijkheid niet in gevaar brengen.