Packard Bell is sinds het derde kwartaal van dit jaar het best verkochte computermerk op de Nederlandse thuismarkt. Volgens cijfers van onderzoeksbureau Dataquest heeft de PC-fabrikant 13,1 procent van die markt in handen. Hans Schinkel, Nederlands directeur van Packard Bell Nec, voorziet een verdere groei.
"De door analisten voorspelde convergentie in de markt van PC-leveranciers zal met name bedrijven raken die geen eigen technologie in huis hebben", meent Schinkel. Volgens die definitie krijgen fabrikanten die voornamelijk componenten assembleren, zoals bijvoorbeeld Dell, het nog moeilijk. Schinkel maakt zich geen zorgen, ondanks de recente verschuivingen in de directie van zijn bedrijf. Hij gelooft heilig in de continue vernieuwingsdrang van de eindgebruiker en daarmee de groei van de markt.
Positiestrijd
De nummer twee op de ranglijst, Compaq, ligt niet ver achter met 12,7 procent van de verkopen aan Nederlandse consumenten. Schinkel is vastberaden zijn eerste plaats met hand en tand te verdedigen. "Een jaar geleden stonden we niet eens in de top tien. Ten opzichte van vorig jaar zijn onze leveringen met 436 procent gestegen terwijl de totale verkoop van thuiscomputers in Nederland 38 procent steeg." Ook op Europees niveau is Packard Bell inmiddels de gebruikelijke groten, Compaq, Vobis, Dell en IBM, voorbijgestreefd.
Het geheim van Schinkel: "De consumentenmarkt heeft geheel eigen eisen, dat moet je niet onderschatten. Het gaat de consument bijvoorbeeld niet om de technische details. Hij wil een computer waar hij direct iets mee kan doen. Dus leveren wij veel software mee, voorgeïnstalleerd." De processorsnelheid is gek genoeg wel van belang, merkt Schinkel op. "Maar verder moet het gewoon ‘het nieuwste van het nieuwste’ zijn." Packard Bell werkt dan ook volgens het BTO-model (build to order); producten worden pas geproduceerd nadat de wederverkoper ze bestelt. "Bovendien tellen wij iedere week de voorraden van onze wederverkopers." De Nederlandse directeur legt daar dan ook zijn toekomst: "Ik geloof absoluut in het ‘retail’-netwerk." JB