Steeds vaker gaan ouderen en mensen uit lage inkomensgroepen over tot de aanschaf van een PC. Het snelst groeiende segment in de Nederlandse PC-markt van dit moment is dat van de consumenten tussen 55 en 64 jaar. De afgelopen jaren steeg de penetratiegraad voor deze groep al fors. Ook dit jaar verwacht men een forse stijging dat uitmondt in een penetratiegraad van ruim 50 procent.
Dit komt naar voren uit het branche-onderzoek getiteld De Nederlandse detailhandel in PC’s en overig grijsgoed van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) en Uneto (Unie van Elektrotechnische Ondernemers). In dit rapport overheerst een positieve teneur. Eind dit jaar zal 52 procent van de huishoudens in het bezit zijn van een computer. Dat is veel; 9 procent meer dan in de Verenigde Staten, waar 43 procent van de huishoudens een PC bezit. Naar verwachting stijgt de penetratiegraad zelfs nog verder. Bemoedigend is de omzetontwikkeling in de eerste helft van dit jaar. De totale omzet steeg met bijna 20 procent. Vorig jaar groeide de consumentenmarkt met 12 procent naar 2,1 miljard gulden. Volgens Uneto en HBD zal deze omzetgroei nog een aantal jaren voortduren, ondanks de dalende prijzen.
Prijskoper
De Nederlander blijkt vooral een prijskoper te zijn. Hij koopt zijn apparatuur – binnen zekere grenzen – daar waar de prijs het laagst is. Hij is zeer gevoelig voor prijsacties. Naast de prijs laat hij zich ook in geringe mate leiden door eerder opgedane ervaringen in een winkel. Iets meer dan de helft van de consumenten kiest de leverancier uiteindelijk op basis van de prijs. In de oriëntatiefase de prijs weliswaar ondergeschikt en speelt vooral het vertrouwen in de winkel en de producten een grote rol, maar uiteindelijk blijkt de prijs van doorslaggevend belang.
De prijs die men voor de PC’s wil betalen, verschilt per leeftijdsgroep. Opvallend is dat het merendeel van de jongeren in de leeftijd van achttien tot en met 24 jaar – die het minst te besteden hebben – een PC koopt tussen de tweeduizend en de 2500 gulden. De iets oudere consumenten (25 tot en met 34 jaar) hebben duidelijk meer geld. Van deze groep koopt één op de drie een PC boven de 3500 gulden. Boven de 35 jaar investeert men minder in de PC. Daar komt een aankoop in de prijsklasse 2500 tot 3500 gulden het meest voor. Mannen kopen doorgaans duurdere PC’s dan vrouwen, zo blijkt uit het onderzoek.
Winstmarges
Middels interviews met experts hebben de onderzoekers ook inzicht gekregen in de marge-ontwikkeling. De marges zijn het hoogst bij de software (25 tot 30 procent), maar de trend is neergaand. Bij toebehoren als inktcartridges en muismatten bedragen de marges 22 tot 28 procent. Daarna volgt de categorie ‘overige randapparatuur’, zoals muizen en joysticks, met een brutomarge van 23 tot 27 procent. Op digitale camera’s en scanners wordt 20 tot 30 procent verdiend, maar de marges dalen. Licht stijgend is de marge-ontwikkeling bij fax- en modemkaarten (18 tot 22 procent). Ongeveer dezelfde marges worden behaald bij losse onderdelen voor PC’s. Veel minder winstgevend is de verkoop van laptops, PC’s en monitoren (10 tot 14 procent). Ook op printers wordt vaak slechts 10 procent verdiend. Bij opslagmedia liggen de marges tussen 12 en 15 procent.