Veel IT-bedrijven kiezen met hun personeelsadvertenties voor de makkelijkste weg. Ze adverteren via krant of radio en denken niet verder na, zo meent directeur Jeannette Verplancke van Tmpw, een bureau gespecialiseerd in arbeidsmarktcommunicatie.
"Gezien de situatie op de arbeidsmarkt zijn ze gedwongen te zoeken naar een combinatie van media."
Het oude marketing-model geldt niet meer. Dat ging uit van een zender, die een boodschap stuurt naar de ontvanger, die vervolgens kennis neemt van de inhoud. Tegenwoordig haalt de ontvanger de boodschap naar zich toe op het moment dat hij dat wil. Adverteerders moeten daarom aanwezig zijn op dat moment. Die aanwezigheid creëert een bedrijf door een uitgebreide campagne die een goede reputatie opbouwt.
Een annonce in de krant kan voldoen als het aanbod van kandidaten groot genoeg is. De huidige arbeidsmarkt noopt tot andere campagnes. Ondernemingen moeten voor samenwerking tussen verschillende media zorgen. Televisie en radio zijn te gebruiken voor de naamsbekendheid, terwijl bijvoorbeeld Internet kan dienen voor informatieverstrekking.
Er gaan al lange tijd stemmen op voor een gezamenlijke campagne georganiseerd door de IT-branche. Zo’n actie moet het imago van de sector opkrikken, waardoor meer mensen belangstelling krijgen voor een baan in de automatisering. Tot dusver is er sprake van veel geschreeuw en weinig wol.