Het wordt hoog tijd dat binnen de Nederlandse high-tech gezondheidszorg de systematische en geïntegreerde toepassing van de informatie- en communicatie-technologie (ICT) tot stand komt. Minister Borst (Volksgezondheid) noemt het opvallend dat dit nog steeds niet is gebeurd. Belangentegenstellingen houden de inzet van ICT tegen.
ICT biedt tal van nieuwe mogelijkheden in de zorg, aan de kant van zowel de zorgaanbieders als de zorggebruikers. Ook de verzekeraars en de overheid kunnen voordeel hebben bij een goede toepassing van ICT.
Op die toepassing bij de primaire zorgprocessen zelf begint enig zicht te komen. Voorbeelden zijn het informatiesysteem intensive care, geavanceerde polikliniek-systemen en een internationaal netwerk voor de diabetenzorg (diabcare). Steeds gaat het om geavanceerde systemen, waarbij logistiek, diagnostiek en gestandaardiseerd handelen zouden moeten samenvallen. Veel van deze systemen worden echter slechts in een enkel ziekenhuis toegepast.
Verdeeld
De zorgsector is verdeeld over brede invoering van ICT. Niettemin groeit het besef dat ICT-toepassingen onmisbaar worden in de zorg. Hoewel iedereen wel min of meer de grote mogelijkheden ziet, is het partijen niet gelukt tot een effectieve aanpak te komen. Belangentegenstellingen liggen hieraan ten grondslag. Volgens de minister moet de inspanning van de overheid zich de komende tijd hierop richten.
Kenmerkend voor het ziekenhuis van de toekomst is een brede inzet van ICT. Alles tendeert naar meer flexibiliteit in de omgeving waarin zorg kan worden aangeboden. Te denken valt aan ontwikkelingen in beeldvorming, communicatietechniek, thuiszorg-technologie en medische techniek. Patiënten zijn gemakkelijker thuis te behandelen. Ook zijn vroegtijdige diagnostiek en interventie mogelijk. Voor de toekomst betekent dit dat ziekenhuisopnamen korter kunnen zijn.
Aanbieders van zorg kunnen dankzij IT gemakkelijker samenwerken. Niet alleen ziekenhuizen onderling, maar ook zorginstellingen uit diverse delen van de zorgketen hebben daartoe initiatieven genomen. Doorbraak van technieken als teleconsultatie en videovergaderen zal samenwerking vereenvoudigen.
Verder ligt een grotere doorzichtigheid van het zorgproces in het verschiet. Dit komt door de toepassing van technieken als elektronische patiëntendossiers en medische chipkaarten.