De eeuwwisseling wordt geen armageddon. Veel crisisscenario’s kunnen wat Merrill Lynch betreft de la in. Dit Amerikaanse financiële adviesbureau concludeert dat het merendeel van de bedrijven het 2000-probleem onder controle heeft.
Uit een wereldwijd onderzoek onder drieduizend bedrijven blijkt volgens Merrill Lynch dat de meeste organisaties al twee jaar bezig zijn met aanpassing van hun systemen. Ze hebben nog ruim de tijd om hun projecten af te ronden. Amerikaanse bedrijven lopen voorop; die zijn dit jaar klaar. Japanse bedrijven gebruiken de kwestie als argument om over te schakelen van gesloten naar open systemen. In Europa kiest men door het optreden van het 2000- én het euro-probleem vaker voor vervanging in plaats van reparatie.
De onderzoekers menen dat de complexiteit van een netwerk en de verspreide ligging van gekoppelde systemen minder problematisch zijn dan tot nu toe wordt beweerd. Wat het probleem wel verergert, zijn volgens analist Jeanne Terrile moderne managementmethodes alsjust-in-time-voorraadbeheer en uitbesteding. "Hoe meer een bedrijf afhankelijk is van externe factoren, des te kwetsbaarder het is voor millennium-storingen." Dit ‘ketenprobleem’ – organisaties zijn ook afhankelijk van systemen van leveranciers, klanten enzovoort – baart ondernemingen nog wel zorgen.
Ook Jint Wuite van het Millennium Platform benadrukt dat ketenafhankelijkheid en ingebouwde software de kernpunten vormen van het 2000-vraagstuk. "Hierdoor is een op zich eenvoudig vraagstuk als het 2000-probleem stukken verergerd." De optimistische toon die het Merrill Lynch-rapport aanslaat, is voor Wuite niet herkenbaar. Zij verwacht niet dat de meeste Nederlandse bedrijven, zoals in de VS, voor eind 1998 klaar zijn met hun 2000-reparaties.
In de VS is het onderzoek aan de nodige kritiek onderhevig. Leon Kappelman, de voorzitter van de 2000-werkgroep van deSociety for Information Management, vraagt zich af of de onderzoekers wel met 2000-projectmanagers hebben gesproken.