Adobe levert de geoptimaliseerde Adobe Flash Player-technologie aan Google en Yahoo! om zoekmachine-indexering van het Flash-bestandsformaat (SWF) te verbeteren en informatie naar boven te halen die op dit moment niet door zoekmachines gevonden wordt.
Adobe Systems Incorporated werkt samen met de belangrijkste zoekmachines om de zoekresultaten van dynamische webcontent en rijke internetapplicaties (ria's) te verbeteren.
Dit biedt relevantere, automatische zoekresultaten uit de miljoenen ria's en andere dynamische content die worden afgespeeld in Adobe Flash Player. Daarnaast hoeven ria-ontwikkelaars en producenten van rijke webcontent bestaande en toekomstige content niet meer te bewerken om het doorzoekbaar te maken. Zij kunnen er nu zeker van zijn dat de content gevonden wordt door gebruikers over de hele wereld.
De gepubliceerde SWF-specificatie beschrijft het bestandsformaat dat gebruikt wordt om rijke internetapplicaties en interactieve content te leveren via Adobe Flash Player. Hoewel zoekmachines al statische tekst en links binnen SWF-bestanden indexeert, is het erg moeilijk om ria's en dynamische webcontent naar boven te halen vanwege het veranderlijke karakter. Dit probleem is ook van toepassing op andere ria-technologieën.
Google is al gestart met het uitrollen en inbouwen van de Adobe Flash Player-technologie binnen zijn zoekmachine. Met de hulp van Adobe kan Google nu de content op websites die de Adobe Flash-technologie gebruiken beter lezen, wat ervoor zorgt dat gebruikers van de zoekmachine relevantere informatie ontvangen wanneer zij zoekopdrachten geven. Hierdoor zijn miljoenen, reeds bestaande ria's en dynamische webervaringen die de Adobe Flash-technologie toepassen direct op te zoeken zonder dat bedrijven en ontwikkelaars deze eerst moeten omzetten. Dit is inclusief content die tegelijkertijd laadt en draait.
Yahoo! verwacht ook betere zoekcapaciteiten voor het web te kunnen leveren voor SWF-applicaties in een toekomstige update van Yahoo! Search.