Managed hosting door True
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Data2Track ontwikkelt urenpakket

 

Data2Track timmert druk aan de weg met de ontwikkeling van een eigen urenpakket voor chauffeurs. FleetTime is inclusief onkostenvergoeding volgens de cao beroepsgoederenvervoer. Inmiddels maken meerdere klanten actief gebruik van het pakket, waaronder Voets Transport, Verheul Transport en Van den Brink Transporten.

Met FleetTime ontstaat er realitme inzicht in de gewerkte uren van de medewerkers. De chauffeur houdt onderweg zijn tijden bij door het selecteren van een activiteit in de app of boordcomputer, wat live te volgen is in het urensysteem van Data2Track. Na de import kunnen de uren worden gecontroleerd en waar nodig worden gewijzigd. Ook de afwezigheidstijd (standplaats) wordt in het urenpakket bijgehouden.
Nadat de uren zijn gecontroleerd, wordt de afwezigheidsvergoeding berekend volgens de cao beroepsgoederenvervoer van TLN. Uiteindelijk kunnen de gegevens worden geëxporteerd naar een salarispakket. Het overtypen van urenbriefjes is hiermee verleden tijd, wat zorgt voor besparing in tijd en kosten. Volgens directeur van Data2Track Rob Bouwer is de oplossing uniek, in de zin van dat deze ook gekoppeld kan worden aan het TMS pakket van de klant. “Hierdoor is er per activiteit inzicht in de ordergegevens.”

Normeringen
Trots laat Bouwer zien hoe FleetTime werkt. Op het scherm is zichtbaar wie waar rijdt, hoe hard of welke wagens er stil staan en met welke reden: laden/ lossen, tanken, wachttijd, pauze, enzovoorts. “Bijzonder aan het systeem is dat klanten ook normeringen aan bepaalde activiteiten kunnen meegeven. Dan kunnen ze bijvoorbeeld standaard instellen dat de wachttijd niet langer mag duren dan 30 minuten. Dreigt een chauffeur daarover heen te gaan, dan moet hij met de planning bellen. Doet hij dat niet, dan is de overschreden wachttijd voor eigen rekening. Hiermee heeft de klant beter grip en controle op wagenpark en activiteiten van de medewerkers.”

Aanleiding
Juist deze functionaliteit is wat de klanten die er nu gebruik van maken, aanspreekt. Voets, Verheul en Van den Brink zijn er in ieder geval heel positief over. De toevoeging van FleetTime was voor Voets zelfs mede aanleiding om haar systemen te gaan vernieuwen, en ook de android boordcomputer in gebruik te nemen. Dankzij deze totaaloplossing heeft de transporteur een beter overzicht en inzicht in planning en uren. Bij Van den Brink Transporten is er bovendien ook een koppeling met de CAN-Bus en de tachograaf. Het rijtijden besluit zit er ook op. Zo kan de chauffeur precies zien hoeveel uren hij nog over heeft. Dit werkt volgens de chauffeurs makkelijker en overzichtelijker dan via de tachograaf. De planners kunnen dat natuurlijk ook zien en er rekening mee houden: “We hoeven niet meer heen en weer te bellen daarover.” Volgens Verheul is een boordcomputer of app, zoals die van Data2Track absolute noodzaak. “Natuurlijk voor de planning, en de track en trace. Daar begint het mee. Vervolgens krijgen we allerlei informatie binnen, waarop we kunnen sturen, zoals brandstofverbruik, gereden kilometers en gewerkte uren.” Dankzij de koppeling met de tachograaf is deze informatie direct voorhanden en kan de chauffeur precies zien of hij al aan zijn uren zit. “De integratie met het TMS zorgt ervoor dat de planning direct wordt doorgestuurd naar de boordcomputer app. Voorheen maakten we de planning op papier. Wel op de computer, maar dan werd die vervolgens doorgemaild.”

Spectrum
Bouwer vertelt: “Met het urenregistratiesysteem bedienen we nu bijna het hele spectrum. We hebben een beperkte order module, waar je orders in kan maken. Die sturen we door naar de app of boordcomputer. Daarnaast hebben we met de Drivers App ook de koppeling met de digitale tachograaf. De rij-en rusttijden zijn ‘realtime’ inzichtelijk aan de kantoorzijde maar worden ook teruggekoppeld aan de chauffeur.. We waren een van de eerste partijen die kwam met een boordcomputer app. Ook lopen we voorop in de wijze waarop we klanten bedienen. Voorheen was dat met een abonnement. Tegenwoordig is het toch dat de meeste klanten gewoon betalen voor het gebruik. Voor veel klanten is dat ook extra aanleiding om voor ons te kiezen, omdat we flexibel zijn en met de klant willen meedenken.”

Over Data2Track
Data2Track is een nationaal opererende organisatie met jarenlange ervaring op het gebied van Fleetmanagement systemen. Wij bieden innovatieve, modulair opgebouwde oplossingen, ondersteund door een professionele service en supportdesk.
De oplossingen van Data2Track zijn gericht op het efficiënter inzetten van voertuigen en medewerkers. We maken daarbij gebruik van een eigen platform waarop diverse boordcomputer systemen kunnen worden aangesloten.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/6238323). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×