Managed hosting door True
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Gevestigde bedrijven leiden nieuwe disruptiegolf

 

• 72% van leidinggevenden zegt dat gevestigde namen de disruptie in hun sector zullen leiden • 22% zegt dat startups die verandering teweeg zal brengen

De afgelopen jaren verkeerden gevestigde bedrijven in angst, onzekerheid en twijfel door de opkomst van digitale disrupters zoals startups. Volgens een nieuw onderzoek van IBM zullen de gevestigde namen terugslaan.

Uit het onderzoek onder CEO’s en leidinggevenden, uitgevoerd door IBM Institute for Business Value, blijkt dat gevestigde bedrijven de volgende innovatiegolf zullen leiden. Zij zullen een aanzienlijke bedreiging vormen voor nieuwkomers en andere digitale bedrijven. 72 procent van de ondervraagde CXO’s beweert dat de gevestigde bedrijven disruptie zullen leiden in hun sector. Slechts 22 procent denkt dat kleinere bedrijven en startups disruptieve veranderingen teweeg zullen brengen.

In dezelfde studie van IBM uit 2015 bleek dat 54 procent van leidinggevende meer concurrentie van andere industrieën verwacht, terwijl nu, slechts twee jaar later, dit gehalveerd is naar 26 procent. Gevestigde bedrijven zijn slimmer geworden in het verwerken van en waarde halen uit data, hebben hun werknemers bijgeschoold en hebben in sommige gevallen zelfs disruptieve bedrijven overgenomen om de concurrentie in het digitale tijdperk voor te blijven.

De belangrijkste resultaten van het onderzoek zijn:
• Data is het meest waardevolle bezit van de gevestigde bedrijven geworden. Zij bezitten 80% van deze data. Deze data wordt gebruikt om nieuwe concurrentievoordelen te creëren.
• De core business is belangrijker en relevanter dan ooit. Degenen die hier slim mee omgaan, met behulp van AI, zullen een concurrentievoordeel hebben.
• 57% van de disruptieve bedrijven ontwikkelen of zijn eigenaar van een platformbedrijfsmodel.
• Elk type bedrijf heeft de klantervaring proberen te perfectioneren en personaliseren. 68 procent van de CXO’s verwacht zelfs dat bedrijven meer nadruk zullen leggen op de klantervaring dan op de producten.
• Dit jaar zijn vaardigheden van werknemers belangrijker geworden, ze stegen van de vijfde naar de derde plaats als onderdeel dat het meeste effect heeft op bedrijven. In het verleden was de focus juist op het gebrek aan vaardigheden, met name technologische vaardigheden.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/6312738). © Jaarbeurs IT Media.

?

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.