Managed hosting door True
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Eén op vier Europeanen winkelt elke week online

Masterindex onthult sterke groei van e-commerce in Europa met verschillende trends van land tot land

De Europese markt voor e-commerce zal tussen 2015 en 2018 naar verwachting met 45% gegroeid zijn1. Uit de eerste Masterindex over nieuwe online betalingstrends blijkt dat Europeanen fanatieke online shoppers zijn. Eén op de vier personen kocht minstens één keer per week online producten of diensten in 2016. Het onderzoek van Mastercard is in meer dan 20 landen Europa uitgevoerd. Over het algemeen wordt er in het Verenigd Koninkrijk het meest gebruikt gemaakt van e-commerce als shopkanaal. Polen (9%), Litouwers (9%) en Italianen (8%) die elke dag online winkelen zijn vergelijkbaar met de Britten (8%). Echter, de Britten vallen op als het gaat om de wekelijkse aankopen (41%), gevolgd door de Ieren (32%) en Duitsers (30%). Ter vergelijking, Finnen (17%), Esten (16%) en Denen (16%) zijn veel minder actief om minstens één keer per week te kopen op het internet. Het hangt sterk af van wat voor type producten online gekocht worden. Bijvoorbeeld kleding en schoenen zijn over het algemeen het meest populair (48% gemiddelde) gevolgd door tickets (34%), elektronica (33%) en boeken (31%).

Interessante aankoopverschillen tussen landen:

o Britten die online shoppen (33%) geven aan twee keer meer geïnteresseerd te zijn om hun boodschappen via het internet te doen dan Nederlanders (16%), Fransen (15%) en Belgen (13%);

o Griekse online shoppers zijn vier keer meer geïnteresseerd om lange reizen te boeken via het internet dan hun buren in Kroatië;

o Finland (31%), Zweden (22%) en Noorwegen (22%) zijn de enige landen waar één op de vijf mensen met internet online gokt.

In Tsjechië, Duitsland, Nederland en Polen is online bankieren twee keer zo populair als betalen per bankpas, maar in landen zoals het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, Ierland en Italië, blijven kaarten voorlopig nog de meest populaire betaalmethoden. In het onderzoek is ook gekeken naar nieuwe betaalmethoden zoals e-wallets, bankapps en QR-code scannen – waarbij naar voren kwam dat er een sterke potentie voor groei is in deze gebieden. Echter, de wens en het gebruik binnen Europa om nieuwe technologieën uit te proberen, komt niet overeen met het daadwerkelijke gebruik. Spaanse internetshoppers zijn bijvoorbeeld het meest enthousiast over e-wallets, terwijl ze na de Noren (20%), Grieken (20%), Polen (19%) en Belgen (18%) volgen als het gaat om hun huidige mobiele gebruik van deze technologie.

Angst voor fraude is in Europa de primaire reden om niet online te kopen zo blijkt in alle onderzochte landen. Als het gaat om aankopen via e-commerce buiten eigen land, lijkt ‘vertrouwen’ voor sommige nationaliteiten een groter obstakel dan voor andere landen. Fransen die nooit over de grens kopen, hebben bijna twee keer minder vertrouwen in buitenlandse websites dan Spanjaarden en Italianen, en vier keer zo weinig in vergelijking met Polen en Tsjechen. Als mensen besluiten om buiten eigen land te zoeken naar producten dan is het waarschijnlijker dat het een aantrekkelijk aanbod is (40%), dan alleen een kwestie van beschikbaarheid (32%). De meest populaire gekochte items over de grens zijn kleding, accessoires en schoenen (37%), gevolgd door boeken, muziek, dvd's en videogames (21%).

Over het algemeen genomen wijst het onderzoek uit dat er een sterk potentieel voor internationale e-commerce groei is, doordat gemiddeld meer dan 40% van de Europese online shoppers al minimaal één keer per jaar buiten eigen land iets online koopt.

Eén van de belangrijkste factoren om te kunnen groeien, zowel internationaal als in eigen land, lijken inspanningen om vertrouwen op te bouwen in e-commerce, en het bieden van betere online aanbiedingen en voorwaarden.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5994279). © Jaarbeurs IT Media.
?

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×