Managed hosting door True

Maxeda verschuift focus van software naar appliances

Case study

 

‘A Passion to Serve’: dat is het motto van retailgroep Maxeda. Achter deze naam gaan bekende warenhuizen als HEMA en Bijenkorf schuil, maar ook doe-het-zelfzaken als Praxis en Formido en kledingwinkels als M&S Mode en Claudia Sträter. Daarnaast zijn formules als die van restaurant La Place en juwelier Schaap & Citroen van Maxeda. De ondersteuning van de IT-systemen van de winkels is voor 80 procent in handen van Maxeda IT Services. Voor de IT-beveiliging vertrouwt deze afdeling op advies van IT-partner Amitron op Trend Micro-oplossingen. De focus is inmiddels verschoven van software naar appliances.

Maxeda, het voormalige Vendex KBB, is met twaalf formules actief in Nederland, België, Luxemburg, Denemarken, Frankrijk en Spanje. Van alle winkels is 40 procent buiten Nederland gevestigd. In 2006 opende het concern 77 nieuwe winkels. Maxeda wil zich met iedere winkelketen een positie als marktleider in de retailsector verwerven en heeft hiertoe
een gerichte, krachtige strategie ontwikkeld.

Verzekering

Maxeda IT Services maakt al vijf jaar gebruik van Trend Micro. "Dit is ons van het begin af aan uitstekend bevallen", zegt Pieter Riley, Manager Infrastructure en Integration bij Maxeda IT Services. "We zijn zeer tevreden over de software én de samenwerking. We zijn optimaal
beschermd tegen uiteenlopende bedreigingen, zoals virussen, wormen, trojans en spyware. Als we ondersteuning nodig hebben, schakelt Trend Micro snel en krijgen we direct assistentie." Over het rendement van de oplossing zegt Riley dat dit vergelijkbaar is met het afsluiten van een verzekering: "Zolang je niet ziek wordt of geen aanrijding krijgt, is er niks aan de hand. Maar als er plotseling wél iets gebeurt, merk je dat maatregelen vooraf echt nodig zijn. Met Trend Micro zijn we ervan verzekerd dat virussen ons geen uren werk bezorgen. We hoeven ons geen zorgen te maken over hackers, die steeds slimmer worden.
Bovendien krijgen we regelmatig auditors over de vloer aan wie we moeten aantonen dat onze beveiliging goed geregeld is en we voldoen aan de relevante wet- en regelgeving. Met Trend Micro lukt dat prima."

Appliances

Maxeda gebruikte de afgelopen jaren antivirussoftware van Trend Micro maar wilde zijn beveiliging verbreden en verscherpen met een alles-in-één-oplossing. Het kwam daarom goed van pas dat Trend Micro zijn aanbod heeft uitgebreid met direct inzetbare appliances.
Binnenkort stapt de organisatie over op de InterScan Messaging Security Appliance. Deze zorgt voor proactieve beveiliging van het e-mailverkeer op gateway-niveau. Als onderdeel van de oplossing blokkeert de Spam Prevention Solution ook spam- en phishing-berichten. Maxeda schaft ook de InterScan Web Security Appliance aan om internetbedreigingen zoals spyware, wormen, virussen en phishing effectief het hoofd te bieden.

Complete beveiliging

Aangezien de appliances werken volgens het plug-and-play-principe, merken gebruikers niets van de overgang van de software naar de hardware. "Een groot voordeel is dat de appliances centraal te installeren en beheren zijn", zegt Riley. "Daarnaast profiteren we met
deze nieuwe oplossingen van uitgebreide gateway-scanning. Hierdoor roepen we bedreigingen in een vroeg stadium een halt toe. De geavanceerde antispammogelijkheden zijn voor ons een uitkomst, juist omdat onze winkels veel contacten onderhouden met partijen in het Verre Oosten. Hier komt veel spam vandaan. Ten slotte is hardware voor ons voordeliger aangezien het om een aantal van 7.000 licenties gaat."

Alert

Maxeda IT Services is verantwoordelijk voor de hosting, de exploitatie en het beheer van de IT-systemen in de winkels, zoals kassa's en systemen voor kantoorautomatisering. Ook verricht de afdeling SAP-implementaties, zoals onlangs bij Praxis en eerder bij de HEMA. De
IT-medewerkers komen zelf niet in de winkels maar zorgen vanuit twee computercentra op afstand voor het beheer van de systemen. Als er iets in de winkels moet gebeuren, hebben die daarvoor hun eigen contacten. "Uiteraard proberen we zoveel mogelijk centraal te regelen. Dat geldt ook voor de beveiliging", aldus Riley. "We zijn hier extra alert op sinds we vijf jaar geleden te maken kregen met een virus in de winkels. Het kostte ons toen een week om het probleem op te lossen. Investeren in beveiliging was duidelijk geen overbodige luxe.
We besloten een selectietraject in gang te zetten om een oplossing te kiezen. Trend Micro kwam als beste uit de bus door de gunstige prijs-kwaliteitverhouding en de gebruikersvriendelijke beheeromgeving. We zijn nog steeds zeer tevreden over onze keuze. Het beheer van de oplossing kost weinig tijd en updates krijg je  automatisch via het internet."
Mogelijk gaat Maxeda Trend Micro-producten inzetten om de netwerktoegang verder te beveiligen. "Elk jaar gaan we met medewerkers van onze IT-partner Amitron, een AffinityOne-partner van Trend Micro, om de tafel zitten om na te gaan waar verbetering
mogelijk is. Ze denken met ons mee en adviseren ons over de nieuwste Trend Micro beveiligingsproducten, zoals de appliances. We weten hierdoor zeker dat onze beveiliging altijd up-to-date is, en dat is een enorme geruststelling."

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2206063). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×