Managed hosting door True

Provincie Gelderland laat dertig organisaties mobiel samenwerken

Case study

 

Speciaal voor Buiten Beter heeft Yucat een applicatie ontwikkeld op de Mobile Messenger van HP. Met de slechte dekking op de Veluwe is rekening gehouden. “Het robuuste systeem is zodanig ontwikkeld dat het altijd blijft werken, ook zonder dekking. Alle relevante gegevens staan al beveiligd op het apparaat en zodra er dekking is, wordt informatie uitgewisseld”, aldus Barry Peet, projectleider bij Yucat.

Je zal maar een apparaat in handen krijgen waarmee je je werk niet alleen sneller en beter kunt doen, maar dat het nog leuker maakt ook. 150 toezichthouders en opsporingsambtenaren van gemeenten, provincie, waterschap, inspecties en andere instanties krijgen zo'n apparaat. Het project Buiten Beter van de provincie Gelderland gebruikt de nieuwste technologie om meer dan dertig organisaties te laten samenwerken.

Gelderland is, naar oppervlakte, de grootste provincie van Nederland. Gelderland kan grofweg worden ingedeeld in drie gedeelten: de Achterhoek, de Betuwe en de Veluwe. Vandaag start het project Buiten Beter op een groot deel van de Veluwe. In dit project werken dertig handhavingsorganisaties samen om het toezicht te verbeteren. Projectleider Ton Wassink vertelt: "We willen al heel lang dat verschillende organisaties nog beter samenwerken en ‘over de eigen grenzen' heen-kijken. Als de flora en faunabeheerder een vervuilde sloot ziet, waar kan hij dan terecht? Vroeger maakte hij een melding op papier, een schetsje van de locatie, misschien een foto en dan moest je maar zien dat het uiteindelijk bij de juiste instantie terecht kwam. Nu kan dat allemaal digitaal in één apparaat. De beheerder maakt een foto van wat hij aantreft en voert de melding in. Omdat het apparaat een GPS-functie heeft, wordt ook de exacte locatie opgeslagen. De gegevens worden naar de centrale database verstuurd en komen automatisch bij de bevoegde instantie terecht. Snel en eenvoudig. Dankzij deze oplossing zijn alle toezichthouders elkaars ogen en oren.

Slechte dekking

De technische uitdaging in het project Buiten Beter ligt in het feit dat de Veluwe een gebied is met een slechte dekking. Daarnaast moest het projectteam ervoor waken dat de beheerslast niet zou toenemen: de 150 toezichthouders werken niet alleen voor de provincie, maar voor dertig verschillende instanties.

‘De Mobile Messenger lijkt gemaakt voor Buiten Beter'

Speciaal voor Buiten Beter heeft Yucat een applicatie ontwikkeld op de Mobile Messenger van HP. Deze beschikt standaard over een digitale camera, GPS en een toetsenbord. Gebruikers kunnen er ook mee bellen. Hij is pas sinds afgelopen juli op de markt, maar Yucat kon er, als business partner van HP, al eerder over beschikken om de Buiten Beter applicatie te ontwikkelen. Barry Peet is projectleider bij Yucat: "Dit apparaat lijkt wel gemaakt voor dit project. De combinatie van eigenschappen maakt hem uniek."

Met de slechte dekking op de Veluwe is rekening gehouden. Barry: "Het robuuste systeem is zodanig ontwikkeld dat het altijd blijft werken, ook zonder dekking. Alle relevante gegevens staan al beveiligd op het apparaat en zodra er dekking is, wordt informatie uitgewisseld."

Het systeem werkt als volgt. Een toezichthouder constateert een delict. Door de lokalisering van de GPS-ontvanger weet de melder waar hij staat. De melding wordt geregistreerd door middel van een invulformulier. Afhankelijk van de meldingen kunnen er vervolgens drie routes gevolgd worden:

  1. De toezichthouder is zelf bevoegd gezag en kan de melding ter plekke of later afhandelen. Na het invullen van het formulier wordt er verbinding gemaakt met de centrale computer van de provincie Gelderland en vindt er registratie plaats. De melding wordt vervolgens toegevoegd aan een centrale meldingenkaart. Een groene stip geeft aan dat de melding direct is afgehandeld, geel dat de melding in behandeling is en rood betekent dat de melding nog niet in behandeling is genomen.
  2. Wanneer de toezichthouder de overtreding niet zelf afhandelt, wordt deze doorgegeven aan het bevoegd gezag. Bij de melding kan eventueel een foto van de overtreding worden meegestuurd. Via de centrale computer wordt de melding doorgegeven aan de toezichthouder. Deze ontvangt een sms'je en e-mail en kan de melding ophalen op zijn Mobile Messenger en afhandelen. Automatisch wordt gecontroleerd of de melding in behandeling wordt genomen.
  3. Wanneer niet bekend is wie de melding dient af te handelen, wordt deze doorgezonden naar het milieuklachtencentrum van de provincie, die de melding vervolgens naar het bevoegd gezag stuurt.

Bij de provincie Gelderland wordt een servicepunt ingericht voor de onderlinge datacommunicatie tussen de handhavers. Hier worden ook alle geregistreerde overtredingen in een centrale database opgeslagen en beheerd. Daarnaast wordt relevante achtergrondinformatie aangeboden op een internetsite. Daar worden ook de geregistreerde overtredingen toegankelijk gemaakt. Tenslotte wordt er een helpdesk ingericht die deelnemers in het veld ondersteunt bij vragen of technische storingen.

Betere en efficiëntere handhaving

Buiten Beter realiseert een betere en efficiëntere handhaving met hetzelfde aantal toezichthouders. Door gebruik te maken van hun ‘oog- en oorfunctie' in het buitengebied nemen de geregistreerde en aangepakte overtredingen toe, waardoor de kwaliteit van natuur en landschap wordt verhoogd.

Overtredingen in het buitengebied worden op uniforme wijze geregistreerd en eventueel digitaal aan elkaar doorgegeven. Ook is relevante informatie van alle overtredingen in het veld digitaal op te vragen. Voor een groot gebied komt informatie beschikbaar ten behoeve van beleidsontwikkeling en inzet van menskracht bij de handhaving.

In het project Buiten Beter werken 150 toezichthouders en opsporingsambtenaren samen. Zij houden meer en beter toezicht door gebruik van de HP iPAQ hw6515 Mobile Messengers.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2190891). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×