Managed hosting door True

EDS verbetert interne infrastructuur en levering van diensten aan klanten

Casestudy

 

EDS, de leverancier van technologieservices die meer dan 3 miljoen Windows-systemen onder beheer heeft over de hele wereld, gebruikt Microsoft System Center IT-oplossingen om de IT-activiteiten te standaardiseren en te automatiseren. Met Microsoft Systems Management Server 2003 kan de softwaredistributie en de gebruikersondersteuning worden gecentraliseerd, zodat de 90.000 pc's in het bedrijf, die zich overal ter wereld bevinden, veilig en doeltreffend blijven werken.

Tegelijkertijd biedt Microsoft Operations Manager 2005 de benodigde voorzieningen voor nauwkeurige monitoring zodat EDS kan garanderen dat de servers die bedrijfskritische systemen zoals e-mail ondersteunen, storingsvrij blijven werken. En, net zo belangrijk, EDS gebruikt System Center-oplossingen om gestandaardiseerde diensten te kunnen aanbieden aan klanten die het beheer van hun IT-infrastructuur aan EDS hebben toevertrouwd. Bovendien wordt hiermee een hoog niveau van betrouwbaarheid, beveiliging en schaalbaarheid bereikt waar EDS zelf van profiteert.

De bedrijfssituatie

EDS is een toonaangevend internationaal bedrijf dat technologieservices aanbiedt en klanten heeft in allerlei bedrijfstakken, zoals fabricage, financiële dienstverlening, gezondheidszorg, communicatie, energie, transport, consumentgoederen en detailhandel, maar ook overheidsinstellingen overal ter wereld van dienst is. De dienstenportefeuille van het bedrijf omvat applicatieonderhoud en -ontwikkeling, outsourcing van bedrijfsprocessen en beheer van IT-infrastructuur, waaronder desktopservices, hosting, opslag en netwerkoplossingen.

Als aanbieder van technologieservices aan vooraanstaande Amerikaanse bedrijven, wordt EDS geconfronteerd met een tweeledige uitdaging: de eigen IT-infrastructuur moet optimaal worden beheerd, maar tevens moeten er services beschikbaar zijn waarmee EDS de wereldwijde infrastructuur van duizenden klanten kan beheren met inachtneming van de vereiste niveaus van betrouwbaarheid, beveiliging en schaalbaarheid.

"In mijn functie moet ik vanuit twee gezichtspunten naar onze vereisten op het gebied van IT-beheer kijken," legt Keith Halbert, chief information officer bij EDS, uit. "Vanuit het ene perspectief zijn we een wereldwijd opererende onderneming met 100.000 pc's en ettelijke duizenden servers, waarvan we afhankelijk zijn voor onze bedrijfsvoering en services aan onze klanten."

"Aan de andere kant zijn we een bedrijf dat IT-diensten verleent en een paar duizend klanten heeft. In veel gevallen gaat het over ondernemingen die groter zijn dan EDS zelf. Met die uitdaging als gegeven, moeten we ons afvragen hoe we een IT-infrastructuur kunnen beheren, ondersteunen en beveiligen die zo wereldwijd verspreid is als de onze, en hoe we ervoor kunnen zorgen dat we gestandaardiseerde producten en diensten kunnen leveren waarmee we datzelfde vervolgens aan onze klanten kunnen bieden."

Het antwoord op die uitdaging is het initiatief dat EDS ontwikkelde, genaamd Service Delivery Automation (SDA). "Onze toekomst draait om SDA," zegt Halbert. "Met SDA worden de tools, processen en mogelijkheden beschikbaar gemaakt waarmee we onze onderneming het best kunnen managen. We gaan over op een mondiaal leveringsmodel dat dezelfde consistentie en betaalbaarheid biedt aan onze klanten. Om die doelstelling te realiseren moeten we inzicht krijgen in de huidige toestand van onze gehele IT-organisatie, vaststellen wat we willen bereiken en vervolgens de veranderingen in gang zetten om dat voor elkaar te krijgen."

Een specifiek gebied waar EDS voor standaardisatie moest zorgen, was de distributie van software naar pc's van eindgebruikers. De huidige situatie was dat er allerlei uiteenlopende methoden werden gebruikt, van het uitdelen van cd's tot het gebruik van logon scripts en e-mailberichten waarmee gebruikers gewezen werden op websites waar ze de software konden downloaden. "We waren er zeer in geïnteresseerd één enkele, allesomvattende desktopbeheeroplossing te vinden die wereldwijd kon worden toegepast," zegt Matt Trevorrow, vice president van productontwikkeling voor Workplace Services bij EDS.

"De softwaredistributiemethoden die we eerder hadden gebruikt, brachten veel werk voor gebruikers met zich mee. Dit had een negatieve invloed op hun productiviteit en het aantal geslaagde installaties was daardoor ook niet hoog."

Een ander gebied waar EDS verbeteringen wilde aanbrengen en wilde standaardiseren, was het monitoren van servers en de toepassingen die daarop worden uitgevoerd. Net als bij het beheer van de desktopcomputer, steunde het bedrijf daarbij op een aantal verschillende tools, van algemene hulpprogramma's en freeware tot bewakingsprogramma's van specifieke leveranciers, en dat alles ook nog in elke regio apart geregeld. "De tools die we gebruikten voor servermonitoring waren lastig in het gebruik en zeer beperkt in functionaliteit, vereisten veel onderhoud en een hoge mate van handmatige configuratie," stelt Steven Gratz, systeembeheerder bij EDS. "We hadden toen geen goed inzicht in de werking van al onze systemen. Bij problemen meldden de tools weinig meer dan dat de server down was. We beschikten haast nooit over voldoende informatie om echt proactief te kunnen zijn. We konden het bijvoorbeeld niet zien als een berichtenwachtrij plotseling te lang werd en konden daarom geen actie ondernemen om het hele systeem niet te laten crashen."

De oplossing

EDS kan zijn wereldwijde IT-infrastructuur nu beter beheren, dankzij standaardisatie op de IT-beheeroplossingen van Microsoft System Center, waaronder Microsoft Systems Management Server 2003 en Operations Manager 2005. "De oplossingen van System Center bieden ons één enkele toolset waarmee we onze hele IT-infrastructuur kunnen beheren, overal ter wereld. En we kunnen onze klanten hetzelfde bieden," zegt Trevorrow. "Met System Center is ons werk een stuk makkelijker geworden omdat we nu beschikken over wereldwijde schaalbaarheid en een hoge mate van automatisering, en die twee aspecten zijn bepalend voor ons succes."

Volledig desktopbeheer


EDS begon met het gebruik van System Center-oplossingen toen Systems Management Server 2003 werd uitgerold voor het beheer van de 13.500 Windows-computers in de geografische regio Azië-Pacific (APAC). De oplossing werd geïmplementeerd in twee maanden tijd en verving een combinatie van tools en handmatige processen door een uniforme, geautomatiseerde oplossing voor softwaredistributie en metering, implementatie van beveiligingsupdates en inventarisatie van hard- en software. "De snelheid waarmee we System Management Server konden uitrollen, was indrukwekkend," aldus David Pearse, architect infrastructuur bij EDS APAC. "We rolden Systems Management Server in één week uit naar 9500 desktops. Dat was een resultaat waar we eerder drie maanden voor nodig hadden met onze vorige desktopbeheeroplossing. Het was ongelofelijk snel en gemakkelijk."

De infrastructuur van Systems Management Server draait op het Windows Server 2003-besturingssysteem en de gegevensopslag is gebaseerd op de databasesoftware in Microsoft SQL Server 2000. EDS gebruikte het International Client Pack van Systems Management Server 2003 om de pop-upberichten op de pc's van internationale werknemers te kunnen weergeven in hun eigen taal. Tevens profiteerde EDS van de BITS-technologie (Background Intelligent Transfer Service) in Windows Server waarmee het netwerkverkeer van en naar Systems Management Server kan worden gedoseerd, zodat de impact van dat verkeer op de netwerkprestaties wordt verminderd.

Hoewel EDC door middel van Systems Management Server de beschikking kreeg over allerlei nieuwe voorzieningen, was een van de nuttigste functies toch wel de mogelijkheid om beveiligingsupdates centraal te kunnen distribueren. Daarmee verzekerde EDC zich van de veiligheid en betrouwbaarheid van hun gebruikerspc's. "Systems Management Server verminderde de tijd die het duurde om beveiligingsupdates uit te rollen met 92 procent," zegt Pearse. "We bereiken nu meer dan 90 procent van de computers binnen vijf dagen. Vroeger duurde het twee maanden om 60 procent te bereiken."

Na de succesvolle testfase binnen EDS APAC, breidde het bedrijf de implementatie van Systems Management Server uit naar de gebruikersdesktops in Europa, het Midden-Oosten en Afrika (de regio EMEA) en Zuid-Amerika. Sinds februari 2006 levert Systems Management Server aan EDS één enkele gecentraliseerde oplossing voor het beheer van 90.000 pc's over de hele wereld, ongeveer 85 procent van alle gebruikerspc's in het bedrijf.

EDS gebruikt Systems Management Server ook voor het verstrekken van nieuwe softwaretoepassingen en updates op toepassingen. "Als we een programma hebben dat we moeten leveren, zoals een nieuwe SAP-client, kunnen we dit nu met het grootste gemak doen," verklaart Darcy Wheeler, senior infrastructuurspecialist bij EDS. "We hoeven mensen niet meer lastig te vallen met bezoekjes aan hun bureau en we hoeven ze niet te vragen iets in hun eentje te downloaden en te installeren. In plaats daarvan verschijnt de applicatie gewoon op hun scherm, klaar voor gebruik. Als er opnieuw moet worden opgestart, kunnen we dat doen op een tijdstip dat de gebruiker niet wordt gestoord."

Nog een werkwijze die EDC gebruikt om minder vaak bij gebruikers langs te hoeven, is het gebruik van de voorzieningen voor ondersteuning op afstand van Systems Management Server. "Met Systems Management Server kan ondersteuningpersoneel de controle overnemen op een pc van een gebruiker en de meeste problemen op afstand verhelpen, wat heel prima werkt,"zegt Wheeler. "De technici van de helpdesk starten gewoon een hulpsessie op afstand, waarna zij volledige controle op afstand krijgen over de desktop van de gebruiker en het probleem veel sneller en efficiënter kunnen verhelpen dan wanneer er met de gebruiker moet worden overlegd via de telefoon."

In de toekomst gaat EDS Systems Management Server gebruiken om de uitrol van het Windows Vista-besturingssysteem te stroomlijnen, zowel intern als voor hun klanten. "We hebben een evaluatie gedaan en besloten dat Systems Management Server de beste manier was om klanten te helpen Windows Vista in gebruik te nemen, op het moment dat hun dat uitkomt,"zegt Ranjana Chopra, productmanager Workplace Services bij EDS. "We leveren de uitrol van het besturingssysteem, stellen het applicatiepakket samen en distribueren de software, allemaal op basis van Systems Management Server."

Trevorrow voegt toe: "We richten ons helemaal op een model voor dienstverlening waarbij de implementatie volledig geautomatiseerd plaatsvindt. De voorzieningen van Systems Management Server ondersteunen dat model heel goed en zullen ons zeker geld helpen te besparen wanneer we de upgrades naar Windows Vista gaan implementeren bij onze klanten."

EDS onderzoekt ook of ze Systems Management Server zullen gaan gebruiken voor het stroomlijnen van de implementatie van technische software voor hun ontwikkelaars. "Het kan een lastige opgave zijn om applicaties op tijd beschikbaar te stellen aan ontwikkelaars die op locatie bij een klant werken," zegt Wheeler. "We onderzoeken momenteel de mogelijkheden van een combinatie van Systems Management Server met een portalsite voor distributie. Projectmanagers kunnen dan gewoon de benodigde tools selecteren, waarna die programma's al op de desktop pc's van de ontwikkelaars zijn geïnstalleerd voordat zij op de klantlocatie zijn gearriveerd."

Nauwkeurige monitoring van operationele activiteiten


Hoewel de uitrol van Systems Management Server begon in Australië, werd in 2004 helemaal aan de andere kant van de wereld aangevangen met het gebruik van Microsoft Operations Manager, toen de regio Noord- en Zuid-Amerika van EDS Operations Manager 2000 ging gebruiken voor de bewaking van Windows-servers. Vandaag de dag gebruikt EDS Americas Operations Manager 2005 voor het bewaken van de 142 servers die gebruikt worden voor het hosten van e mail, samenwerkingsprojecten en mobiele berichtendiensten. Daaronder bevinden zich servers waarop toepassingen en technologieën worden uitgevoerd zoals Microsoft Exchange Server 2003, de Active Directory service, Windows ActiveSync-technologie, software voor mobiele telefoons op basis van BlackBerry en de samenwerkingssoftware EMC Documentum eRoom.

"Voorheen hadden we slechts een beperkt inzicht in de status en prestaties van onze e mailomgeving en geen goede methode voor het verzamelen van prestatiestatistieken,"zegt Gratz. "Operations Manager biedt ons dat alles en nog meer, zoals een volledig inzicht in de gezondheid van de netwerkdiensten die vereist zijn voor een goede werking van Exchange Server, zoals Active Directory en DNS."

De rolspecifieke Manager Packs voor Operations Manager kunnen worden gebruikt bij Windows Server, Exchange Server, Active Directory, DNS en Windows Internet Name Service en bieden specifieke informatie die nodig is om de servers optimaal te kunnen monitoren. Deze ManagementPacks zijn ontwikkeld door de Microsoft-ontwikkelaars die de hierboven genoemde technologieën hebben gecreëerd en bieden een verzameling monitoringregels met vooraf gedefinieerde drempels, een knowledge basemet informatie om problemen op te lossen en scripts die kunnen worden gebruikt om problematische kwesties snel te verhelpen. EDS gebruikt ManagementPacks van VERITAS en Dell om back-ups en server hardware te bewaken en heeft zelf regels opgesteld voor het monitoren van de samenwerkingsservers en de servers voor mobiele berichtenservices.

"De Management Packs van Operations Manager zijn een uitkomst,"verklaart Robert Braun, Systeembeheerder bij EDS. "Ze geven ons een vooraf gedefinieerde set bewakingsregels die we verder kunnen aanpassen aan onze omgeving zodat we waarschuwingsdrempels waar nodig kunnen wijzigen om eventuele storende, triviale waarschuwingen te kunnen negeren. We kunnen ook doorlopend statistieken over prestaties en workload verzamelen, wat erg behulpzaam is bij het vaststellen van servercapaciteit."

Wanneer er afwijkend gedrag wordt waargenomen, sturen de configureerbare verwerkingsregels die in Operations Manager zijn ingebouwd, een bericht aan het IT-personeel via e-mail of een pager dat er een potentieel probleem is. De informatie uit de knowledge base wordt direct bijgevoegd bij de melding, zodat het probleem snel kan worden verholpen. In een publieke map in Exchange Server wordt een kopie van elke melding opgeslagen, zodat deze later kan worden teruggelezen.

"In veel gevallen wordt Microsoft Operations Manager zo geconfigureerd dat er alleen meldingen worden verstuurd," zegt Gratz. "Maar in sommige gevallen benutten we de mogelijkheid om automatisch correcties toe te passen. We hebben bijvoorbeeld een bekend probleem in onze samenwerkingssoftware waardoor de server opnieuw moet worden opgestart. Als Operations Manager dat probleem detecteert, start het de server automatisch opnieuw op en krijgen we een pagina met de melding van het incident."

Tijdens het configureren van Operations Manager maakte EDS computergroepen aan voor verschillende geografische locaties en serverrollen. Het bedrijf voegde ook informatie toe aan de knowledge base met tips voor probleemoplossing bij samenwerkingsservers en servers voor mobiele berichtenservice. Deze knowledge base wordt geleverd bij Management Packs van Microsoft en andere leveranciers en biedt IT-personeel informatie in één gegevensbron over probleemoplossing voor alle serverrollen die bewaakt worden.

"De Operations Manager console is fantastisch,"zegt Braun. "Het geeft me niet alleen alle informatie die ik nodig heb om een goed beeld te krijgen van wat er aan de hand is met de servers op een bepaalde locatie, maar het helpt me ook de servers efficiënter te beheren. Als ik onze samenwerkingsservers bijvoorbeeld opnieuw moet opstarten, kan ik de Operations Manager console gebruiken om één opdracht te geven aan alle tien servers, in plaats van tien sessies op afstand te moeten openen en de opdrachten aan elke server apart te moeten geven."

De infrastructuur van Operations Manager in EDS EMEA is vergelijkbaar met die in Noord- en Zuid-Amerika. EDS APAC gebruikt Operations Manager momenteel nog niet, maar is wel bezig met het plannen van een implementatie van Operations Manager op een paar duizend servers over de hele wereld. "We hebben ruwweg 1000 servers over de hele wereld waar Exchange Server op draait en ongeveer 200 daarvan worden actief bewaakt met behulp van Operations Manager," zegt Halbert. "En dat gaat prima. Onze doelstelling voor 2007 is een uitbreiding van ons gebruik van Operations Manager zodat al onze Windows-servers daarmee worden bewaakt. We hebben dan drie verschillende regionale implementaties die een weerspiegeling zijn van onze drie regionale operationele teams, en al die implementaties worden samengebracht tot één internationale rapportagestructuur."

Pearse, die het ontwerp leidt voor de internationale implementatie van Operations Manager, voegt toe: "Operations Manager biedt betere kant-en-klare oplossingen dan andere producten, die gewoonweg niet zo goed zijn geïntegreerd in onze Windows-systemen. De kwaliteit van de bewakingsagent en van de gegenereerde alerts is veel hoger bij Operations Manager. En dat is natuurlijk niet verwonderlijk als je bedenkt dat niemand beter weet hoe je Microsoft-software en technologieën moet beheren dan Microsoft zelf."

EDS is nu bezig met een evaluatie van System Center Operations Manager 2007 (de opvolger van Operations Manager 2005) en heeft een aantal nieuwe voorzieningen en mogelijkheden opgemerkt die van nut zullen zijn wanneer de onderneming het gebruik van de oplossing verder uitbreidt. "Er zijn een aantal nieuwe functies in System Center Operations Manager 2007 die er heel aantrekkelijk uitzien," vindt Gratz. "Met dit applicatiemodel zullen we een holistisch beeld krijgen van de gezondheid van een applicatie en kunnen we de specifieke afhankelijkheden nader onderzoeken. Wat me ook bevalt, is dat de operationele database niet langer de gegevens van de prestatiemonitoring bevat. Deze zijn nu verplaatst naar een datawarehouse, van waaruit ze veel gemakkelijker kunnen worden geanalyseerd. De zelfregulerende voorziening voor het waarborgen van een minimum prestatieniveau zal ook heel nuttig zijn: we hoeven de niveaus die alerts triggeren dan niet zelf in te stellen, maar kunnen de serverprestaties voor een bedrijfscyclus laten evalueren door System Center Operations Manager en aan de hand van die gegevens de alertniveaus aanpassen aan onze reële omgeving."

De voordelen

Dankzij het gebruik van Microsoft System Center-oplossingen, is EDS in staat het IT-beheer te centraliseren en te automatiseren. Daarmee worden de betrouwbaarheid en beveiliging van de wereldwijde IT-infrastructuur verhoogd, terwijl de benodigde inspanningen om die omgeving te beheren, verminderen. Daarnaast helpen de System Center-oplossingen het bedrijf zowel de productiviteit van hun personeel als van hun klanten te verhogen, de algehele IT-kosten te verlagen en schaalbare services te bieden waarmee EDS dezelfde voordelen aan zijn klanten kan leveren.

"System Center-oplossingen werken naadloos samen met onze bestaande IT-infrastructuur en stellen ons in staat die omgeving te beheren en te ondersteunen met de vereiste niveaus van betrouwbaarheid, beveiliging en schaalbaarheid,"zegt Halbert. "En, wat net zo belangrijk is, dezelfde voorzieningen zorgen ervoor dat EDS beter tegemoet kan komen aan de wensen van de klant. "Het is onze ervaring dat System Center absoluut geschikt is voor grote ondernemingen."

Bedrijfskritische betrouwbaarheid


Het gebruik van System Center-oplossingen binnen EDS helpt het bedrijf te waarborgen dat de essentiële systemen die de levering van services aan klanten ondersteunen, zoals de Exchange Server-infrastructuur, continu beschikbaar zijn. "We hebben onze e-mailservers pas geconsolideerd en ze ondersteunen ieder nu meer dan 2500 gebruikers, dus het is van het grootste belang dat er geen enkele storing optreedt,"zegt Gratz. "We bereiken serviceniveaus van rond de 99,99 procent omdat we eerder op de hoogte worden gesteld van potentiële problemen en gemakkelijk kunnen vaststellen welke ontwerpwijzigingen nodig zijn om die problemen eens en voor altijd te verhelpen. We leken soms net brandweerlieden, we moesten elke dag weer uitrukken om dezelfde problemen op te lossen. Met Operations Manager hebben we meer tijd om ons te richten op het optimaliseren van onze infrastructuur in plaats van alleen maar bezig te zijn deze draaiende te houden."

En Trevorrow voegt daaraan toe: "Doordat we intern succes hadden met Operations Manager, hebben we daarop voortgebouwd en zijn we dezelfde architectuur gaan gebruiken om onze klanten te ondersteunen. We gebruiken Operations Manager zelfs voor de bewaking van Operations Manager-installaties voor een stuk of vijf klanten. Het heeft zichzelf bewezen uit oogpunt van schaalbaarheid en betrouwbaarheid en het komt dicht in de buurt van ons leveringsmodel. En omdat zo'n groot deel van ons werk het beheer van Windows-desktop pc's betreft, bestuderen we bovendien de mogelijkheden voor het gebruik van Operations Manager voor het bewaken van pc's die op Windows Vista draaien."

Betere beveiliging


EDS verbetert de betrouwbaarheid en beveiliging van gebruikerspc's door System Center-oplossingen te gebruiken waarmee kritieke software-updates snel en efficiënt kunnen worden uitgerold. Nu kan één internationaal leveringsbedrijf zowel de software-applicaties als de updates van besturingssystemen bij andere bedrijven uitrollen. Daarmee worden de benodigde software-updates op alle pc's geïnstalleerd die door Systems Management Server worden beheerd.

"Met Systems Management Server hoeven we alleen maar op een knop te drukken en worden kritieke software-updates op gebruikerspc's over de hele wereld geïnstalleerd, met een percentage van negentig procent succesvolle installaties binnen de eerste 24 uur,"zegt Trevorrow. "We gebruiken Systems Management Server ook om de beveiliging te verbeteren op andere manieren, door er bijvoorbeeld voor de zorgen dat iedereen een persoonlijke firewall heeft geïnstalleerd en ingeschakeld, dat gebruikers over actuele virushandtekeningen beschikken en dat ze gebruik maken van codering, waar nodig."

EDS gebruikt Systems Management Server ook om nieuwe systemen snel gebruiksklaar te maken, inclusief het installeren van de nodige beveiligingsupdates. "Systems Center bespaart ons een boel tijd bij het ingebruiknemen van nieuwe systemen," verklaart Wheeler. "Zo gauw een nieuw systeem op het netwerk wordt aangesloten, wordt het onderzocht op geïnstalleerde software en wordt er begonnen met het downloaden van de benodigde updates of upgrades. In een oogwenk bevat het nieuwe systeem dezelfde software als de rest van onze omgeving."

Trevorrow voegt toe: "In het verleden probeerden we de boel te beveiligen door toegang tot onze netwerken te beperken. Met Systems Management Server kunnen we veel dynamischer werken. We kunnen mensen toestaan naar behoefte verbinding met het netwerk te maken terwijl we toch een hoog niveau van beveiliging bereiken."

Verder profiteert EDS van de rapportagemogelijkheden in Systems Management Server voor het afdwingen van de inachtneming van de beveiligingsvereisten. "Met Systems Management Server kunnen we gegevens verzamelen op internationaal niveau, zodat we beter inzicht krijgen in de mate waarin we voldoen aan onze beveiligingsvereisten," zegt Trevorrow. "En het spreekt vanzelf dat we gebruikmaken van dezelfde voorzieningen om onze klanten overzicht te geven over de compliance-status van hun systemen."

Hogere productiviteit van medewerkers


Dankzij System Center-oplossingen kan EDS de productiviteit van het IT-personeel verhogen. "Systems Center-oplossingen bieden ons een voorspelbare operationele omgeving. Aangezien deze omgeving nu veel minder handmatige interventies vereist, kunnen we meer taken centraliseren en automatiseren, en we kunnen erop vertrouwen dat dat goed gaat, "verklaart Halbert. "System Center heeft de hoeveelheid dubbel werk en de complexiteit van de taken ook verminderd, omdat het duurzaam is en heel betrouwbaar en voorspelbaar. Nu kunnen we de taak de eerste keer al direct goed doen. Dit levert schaalvoordelen op, die ons in staat stellen de IT-medewerkers die hun handen dus vrij hebben, in te zetten voor activiteiten die tot voordeel strekken voor onze klanten."

Trevorrow: "Door over te stappen en te standaardiseren op System Center hebben we minder vakspecialisten nodig in het veld. We profiteren extra van onze interne implementatie van System Center-oplossingen omdat we nu beschikken over een pool van talentvolle medewerkers die we gemakkelijk kunnen inzetten voor werkzaamheden ten behoeve van onze klanten."

De implementatie van Systems Management Server bij EDS heeft ook de productiviteit van eindgebruikers verhoogd. "Dankzij Systems Management Server hoeven gebruikers niet langer zelf beveiligingsupdates op hun computers te installeren, of te zitten duimendraaien terwijl iemand anders dat voor hen doet,"zegt Michael Partsch, chief information officer, EDS EMEA, central region. "Binnen EMEA winnen we in totaal 180.000 uren per jaar in verhoogde gebruikersproductiviteit dankzij de geautomatiseerde softwaredistributie die wordt geleverd door SystemsManagement Server."

Wheeler: "Systems Management Server werkt op de achtergrond en stoort gebruikers niet, wat een heleboel downtime bespaart. In plaats daarvan worden de updates van de software onmerkbaar uitgevoerd. Persoonlijk vind ik het een heel prettig idee dat mijn desktop pc voor me onderhouden wordt, dat het bedrijf dat doet en ik het zelf niet hoef te doen."

Aanzienlijke kostenbesparing


Door het gebruik van System Center voor het centraliseren en automatiseren van desktopbeheer bereikt EDS kostenbesparingen bij de ondersteuning van de infrastructuur. "De verschillende voorzieningen in Systems Management Server hebben ons geholpen een reductie van 50 procent te bereiken in de totale kosten voor het onderhoud van onze desktopinfrastructuur," zegt Partsch. "Zelfs als de totale projectkosten worden meegenomen, levert de oplossing nog steeds een besparing op van 23 procent over vijf jaar."

Wheeler: "Voorheen was het moeilijk, doordat IT-beheer en ondersteuning plaatsvonden op zowel regionale als nationale en lokale niveaus, om alle kostelementen te kunnen identificeren, vooral de 'zachte kosten'. Nu zijn, dankzij System Center, de verborgen kosten van zaken als verloren gegane productiviteit en de noodzaak rapporten over beveiligingsnaleving handmatig samen te stellen, aanzienlijk teruggebracht. We kunnen ook de resterende kosten gemakkelijker opsporen omdat we weten waar dat werk wordt gedaan en door wie."

Sterke fundering voor de diensten van EDS


Nu bewezen is dat System Center -oplossingen voldoen aan de interne vereisten, buit EDS de voordelen van Operations Manager en Systems Management Server uit door gestandaardiseerde diensten aan te bieden aan de klanten. "System Center-oplossingen hebben zeker bewezen schaalbaar te zijn, niet alleen vanuit het perspectief van EDS gezien, maar ook vanuit het perspectief van de klant,"zegt Trevorrow. "Wij beheren meer Windows-systemen dan wie ook ter wereld - ongeveer 3 miljoen desktop pc's van klanten en we vertrouwen er volledig op de dat de System Center-oplossingen de stabiele fundering leveren die we nodig hebben om aan de wensen van onze klanten te voldoen."

Halbert: "In het verder ontwikkelen van ons initiatief voor Service Delivery Automation zullen System Center-oplossingen een integrale rol spelen. Ze geven ons een internationaal beeld van onze IT-infrastructuur dat we nooit eerder hebben gehad en maken het mogelijk essentiële taken en rapportagefuncties te centraliseren. Dit heeft geleid tot kostenbesparingen, verbeteringen in de betrouwbaarheid en de prestaties, en we zijn nu beter in staat te voldoen aan de hoge eisen van onze klanten. Standaardisatie vormt de kern van onze strategie voor IT-beheer en de oplossingen van System Center verstrekken een van de ondersteunende elementen voor het bereiken van dat doel."

In het kort

Land: Verenigde Staten
Branche: Technologieservices

De organisatie
EDS is een internationaal bedrijf met meer dan 120.000 medewerkers dat technologieservices biedt. Het hoofdkantoor bevindt zich in Plano, Texas.

De bedrijfssituatie
EDS had behoefte aan oplossingen voor IT-beheer met voldoende schaalbaarheid om zowel de interne IT-infrastructuur als alle klanten te kunnen ondersteunen.

De oplossing
EDS voorzag in de behoefte door Microsoft System Center-oplossingen aan te schaffen, waaronder Microsoft Systems Management Server 2003 en Microsoft Operations Manager 2005.

De voordelen
- Bedrijfskritische betrouwbaarheid
- Betere beveiliging door gecentraliseerde softwaredistributie
- Hogere productiviteit van medewerkers
- Aanzienlijke kostenbesparing
- Sterke fundering voor de EDS- diensten

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2181948). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures bij Microsoft
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×