Managed hosting door True

Ondeugdelijke software Grote Beer strop voor veel mkb-bedrijven

Grote beerput

Het financieel-logistieke programma Excellent van Exact-dochter Grote Beer is in oktober 2000 geruisloos van de markt gehaald. Corrupte bestanden, onduidelijke systeemeisen wat betreft de hardware en problemen met de multi user-functionaliteit brachten menig mkb-bedrijf in de problemen. Een enkeling haalt verhaal bij de softwareboer.

Directeur Gerritsen van Hanos Office Amsterdam constateerde bij een demonstratie met eigen ogen hoe traag het programma Excellent functioneerde. "Samen met andere aanwezigen stelde ik bij de eerste kennismaking al vast dat het ontzettend traag was", aldus de ondernemer, die de Grote Beer-software wederverkoopt via distributeur Abacus. "Ik heb geëist dat ik de software eerst kon uitproberen op onze eigen administratie alvorens deze te verkopen en te installeren bij mijn klanten, terwijl Grote Beer erg aandrong op direct afzetten. Wij hebben voldoende kunnen improviseren om de schade beperkt te houden. We werken nu weer met de DOS-versie van de software en kunnen straks kosteloos overstappen op Grote Beer voor Windows, dat binnenkort beschikbaar is na testpilots."

Problemen

Een andere dealer, P&O Software uit Eindhoven, heeft de Excellent-software wel bij een flink aantal klanten geïnstalleerd. "Excellent werd geplaagd door zoveel problemen dat er gewoonweg niet mee te werken viel", zegt André van Nierop, directeur van het bedrijf. "Om de haverklap liep het systeem vast met allerlei onverklaarbare foutmeldingen, waarna weer een nieuwe versie van de software volgde. Databases raakten corrupt. De hele software is als multi-user aangeboden, terwijl cruciale onderdelen als de inkoopmodule maar op één werkstation konden draaien. Ook andere bij de verkoop toegezegde mogelijkheden, zoals het verwerken van buitenlandse betalingen, zijn uiteindelijk nooit in het programma aangebracht."
"Om de problemen te verhelpen hebben we uren gemaakt die na het mislukken van de implementaties niet te declareren vielen", aldus Van Nierop. "Gedupeerde ondernemingen als Cox Benelux en Mutropak, een bedrijf gespecialiseerd in verpakkingsmateriaal, weigerden onze rekeningen te betalen. Een aantal van hen heeft schadeclaims tegen ons bedrijf ingediend, omdat ze bijvoorbeeld hun accountant de jaarrekening opnieuw hebben moeten laten doen."
Een eerder door P&O Software rechtstreeks bij Grote Beer neergelegde schadeclaim wees de softwarefabrikant resoluut van de hand. Nu is Van Nierop in onderhandeling met zijn advocaat Paul Snijders om via de rechter alsnog de door hem geleden schade op de softwareleverancier te verhalen. Advocaat Snijders is van plan om Grote Beer aan te klagen voor wanprestatie en een onrechtmatige daad, ook al sluiten softwareovereenkomsten meestal schade voortkomend uit gebruik van het product bij voorbaat uit.
"Net zoals in het verleden een fabrikant van kruiken aansprakelijk is gesteld voor lekkage van zijn producten, denk ik dat wij een grote kans hebben dat de rechter de schadeclaim van de benadeelde dealer honoreert, omdat er een ondeugdelijk en onvoldoende getest product op de markt is gebracht", zegt de advocaat. Op dit moment werkt de raadsman aan een dossier om de afspraken tussen dealer en leverancier vast te stellen en te bekijken op welke manier Grote Beer zijn afspraken niet is nagekomen.

Documenteren

Volgens Jeroen den Butter, systeembeheerder bij sanitairgroothandel Wijnbeek, stond zijn bedrijf sterk tegenover Grote Beer omdat de afspraken zwart op wit stonden. "We zijn ruim een jaar voor het millennium begonnen met de implementatie van Excellent om de 2000-problemen van ons oude systeem uit de wereld te helpen. We hebben het uiteindelijk nog net op tijd overboord weten te kieperen. Het grootste probleem kwam pas na de zomer aan het licht. De multi-user functionaliteit van het programma werkte niet. Net op tijd voor het millennium hebben we een ander systeem weten te implementeren. Op basis van onze documentatie besloot Grote Beer de aankoopsom van twintig duizend gulden terug te geven. Ook de bij de implementatie vergooide uren kreeg het bedrijf vergoed."
 
 
Doofpot
Directeur Paul Ramakers van Grote Beer ontkent dat zijn bedrijf informatie in de doofpot stopt. "Op de vijfhonderd klanten van Excellent Business Software zijn er altijd wel een paar waar de zaken niet zijn gegaan zoals je zou willen. Dat hoeft niet per se aan de software te liggen. Ook zaken als de netwerkinfrastructuur en de aard van het bedrijf spelen een rol. Wij hebben op dit moment honderden tevreden klanten van die software gebruiken. De bedrijven die u gebeld heeft zijn een uitzondering."
Directeur Nico van Dongen van het Haarlemse aluminiumbedrijf Alupro houdt zijn lippen stijf op elkaar: "Juridisch gezien mag ik de publiciteit niet zoeken. Dat is onderdeel van de deal die wij met Grote Beer hebben gesloten." De vraag of de ondernemer nog met de software werkt beantwoordt hij ontkennend." Van Dongen deed eind 2000 in een artikel over financiële software voor het mkb in het blad Bizz een boekje open over de Excellent-software. WKM Consult, een dealer uit het officiële kanaal van Grote Beer, is niet bereid commentaar te leveren: "daar hebben wij geen belang bij."

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.