Managed hosting door True

Menskracht grootste knelpunt 2000-project Rabo

Technische problemen baren bank geen zorgen

 

Het grootste knelpunt bij het Jaar 2000-probleem is het behouden van deskundig personeel. Daarnaast kost het de nodige moeite om tijdens het langdurige project continu de 'boog gespannen' te houden. Mensen zijn ontzettend mobiel en kunnen altijd van baan veranderen.

Hoe hou ik Jaar 2000-kennis voor de organisatie behouden?" Met deze vraag kampt J. van Zanten, verantwoordelijk voor de oplossing van het Jaar 2000-probleem binnen de Rabobank. Het zijn niet de technische problemen die de Rabobank de meeste zorgen baren, maar de organisatorische. De eerste bedrijfskritische applicaties zijn succesvol getest en het project ligt op schema. Van Zanten heeft geen problemen ondervonden met leveranciers als Tandem die te lang op zich zouden laten wachten met duidelijkheid over de Jaar 2000-status van hun producten. Dit verklaarde een medewerker van de ING onlangs in Computable.
Van Zanten heeft zelfs een persoonlijke toezegging van Tandem-topman Roel Pieper gekregen dat het bedrijf er alles aan doet om het jaar 2000 geen probleem te laten worden. "Belangrijke en grote leveranciers zoals IBM, Tandem en Computer Associates hebben geen problemen opgeleverd", zegt Van Zanten. In totaal heeft de Rabobank te maken met naar schatting achthonderd leveranciers op IT-gebied. De Jaar 2000-verantwoordelijke verklaart dat slechts een klein percentage daarvan niet in staat is informatie te verstrekken over de status van hun producten. "Lukt dat nog steeds niet voor 1 januari 1998, dan overwegen we om alternatieve producten te kopen", zegt Van Zanten.

Alles onder controle

De laatste dag van deze eeuw valt op een vrijdag. Van Zanten wil in het eerste weekend van 2000 een aantal teams stand-by hebben, zodat onvoorziene problemen voor de eerste werkweek nog verholpen kunnen worden. "Wij hebben het project onder controle, maar garanties krijg je natuurlijk nooit", aldus Van Zanten. Om het personeel scherp en betrokken te houden, organiseert de bank bij wijze van proef de procedure 'van oud op nieuw'. Het personeel moet beschikbaar en bereikbaar zijn.
"Het kunnen inzetten van vaardige medewerkers wordt een belangrijke succesfactor", meent Van Zanten. Van de tien mensen die je wilt inzetten, kun je er maar zeven of acht krijgen. Door grote veranderingstrajecten als die van het Jaar 2000 en de euro, worden commerciële projecten uitgesteld. Van Zanten denkt dan ook niet dat de gespannen situatie op de arbeidsmarkt na 2000 zal versoepelen: "Na 2000 kunnen we iedereen nog gebruiken. Er liggen projecten genoeg op de plank."
Het Jaar 2000-project, dat nu onbetwist bovenaan op de prioriteitenlijst staat, bestaat bij de Rabobank uit drie fasen. De impactanalyse om de omvang van het probleem in kaart te brengen, is samen met Origin uitgevoerd en afgerond. Daarna volgen het aanpassen van de systemen en applicaties en als laatste het testen van de software en de hardware.
Binnen de bank zijn door de verschillende verantwoordelijke eenheden vijfhonderd bedrijfskritische systemen geïdentificeerd - van betalingsverkeer tot geldautomaten. Voor die systemen eist de hoofddirectie een Jaar 2000-certificaat. Dat wil zeggen dat ze in een testomgeving van het rekencentrum van de Rabobank worden getest. Inmiddels zijn ongeveer twintig van de vijfhonderd kritische systemen goed door de test gekomen en dus gecertificeerd.

Januari 1998

De overige systemen worden onder verantwoordelijkheid van de verschillende decentrale eenheden zelf getest. Het doel van de Rabobank is om in januari 1998 alle pakketten van leveranciers gereed te hebben voor het jaar 2000, zodat voldoende tijd resteert voor het testen van de applicaties. Die testfase moet op 1 november 1998 afgerond zijn.
In eerste instantie heeft de Rabobank zijn leveranciers verzocht om op 1 juli van dit jaar een statusoverzicht te leveren. De bank constateerde echter dat die eerste lijsten vaak niet volledig waren. De leveranciers die op 1 september hun lijst nog niet compleet hadden worden onder steeds grotere druk gezet. Met als ultieme sanctie het 'buiten de deur zetten' van de leverancier. "Dat zal slechts in een beperkt aantal gevallen gebeuren", hoopt Van Zanten.
"Zo'n Jaar 2000-project is eigenlijk een grote 'opschoon actie'. Je komt allerlei fouten tegen die nog geen problemen veroorzaakt hebben. Daarnaast maken we vaak de afweging: handhaven we dit oude systeem, of is het beter een nieuw te kopen?"

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1292598). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×