Managed hosting door True

Explosieve groei online offertes Alcredis Finance

Case study

 

Vier op de vijf particuliere auto's wordt gefinancierd. Alcredis Finance speelt daarop in door via autodealers financieringen en leaseoplossingen aan te bieden. In de showroom stellen verkoopadviseurs potentiële klanten in staat om ter plekke de aanschaf van een auto te financieren. Zo realiseren zij extra marge en vergroten de kans op aanschaf. De snelgroeiende organisatie werkt samen met de importeurs en dealers van Toyota, Lexus en Suzuki en ook steeds meer met multibrand dealerbedrijven.

Dealerapplicatie

‘Verkoopadviseurs bieden onze producten eerder aan wanneer zij die eenvoudig in de verkoop kunnen meenemen' vertelt Joost Rigter, manager Informatisering & Automatisering van Alcredis Finance. ‘Ze hebben snel en simpel te bedienen gereedschap nodig. Sinds 2004 werkten ze met een zogenaamde dealerapplicatie. Met deze software berekenen ze financieringsmogelijkheden aan de hand van bijvoorbeeld aanbetaling, duur en slottermijn. Toch bleven veel financieringsaanvragen via de telefoon binnenkomen; een duidelijk teken dat het gebruik van de applicatie geen gemeengoed was. Onze eerste dealerapplicatie kende dan ook problemen. De interface was gedateerd en niet gebruiksvriendelijk. De applicatie moest op een ingewikkelde manier op het netwerk van de dealer geïnstalleerd worden. Bovendien was de applicatie niet te koppelen aan de verkoopapplicaties van de dealer. Allemaal drempels voor het gebruik'.

Nieuwe leverancier

Rigter vervolgt: ‘Een nieuwe, moderne webapplicatie moest de problemen oplossen en belangrijke doelen realiseren: meer business genereren, de binnendienst ontlasten en de concurrentie voor blijven. Maar het lukte de vorige leverancier niet om op tijd een nieuwe versie op te leveren. In januari 2007 is de knoop doorgehakt en de ontwikkeling gestaakt. De tijdsdruk was te hoog om een uitgebreide selectie van een nieuwe leverancier te doen. Daarom heb ik gekozen voor het Java expertise centrum van Getronics PinkRoccade. Ik kende hun medewerkers en aanpak. Ik wist dat zij in een beheerst project wél snel goede resultaten konden opleveren'.

Service Oriented Architecture

‘De offerte was realistisch en compleet' vertelt Rigter. ‘De bestede uren bleken achteraf prima binnen de afgesproken marges te vallen. Met een beperkt aantal sleutelpersonen uit de business hebben we gezamenlijk een gedegen ontwerp gemaakt. Vervolgens hebben we in zes maanden tijd een gloednieuwe applicatie gerealiseerd op basis van een moderne Service Oriented Architecture (SOA). Tijdens pilots bij dealerbedrijven kregen we vooral hoge rapportcijfers terug. Alle oorspronkelijke problemen zijn dan ook opgelost. Elk merklabel heeft zijn eigen interface. En die is zonder enige voorkennis foutloos te gebruiken. De applicatie is razendsnel, ondanks al het berichtenverkeer met onze back-office. Maar het grootste pluspunt van de applicatie is toch wel de naadloze integratie met drie grootste dealerpakketten. Verkoopadviseurs hoeven geen auto- en klantgegevens over te typen, alle bekende gegevens zijn alvast ingevuld. Dit maakt het aanbieden van onze producten tijdens het verkoopproces heel erg efficiënt en gemakkelijk'.

Dik tevreden

Rigter is erg tevreden over de nieuwe applicatie: ‘Maar belangrijker nog, de dealers zijn ook dik tevreden'. Eén van de lovende reacties: "Dit mooie calculatiesysteem blinkt uit in eenvoud en bedieningsgemak. Verkopers kunnen er zonder training snel en effectief een professionele offerte mee maken, op eigen briefpapier. Voor de directie is het ook erg praktisch om inzage te hebben in alle gedane aanbiedingen". Hij vervolgt: ‘Direct nadat de applicatie geïmplementeerd was, zagen we explosieve groei in het aantal door de dealers zelf gemaakte offertes. De druk op onze binnendienst neemt daarmee af. Deze succesvolle applicatie versterkt absoluut onze concurrentiepositie in een zeer competitieve markt. Ten slotte is de applicatie zo opgezet dat het toevoegen van een extra merklabel minder dan een dag kost. Ja, we hebben onze doelen zeker gehaald'. ‘Ik ben ook erg tevreden over de samenwerking met Getronics PinkRoccade. We hebben een ultrakorte doorlooptijd gerealiseerd doordat er steeds precies voldoende mensen op het project zijn gezet. De aanpak van het project heeft er duidelijk voor gezorgd dat er op tijd een uitstekend resultaat is neergezet' aldus Rigter.

In het kort

Klant
Alcredis Finance, onderdeel van de Louwman groep, is een snel groeiende automotive financieringsen leasemaatschappij.
Branche
Alcredis Finance ondersteunt autoimporteurs en geeft autodealers financiële ruimte.
Diensten
De dienstverlening bestaat uit dealerfinanciering, consumentenfinanciering, lease en assurantiën onder eigen naam en diverse merklabels.
Medewerkers
Met 80 medewerkers voert Alcredis Finance 6 labels.
Situatieschets
Alcredis Finance leverde een applicatie waarmee autodealers in de showroom financiële producten aan particulieren en bedrijven kunnen bieden.
Uitdaging
De bestaande applicatie kende problemen. Het lukte de leverancier niet om op tijd een goede nieuwe versie op te leveren.
Oplossing
Het Java expertise centrum van Getronics PinkRoccade realiseerde vervolgens binnen zes maanden een uitstekende nieuwe, op SOA gebaseerde webapplicatie.
Meerwaarde
Het aantal online offertes steeg vervolgens explosief: meer business, minder druk op de binnendienst en de concurrentie heeft het nakijken.
Ervaring
Joost Rigter, manager I&A: ‘Ik rekende op de mensen van Getronics PinkRoccade. Ik wist dat zij op tijd een uitstekende applicatie konden opleveren'. stek en de business case. Getronics PinkRoccade heeft daarna met een zeer professioneel implementatieplan in een hoog tempo het bestelsysteem kunnen doorvoeren."

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2235229). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×