Managed hosting door True

Rotterdamse haven bang voor automatisering

Port Community gaat versnippering te lijf

 

Sinds een aantal maanden is Port Community Rotterdam actief. In deze nieuwe organisatie bundelen overheid en bedrijfsleven hun IT-activiteiten voor de Rotterdamse haven. Directeur Marja van Strien wil het gebruik van IT in de haven stimuleren. "De technologie is er wel maar het aantal bedrijven dat er mee werkt, stokt."

Port Community Rotterdam is een stichting waarin deelnemen; het Gemeentelijk Havenbedrijf, de Scheepvaartvereniging Zuid, de Douane Rotterdam en het Intis, dat zorgdraagt voor de elektronische gegevensuitwisseling in het zeevervoer. In de raad van advies hebben ook diverse vertegenwoordigers van brancheorganisaties zitting. Aanleiding voor de oprichting is de versnippering van havenbrede automatiseringsactiviteiten. "Dat komt de concurrentiepositie van de Rotterdamse haven niet ten goede", vertelt Van Strien. "De logistieke wereld gebruikt IT in toenemende mate als middel om processen te verbeteren. Rotterdam kan het zich niet permitteren op automatiseringsgebied een achterstand op te lopen."

Cargo Card

De stichting heeft een budget van 9,5 miljoen gulden. Projecten worden in overleg met overheidsinstanties en bedrijfsleven opgezet. "Wij kunnen niets dwingend opleggen", zegt Van Strien. "Deelname aan een project is vrijwillig, al moeten participanten wel een financiële bijdrage leveren. Wij moeten ons zien waar te maken. Onze eerste doel is het op gang brengen van een bewustwordingsproces. Bedrijven in de havenwereld nemen vaak een conservatieve houding aan. Het is aan ons om te laten zien dat automatisering een toegevoegde waarde heeft."
Port Community besteedt de technische uitvoering van activiteiten uit aan automatiseringsbedrijven. Inmiddels staan de eerste projecten op de rails. Zo is de Cargo Card ingevoerd: een chipcard waarmee chauffeurs zich kunnen identificeren aan de poorten van terminals op de Maasvlakte. Op deze manier kan het vervoer van containers sneller worden afgehandeld. In de praktijk blijken vervoerders echter moeite te hebben met de kaart. Van Strien: "Om het gebruik onder chauffeurs te stimuleren verstrekken we de Cargo Card dit jaar gratis en geven we ter plekke ondersteuning. Verder willen we de toepasbaarheid vergroten door de Waal-/Eemhaven erbij te betrekken."

EDI

Om de groei van het containervervoer en de bijbehorende documentenstroom te beteugelen ziet Port Community tevens mogelijkheden in het gebruik van electronic data interchange (edi). Een van de projecten die hiervoor in het leven is geroepen, heet Ediland. Hierbij gaat het om het bevorderen van de elektronische berichtenuitwisseling voor het transport van maritieme containers aan de landzijde (weg- en railvervoer en binnenvaart). Het edi-verkeer aan de zeezijde is al behoorlijk gestandaardiseerd.
"Behalve EdiLand," zegt Van Strien, "buigen we ons ook over het verbeteren van elektronische meldingen aan overheidsinstanties, zoals de douane. Port Community is verder verantwoordelijk voor het secretariaat van Protect, een internationaal initiatief voor het uniform elektronisch melden van gevaarlijke stoffen."

Quick Scan

Een andere taak voor Port Community ziet Van Strien weggelegd in voorlichting en ondersteuning. Onder de naam Mister is een dienst gestart waarbij havengerelateerde mkb-bedrijven tien dagen gratis advies kunnen krijgen over hoe zij IT in hun voordeel kunnen aanwenden. "Deze quick scans worden door consultancybedrijven uitgevoerd. Verder lopen er onderzoekers van de Erasmus Universiteit mee in de verschillende trajecten. Voor hen een kans om wetenschappelijk onderzoek naar automatisering in het mbk uit te voeren, een onderwerp waarover tot nu toe weinig bekend is. De resultaten worden tevens gebruikt voor een voorstel tot landelijke invoering van het project."
Achter Mister zal op een gegeven moment een punt worden gezet. Van Strien wil daarom een permanent centrum oprichten in samenwerking met het Rotterdams Scheepvaart- & Transportcollege. "In dit centrum - IT-magination genaamd - kunnen mkb-bedrijven en de binnenvaart kennis opdoen over automatisering. Het plan moet eind volgend jaar zijn beslag krijgen."

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1343348). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×