Managed hosting door True

Fabrikanten van consumentenproducten tasten mogelijkheden rfid af

Het draadloze spoor

 

De fabrikant van consumentenproducten Unilever heeft een eerste experiment met radiochiptechnologie in Engeland succesvol afgerond. Toch is er nog heel wat ontwikkelwerk en standaardisatie nodig voordat toepassing op grote schaal reëel is.

Onvermogen
De VS en Europa hebben verschillende frequentiebereiken gereserveerd voor rfid. In de VS ligt deze tussen de 313 en 928 MHz, in Europa van 865 tot 868 MHz. Het meeste ontwikkelwerk is tot nu toe uitgevoerd in de 915 MHz frequentieband. Deze is in Europa gereserveerd voor mobiele telefonie, maar wordt op dit moment niet gebruikt. Naast de verschillende frequentiebanden mogen radiochips en uitleesapparatuur maximaal een half watt zendvermogen gebruiken. In de VS ligt dit op maximaal 4 Watt. Volgens Waas van Unilever moet het toegestane zendvermogen voor rfid in Europa omhoog naar 2 Watt wil het geen achterstand oplopen. Alleen leesapparaten met voldoende zendvermogen zijn in staat om de radiochips goed uit te lezen.
Unilever heeft vorig jaar een pilot afgerond met de Britse supermarktketen Safeway. Pallets met deodorant spuitbussen van het merk Axe waren van radiochips voorzien om te kijken of met deze technologie diefstal in het magazijn tegen te gaan was. De vrij uitgebreide pilot werd deels gesubsidieerd door de Britse overheid. Uit de proef bleek volgens Marco Waas, vice president supply chain technology bij Unilevers bedrijfsonderdeel voor huishoudelijke en persoonlijke verzorgingsproducten, dat de technologie op palletniveau werkt.

Pallets

Het afgelopen jaar heeft volgens Waas laten zien dat rfid werkt op individuele pallets en cases. Hij verwacht dat het concern in 2005 rfid inzet om specifieke pallets en cases in voor de hand liggende gevallen te volgen. Echt brede toepassing in het concern voorziet hij pas tegen 2010. Daarnaast zegt hij dat Unilever het komende jaar uit gaat rekenen of toepassing van radiochips op individuele producten zakelijk te verantwoorden is.
Voor toepassing van de chips of afzonderlijke producten is nog het nodige onderzoek en ontwikkelwerk nodig, merkt Waas op. Hij wijst op het Auto-id onderzoeksinitiatief dat sinds 1999 werkt aan een opvolger van de barcode om ook individuele producten in de toevoerketen te kunnen volgen. Op dit moment voert het Auto-id in de VS een proef uit om producten tot in een drietal winkels met radiochips te volgen. Volgens Waas wordt dit jaar de technologie uitgewerkt om radiochips op individuele producten te gebruiken. Belangrijke stap is de begin volgend jaar verwachte Iso 18000 standaard, die productcodering en zendtechnieken van radiochips moet standaardiseren.

Experimenteel stadium

Een andere producent van levensmiddelen en consumentenproducten, Sara Lee/DE, is terughoudender in informatie over rfid. Fred Vijvers, vice president corporate e-business bij het concern merkt op dat de werkelijke toepassing in de praktijk nog ver weg is, omdat de technologie zich op dit moment nog in een experimenteel stadium bevindt. Hij geeft aan dat Sara Lee/DE het Auto-id initiatief steunt. Ook werkt het concern mee aan de ontwikkeling van een universele productcode. Vijvers wil niet zeggen of het concern zelf experimenteert met rfid of betrokken is bij concrete proeven. < BR>

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1358573). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


Partnerinformatie
 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×