Managed hosting door True
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

i3D.net vernieuwt netwerkstructuur met Brocade

 

Online gaming

In een wereld waar verschuiving van off- naar online volop in gang is, begeeft ook de gamingsector zich inmiddels massaal online. Capaciteit kwesties en kwaliteit van dienstverlening zijn cruciaal in deze wereld. Om online te kunnen spelen heeft iedere gamer namelijk een eigen plek op de server nodig. Dit betekende voor Interactive 3D (i3D.net) de noodzaak tot een nieuwe netwerkinfrastructuur, cloud based met grote capaciteit en weinig vertraging.

Interactive 3D (i3D.net) is een wereldwijde aanbieder van cloud-diensten, gespecialiseerd in online gaming netwerken. Het biedt beheerde, on-demand infrastructuren voor grote namen uit de gaming wereld zoals Electronic Arts, THQ, ID Software, S2 Games en Ubisoft. De infrastructuren bevatten onder andere het datacenter, netwerkinfrastructuur, servers en monitoring diensten. Online gamers kunnen kiezen uit de meest populaire game platforms, waaronder Sony PlayStation 3, Microsoft Xbox 360, Nintendo Wii, pc-based games en mobiele games op Android en iOS.

i3D.net heeft ook eigen control panel management software voor gaming-oplossingen. Het bedrijf is opgericht in 2004 en heeft zijn hoofdkantoor in Rotterdam. i3D.net beheert datacenters over de hele wereld. Het bedrijf heeft 8500 servers in zestien Points of Presence (PoP's) wereldwijd, en heeft zijn netwerkgebruik zien toenemen van 2,5 Gbps in 2009 naar 100 Gbps in 2012.

Spelen met capaciteit

De capaciteit die ervoor nodig is om games te laten werken verschilt. 'Als spellen zoals ‘Battlefield 3' of ‘Call of Duty' worden vrijgegeven, willen miljoenen mensen die direct spelen', zegt Stijn Koster, ceo bij i3D.net. 'Na verloop van tijd neemt het aantal gebruikers af. Uitgevers van games kunnen zelf hun servercapaciteit en infrastructuur voortdurend bijschalen, wat een dure aangelegenheid is, of ze kunnen het uitbesteden aan i3D.net. Wij bieden hen on-demand infrastructuren.'

'Onze klanten meten prestaties op twee manieren: Quality of Service (QoS) en beschikbaarheid. Als gamers geen toegang krijgen en niet goed kunnen spelen, dan stoppen ze direct en gaan andere spellen spelen. Vervolgens klagen ze online ook nog eens over de problemen die ze hebben ondervonden. Dit is enorm schadelijk voor het succes van het spel.' Low latency is ook essentieel. 'Games, vooral schietspellen, vergen voor een optimale werking veel berekeningen van de server. Als een server niet kan omgaan met de belasting van een gamer zal de gebruikerservaring afschuwelijk zijn', vervolgt Koster.

Door de aard van de i3D.net klanten en de exponentiële groei van het bedrijf, zijn schaalbaarheid, hoge beschikbaarheid, en extreme betrouwbaarheid van levensbelang. Om de prestaties maximaal te houden, heeft i3D.net in 2009 een high-performance Brocade netwerkinfrastructuur geïmplementeerd. Sinds die tijd heeft i3D.net, om aan de groeiende vraag te kunnen voldoen, het netwerk sindsdien voortdurend uitgebreid. 'We wilden 10 Gigabit Ethernet met een hoge poortdichtheid, samen met een flexibele chassis dat zou ons in staat stelt op te schalen', zegt Koster. 'Brocade bood een toekomstbestendig platform. Vandaag de dag, is 10 Gigabit Ethernet de standaard. Wij willen opschalen naar 100 Gigabit Ethernet omdat we voortdurend een grote toename in de vraag naar capaciteit zien.'

Ruimte voor groei

Het bedrijf kreeg wat het nodig had met de Brocade netwerkarchitectuur en is blij met de resultaten. 'We hebben de meeste 10 Gigabit Ethernet-poorten in één router nodig en de mogelijkheid om op te schalen naar 100 Gigabit Ethernet', zegt Koster. 'Je kunt niet opschalen als je hardware hier niet toe in staat is. De aanschaf van kleine routers werkt niet in onze omgeving, een omgeving waar prestatie voorop staat en netwerkverkeer via de kortste en snelste paden wordt geleid.'

De architectuur biedt enorme schaalbaarheid. 'We hanteren een best-of-class netwerk die directe peering met meer dan 1000 ISP's wereldwijd mogelijk maakt', stelt Koster. Elk rack met 44 servers maakt verbinding met de Brocade VDX Data Center switches. De Brocade MLXe-serie routers zijn in de core, en de Brocade NetIron XMR Series-routers hanteren Multiprotocol Label Switching (MPLS). De Brocade NetIron CER 2000 Series routers zijn te vinden in onze kleinere locaties, zoals Sydney en Rio de Janeiro.

Het Brocade MLXe-platform biedt een aantal voordelen. 'We kunnen NetIron XMR of Brocade MLX blades aansluiten, en het chassis ondersteunt vanzelfsprekend 100 Gigabit Ethernet.', zegt Koster. MLXe is ook compatibel met oudere versies. De Brocade VDX Data Center switches worden gebruikt als aggregatieswitches die linken naar de core. 'TRILL en virtual trunks ondersteund door de VDX switches zijn ideaal voor ons aangezien wij capaciteit on demand kunnen toevoegen', aldus Koster.

De Brocade ServerIron ADX Series application delivery switches verbeteren de gebruikerservaring door het verkeer over verschillende platforms te verdelen. De game servers zijn altijd beschikbaar voor spelers en reageren razendsnel. Voor ondernemingen die co-locatie diensten nodig hebben, verbindt i3D.net ze met de Brocade ICX 6610-switches. 'Het vermogen van de virtuele chassis is uitstekend. Je kunt nieuwe switches snel en eenvoudig aan de omgeving toevoegen en de on-demand schalen', zegt Koster. 'Brocade-technologie biedt schaalbaarheid en we hebben uitstekende stabiliteit mogen ervaren. We zijn erg blij met de aankoopbeslissing. De architectuur heeft een hoop zorgen weggenomen.'

Het vervolg

Voor de volgende infrastructuur upgrade, is i3D.net van plan om de tienduizendste server mark te passeren en 100 GbE-poorten in de netwerkinfrastructuur in te zetten. Het behalen van deze doelstelling zal bewijzen dat i3D.net een toonaangevende wereldwijde game server provider is. 'Onze investering in Brocade is er één van de lange termijn." zegt Koster. "We zochten een oplossing waar we konden ingroeien. Het Brocade-netwerk heeft ertoe geleid dat wij met 100 procent per jaar zijn gegroeid. En dankzij het uiterst stabiele netwerk hoefden we hoefden de netwerkarchitectuur niet eens te veranderen om deze groei te realiseren', sluit Koster af.

'i3D is een perfect voorbeeld van hoe de behoeften en verwachtingen van de consument evolueren. Een exponentieel groeiende online gaming markt betekent ook een toenemende druk op bedrijven om gelijke tred te houden met de eisen van de consument. Een flikkerend scherm tijdens een shoot-out kan een kwestie van leven of dood zijn', vertelt Steven Loewy, algemeen directeur Benelux bij Brocade enigszins lachend. 'Een goede Quality of Service en voldoende bandbreedte zijn dan ook essentieel voor de huidige gaming aanbieders. i3D realiseert zich dat als geen ander en wendde zich daarom tot Brocade. Met meer dan vijftien jaar ervaring in de ondersteuning van 's werelds meest veeleisende applicaties weet Brocade als geen ander non-stop networking mogelijk te maken. Met als resultaat gelukkige mensen die uren kunnen gamen.'

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4533246). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×