Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Screensaver is ideale communicatie-tool

 

Screensaver als communicatietool

In de jaren negentig van de vorige eeuw waren sceensavers niet weg te denken! Herinner je je nog die bouncing of zigzaggende woorden die voorbij kwamen op je beeldscherm, waarbij je je eigen bedrijfsnaam of een inspirerende quote zoals ‘Dit is mijn computer’ kon presenteren? Of de Windows ‘Maze’, waarbij je al klikkend door een stenen doolhof werd genavigeerd? Pure nostalgie!

Screensavers stammen nog uit de tijd dat beelden in je computerscherm gebrand konden worden als ze te lang in beeld waren. Zoals de naam al doet vermoeden, werd de screensaver (letterlijk: schermredder) in leven geroepen om je display te beschermen. Door de komst van lcd-schermen, behoren ingebrande beeldschermen vrijwel tot de verleden tijd.

Ook al heeft de screensaver zijn oorspronkelijke doel verloren, het toenmalige paradepaardje van Windows is anno 2016 nog steeds een handige tool. Wat veel mensen niet weten, is dat de screensaver 2.0 perfect kan dienen als communicatiemiddel. Vooral binnen organisaties biedt de screensaver flink wat voordelen.

Bekijk hieronder tien goede redenen om de screensaver ook bij jou op kantoor vanonder het stof te halen.

1. Perfect voor snelle informatie

De meeste medewerkers brengen het grootste deel van hun werkdag door achter hun bureau. Dus waarom zou je ze niet precies daar bereiken? De screensaver zorgt ervoor dat medewerkers direct op de hoogte gehouden worden van het laatste bedrijfsnieuws, op een verrassende, leuke manier. Iedere keer dat de computer enkele minuten niet wordt gebruikt, verschijnt de screensaver en hop, daar zijn de berichten weer. Wil je direct alles weten? Dan kun je de screensaver ook handmatig starten en alle berichten bekijken.

2. Goedkope communicatie-tool

Recyclen is hot! Met de screensaver hoef je niet te investeren in superdeluxe (en vaak prijzige) communicatie-tools. Zet gewoon je huidige hardware in en transformeer iedere inactieve pc tot een gratis kanaal om je bedrijfsnieuws succesvol onder de aandacht te brengen. Denk aan narrowcasting, maar dan goedkoper én op ieder computerscherm.

3. Bestrijdt overvolle inboxen

Meldingen over overvolle mailboxen en kreten als: 'Pfff, nee hoor, ik heb vanmiddag ab-so-luut geen tijd. Ik moet nog 83 mailtjes doorspitten!’ behoren tot het verleden. Screensavers zijn namelijk een geweldige tool om medewerkers op de hoogte te houden, zonder hun inbox te overspoelen met honderden mailtjes.

4. Maakt (saaie) berichten levendiger

Je kent ze vast wel, die saaie nieuwsbrieven of eentonige ‘Beste collega-mails’, die stiekem toch niet worden gelezen. Verveel je medewerkers niet langer met slaapverwekkende berichten. Interne screensavers kunnen worden aangepast aan je huisstijl en trekken de aandacht van je personeel met tekst, foto’s én video’s. Het aantrekkelijke format van de screensaver zorgt ervoor dat je berichten daadwerkelijk worden opgemerkt en gelezen. 

5. Bespaart tijd, geld en moeite

Vergeet die ellenlange meetings, waarbij je je personeel van het werk moet houden. Met één blik op de screensaver is iedereen op de hoogte van alle need-to-know informatie, zonder dat ze worden gestoord. Screensaverberichten kunnen ook vooraf worden gecreëeerd en ingepland, waardoor bedrijfsnieuws automatisch op het juiste moment op ieders computerscherm verschijnt. Het is zelfs mogelijk om bepaalde screensaverberichten enkel aan een specifieke afdeling te laten zien. 

6. Handige geheugensteun

De reclamewereld zweert er al jaren bij, herhaling! Hoe vaker iets herhaald wordt, hoe groter de kans dat het blijft hangen. De voortdurende herhaling van screensaverberichten zorgt er dan ook voor dat medewerkers bedrijfsnieuws en belangrijke informatie niet alleen te zien krijgen, maar ook daadwerkelijk onthouden. 

7. Zet inactieve computers aan het werk

Vaak staan honderden computers onnodig te draaien op de werkvloer. Medewerkers zitten in een meeting, hebben koffiepauze, zijn even aan het kletsen met collega’s...Zet deze inactieve computers aan het werk door belangrijke berichtgeving op hun schermen weer te weergeven en transformeer ze in een interessante beeldkrant.

8. Makkelijk te beheren

Niet alleen it-wizz kids kunnen screensavers beheren en actualiseren. Ook medewerkers zonder technische kennis kunnen met gemak screensaverberichten creëren en publiceren richting iedere werkplek middels een handig cms-systeem. Titel, tekst, plaatje en klaar!

9. Geeft je intranet enorme boost

Je zou het misschien niet denken, maar de screensaver kan zelfs meer bezoekers trekken naar je intranet. Hyperlinks (inderdaad, het kan!) in screensaverberichten sluizen medewerkers met één klik door naar verdere informatie op je intranet. Dit zorgt ervoor dat dit vaak onpopulaire platform frequenter en gerichter wordt gebruikt. Win-win!

10. Stimuleert sociale interactie

Naast standaardberichtgeving, kunnen screensavers tegenwoordig ook naadloos integreren met social media. Iedere Facebook-post, Tweet of Instragram-kiekje op je bedrijfsaccount, verschijnt na het posten razendsnel op de screensaver. Ook de likes, comments en shares van je medewerkers worden getoond, waardoor je personeel eigenhandig een bijdrage levert aan het screensaverkanaal. Resultaat: waardevolle feedback en meer betrokken medewerkers.

Weet jij nog enkele leuke manieren om die goede, oude screensaver nieuw leven in te blazen? Laat het mij dan weten. 

Julie Bellinkx, marketing- en communicatie-expert bij Netpresenter

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5704226). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Heerlijk, onzinnige opsommingen waarin alles een spijker is omdat je alleen maar een hamer hebt.

Na 3 pogingen opnieuw - elke keer verwijderd - schijnbaar 'iets' te confronterend.
Deze keer hou ik het kort.
- Wat een onzin artikel -

Prachtig wat een "marketing- en communicatie-expert" zo bedenken kan. Wat zou je er van zeggen PCäs die niet gebruikt worden in hibernate te zetten om het energieverbruik dastisch naar beneden te brengen.
Uit de reklame krijgen we al zoveel onzin dat iedereen grijpt naar add-blockers, klaarblijkelijk is de behoefte niet aanwezig. Sociale interactie is iets dat bij "marketing" niet begrepen wordt, dat toont dit artikel.

@Jan v L.
Weet je wat ik denk, dit soort onzin wordt geschreven door HBO-'r-tjes.
In mijn optiek heeft het namelijk totaal geen inhoud.
Als wel, dan had het meer inhoud gehad...!

Marketing - zullen we 'hem' terugroepen of het maar zo laten als het is - komen we nooit 'slecht' in het nieuws?
Of weet je wat - we gooien er nog een update/upgrade tegenaan.
Uiteindelijk gaat erom 'how to make money', de rest is 'gebakken lucht'.

'n Shareholder is iemand anders als een stakeholder...
Helaas ben ik van het laatste 'soort'.

1, 2, 3...
Dat zijn er 3 hé?
3 hé Papa?
3, 3, 3, en springen maar...

Is het 'Marketing en/of Communicatie'? Nee, dat is reclame en (voor mij) heel grappig.
Maar met Marketing/communicatie (mijn oude beroep) heeft het weinig tot niets te maken.
Laat staan 'n screensaver...

Phoe!

@Jasper P: en wat zou er mis zijn met HBO-ers?

Pa Va Ke,
...Kennis?
Zulke studenten moeten zich niet zo uitlaten over zaken waar ze absoluut geen 'verstand' van hebben. Dat zou hetzelfde zijn als ik me over 'n voetbalschoen zou uitlaten.
'n Voetbalschoen is een ideaal communicatie-middel. Waar gaat het dan over, over schoenen, over communicatie, of over het resultaat?

Moeten (de huidige) HBO-'r-tjes niet doen - hebben ze HELEMAAL nog geen verstand van... Eerst werkervaring, daarna dit soort onzin publiceren.

@Jaspertje P
Makkelijk, om niet onder je eigen, volledige, naam dit soort beledigingen te spuien:
"Weet je wat ik denk, dit soort onzin wordt geschreven door HBO-'r-tjes."

Niemand verplicht je om te reageren, je kunt ook eens een keer niet reageren. Echt, dat is een serieuze optie!

Ja Frank, doe ik...
Oeps, nou reageer ik weer.

Nou, nou Frank... als of je zelf onder je 'volledige' naam publiceert.

'Vergeet die ellenlange meetings'
Meetings zijn juist handig in deze tijd. Je kunt niet alles maar zelf bedenken, er moet van meerdere kanten input zijn. Als je screensavers gaat gebruiken i.p.v. ellenlange meetings, zoals ze in het artikel staan, krijg je het indoctrinatie effect. Namelijk dat alle informatie van één en dezelfde kant komt.

Een goede manager hoeft geen screensavers in te stellen voor berichtgeving, deze kan dit prima zelf vertellen. Zo kan de werknemer aan het werk blijven, hoeft er dus ook geen screensaver te worden weergegeven.

Narrowcasting hebben wij ook, met nuttige informatie zoals het weer. Moet je ook eens proberen.

En Jasper, klasse opmerking! Ikzelf ben ook een 'Hbo-r-tje', nog niet eens klaar zelfs! Moet je kijken hoe weinig inhoud ik heb. ;-)

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×