Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Consument zit niet te wachten op de Finbox

 

Computable Expert

Jan van der Sluis
Senior Manager Security Solutions, Unisys, Unisys Nederland N.V.. Expert van Computable voor het topic Security.

Onlangs hebben drie banken de Finbox aangekondigd. Openbaar, in de reclame, maar ook stiekem als nieuw item in mijn Internet bankieren scherm. Maar wat is nu eigenlijk de vernieuwende waarde hiervan? En, is het wel volledig te vertrouwen? De eerste ervaringen van klanten zullen het leren.

Ondergetekende is de laatste maanden bezig geweest met de verkoop van een huis. Geen eenvoudige taak, kan ik u zeggen, niet alleen gelet op de verwachte prijs van het object, maar ook op de papierwinkel die een dergelijke verkoop met zich meebrengt.

Het huis is namelijk niet van mij, maar van mijn vader. Hierdoor moeten er bewijsstukken worden overlegd als het eigendomsbewijs, notariële stukken, opstalverzekeringspolissen en dergelijke. Een hele waslijst van papier dus. Gelukkig heeft mijn vader dit altijd keurig bewaard in een doos. Een box, dus, ergens in zijn slaapkamer. Beveiligd met een klein sleuteltje, dat wel. Ik probeer me voor te stellen hoe dit geweest zou zijn als het digitale tijdperk eerder aangebroken was.

Waarschijnlijk zouden deze documenten digitaal ergens opgeslagen zijn, misschien ergens in een cloud, waarbij de toegang uitsluitend door een complexe pincode verkregen zou kunnen worden. Onwerkbaar, dus. Toevallig verscheen afgelopen week de regel 'Finbox' in mijn scherm tijdens het internetbankieren. Wat is dat toch en wil ik het hebben vroeg ik me af. De banksite vermeldde:
Wat is Finbox? Voortaan kunt u al uw financiële post op één plek ontvangen: in uw Finbox. In deze 'financiële brievenbus' kunt u digitaal uw rekeningen en andere financiële post, bijvoorbeeld uw salarisstrookje, ontvangen, bewaren en betalen.

Het lijkt erop dat het voordeel is dat ik deze post allemaal op één plek ontvang. Nou, dat gebeurde toch al, in de echte brievenbus namelijk op het huisadres. Bovendien had ik de vrijheid om zelf meerdere postbussen aan te houden, voor sommige documenten zelfs geheime postbussen, je weet maar nooit. Dan is het ook maar de vraag wie er allemaal rekeningen (acceptgiro’s, denk ik) in deze Finbox zullen plaatsen. Ik denk niet iedereen, dus blijf ik met een gescheiden levering zitten.

Daarnaast vind ik het soms prettig om papier in handen te hebben en in een map te stoppen (gesorteerd op naam van de zender, en op datum) zodat ik snel de facturen kan terugvinden, altijd handig. Ik verwacht dan ook dat de meeste mensen gewoon een printje zullen maken van de digitale nota.

Voor wie is de Finbox dan van toegevoegde waarde? Waarschijnlijk voor degene die postzegels uitspaart, dus de zender van de factuur. Dit uiteraard minus de toeslag die aan de bank betaald wordt voor de Finbox-dienst, want ja, voor niets gaat de zon op. Er zal dus een voordeel zijn, met name voor grote bulk verzenders van acceptgiro’s als telefoonmaatschappijen en gas, water, en lichtleveranciers. Voor de consument lijkt de Finbox mij echter teveel van het goede. Zo doet in mijn straat de regiopost nog steeds de betalingsopdracht van mijn tandarts in de bus. Werkt altijd.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4420477). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Slap verhaal. Of wil je beweren dat je alle ACCEPTGIRO's ook bewaard. Het gaat hier namelijk niet om de contracten/overeenkomsten, maar alleen om de betalingen. Ik zie JUIST een voordeel in FinBox vanwege het afnemend aantal rondslingerende of vergeten acceptgiro's. En denk je nu echt dat je de jaarafrekening van je energieleverancier straks alleen in de FinBox kan ontvangen?

Vooraf wil ik alvast aangeven dat ik nog geen ervaring heb met de Finbox.

De vooruitgang van de techniek heeft natuurlijk mooie pluspunten, ook in het geval van de FinBox. De meest voor de hand liggende is natuurlijk de besparing van papier. Ook alles wat met de productie en bezorging van papier komt kijken. Zelfs als je besluit het later alsnog uit te printen scheelt het op zijn minst de envelop die niet getransporteerd hoeft te worden. Ten tweede lijkt het mij fantastisch om alles digitaal geordend binnen te krijgen, zelf irriteer ik mij vaak aan de binnenkomende facturen die eerst uit gemak op de keukentafel terecht komen om vervolgens nog te betalen en daarna in mappen te stoppen.

Al met al zie ik in Finbox niet echt nadelen, ik ben zelfs groot voorstander van dit soort initiatieven. En uiteraard zit je met een overgangsperiode waarbij niet alles via de nieuwe weg binnenkomt. Maar wat betreft de overgang van briefpost naar e-mail zijn we toch ook al helemaal over? Dat ging toch best goed? En dat internet op zichzelf is natuurlijk ook best groot geworden.

Blijkbaar zal dus niet iedereen er meteen de voordelen van inzien, maar ik weet zeker dat er ook veel mensen zijn die dit soort nieuwe mogelijkheden met open armen ontvangen.

Uiteraard zitten er ook nadelen aan de Finbox. Je krijgt een alert wanneer er een factuur aangeboden wordt. En voor elk alert betaal je dan 20 eurocent. Bij 20 berichten per maand ben je dus ook weer 4 euro kwijt.
En wanneer dan "iedereen" "lid" is van Finnbox wordt dit bedrag uiteraard verhoogd. Mensen kunnen dan nauwelijks meer zonder. Zo ging het vroeger ook met de prijs van het vrijwel gratis aardgas.

Lang, héél lang geleden, was er precies hetzelfde idee van Tante Pos, dat idee heette Privver (2001-2008).

Privver ging om meer dan alleen de financiële post en was dus een beter idee, maar het had een nadeel, namelijk beroerde integratie met andere (bank-)diensten. Erg handig was het daarom (nog) niet. Het stierf een stille dood. Ik ben benieuwd wanneer de eerste patentgeschillen in de pers komen.

Op de achtergrond gaat het niet alleen om de 'postzegel'; volgens mij is dat 'belang' ondergeschikt. Voorop staan heel wat kostbaarder opdrachten aan de grote document services die de belastingaanslagen, facturen en bankafschriften digitaal omzetten in een gedrukt document en dan versturen. De banken willen mogelijk gaan concurreren met deze printbedrijven, en drie maal raden, momenteel grotendeels in handen van TNT. Of misschien is die "intentie" er nu "nog" niet, maar investeren ze wel alvast in de technische mogelijkheid.

Het komt wat ironisch op mij over, om het idee van TNT te gebruiken om precies dat bedrijf buiten spel te zetten. Maar misschien kan TNT (PostNL heet het nu, schiet mij plots te binnen) nog een eerlijk extra centje bijverdienen aan hun oorspronkelijke idee. Ik zie gunstige vooruitzichten voor de advocatuur in octrooien etc.

Uit het artikel:

"Waarschijnlijk zouden deze documenten digitaal ergens opgeslagen zijn, misschien ergens in een cloud, waarbij de toegang uitsluitend door een complexe pincode verkregen zou kunnen worden. Onwerkbaar, dus."


Goh, nu is je vader overleden, en ga je opruimen. Je komt ergens wat sleuteltjes tegen waarvan niemand weet waar ze van zijn, dus je gooit ze maar weg. Huis verkocht, en de nieuwe bewoner gaat druk aan het verbouwen.
De nieuwe bewoner komt er vervolgens achter dat er in de kelder een dubbele muur zit met daarachter een kluis.
Wat zou er toch in die kluis zitten, maar vooral: hoe krijg ik hem open?
Tja, had je die sleutels toen toch maar niet weggegooid


Moraal van het verhaal: het maakt niet zoveel uit of je een fysieke of digitale kluis gebruikt, als de sleutel weg is wordt het heel lastig erin te komen.


Mij lijkt het overigens wel handig. Ik krijg nu rekeningen langs alle kanten binnen. De gemeente stuurt ze meteen naar de bank (bankmail heet het geloof ik wat ik heb); de verzekering naar m'n e-mail; de nutsvoorziening stuurt het nog met de fysieke post.
Een single point of entry heeft zo z'n voordelen; alles bij elkaar.

De uitdaging is te zorgen dat je single point of entry geen single point of failure wordt.


Volgens mij moet de titel van dit artikel zijn: DEZE consument zit niet te wachten op FINbox. Het is de mening van de schrijver maar dit wordt niet gestaafd door ervaringscijfers van consumenten. Daarnaast raad ik de auteur toch aan om zich eerst in branchecijfers te verdiepen voordat hij telefoonmaatschappijen en gas, water, en lichtleveranciers over één kam begint te scheren en de conclusie trekt dat dit bluk verzenders zijn... In de praktijk zou dit wel eens anders kunnen zijn. Kortom: toegevoegde waarde van dit artikel is nul.

Heel erg handig dat FinBox en ik wacht er al jaren op dat men het echt gaat gebruiken. Ja "gaat gebruiken" want Acceptgiro's elektronisch aanbieden kan en kon al jaren. Kan via RaboBank en kon via GiroTel.

Maar ja als ik een eigen risico moet gaan betalen ....

Waarom is het toch zo dat nieuwe technieken zich moeten bewijzen, voordat we er objectief over kunnen oordelen?

Een aantal jaren geleden kwam ik in aanraking met zgn. aangetekende e-mail. Nog nooit in de honderden jaren posthistorie werd het zo veilig post te versturen, waarbij daadwerkelijk de geaddresseerde en niemand anders het aangetekend stuk te lezen kreeg. Maar voortdurend hoorde ik mensen ach en wee roepen over de (vermeende) gaten in de veiligheid.

Het blijft vreemd.

Een digitale brievenbus wil ik als consument graag hebben, maar dan wel een die op een of andere manier echt van mij en mijn mede-consumenten is (van een stichting die in handen is van de leden bijvoorbeeld). Niet een die eigendom is van een commercieel verband van banken.... het idee is verder prima. Het rare is alleen dat ze niet gebruik maken van bijvoorbeeld een Qui wat al bestaat, dat is al veel breder inzetbaar ook voor salarissen e.d.. Dan is het ook inzetbaar voor andere digitale post en zaak afhandeling.
Wat mij betreft een goed idee, maar de uitwerking vooralsnog niet. Persoonlijk zal ik geen gebruiker worden.

Legt nou niemand het verband met andere digitale diensten die de banken aanbieden?
We hebben problemen met de privacy(schending) van Google en consorten. Maar dat commerciele (!) bedrijven als ABNAMRO zowel Finbox als digitaal huishoudboekje promoten... dat valt niet op...
De bank heeft dus perfect inzicht in je hele santemekraam van je financiele reilen en zeilen, zelfs tot op niveau waar je het allemaal aan uitgeeft en hoe het binnenkomt, wat je betalingsgedrag is, etc, etc.
En die info gaan ze niet ge(mis)bruiken hoor.... nee, echt niet...
Dream on!

Gelukkig, een artikel over FinBox en een aantal reacties. Ik vroeg mij af wat het nut van FinBox voor mij zou zijn.

Uit de lange lijst met aan FinBox deelnemende bedrijven/instellingen is alleen Nuon een mogelijkheid voor mij. De maandelijkse kosten voor Nuon worden nu automatisch afgeschreven, ik zie daar dus geen acceptgiro van. Blijft over het jaaroverzicht. Leuk dat ik die electronisch in de FinBox kan ontvangen, maar dat is nou net een document dat ik ook op papier wil bewaren, stel je voor dat de ING site even niet beschikbaar is al je het document nodig hebt ... Nu krijg ik het jaaroverzicht netjes thuis, in kleur afgedrukt, 1 keer per jaar op de deurmat. Toch handiger dan FinBox en zelf uitprinten.

Grappig. De werkgever van Jan van der Sluis is een groot IT bedrijf, Jan is zelf werkzaam op het gebied van security. Door dit stukje opinie laat je precies zien dat je van de oude stempel bent met een weerstand tegen innovatie (of gewoon verandering).

Het is namelijk een (onomkeerbare) trend dat we aan het digitaliseren zijn.

Mijn vermoeden wordt erg hard bevestigd in deze quote:
"Daarnaast vind ik het soms prettig om papier in handen te hebben en in een map te stoppen (gesorteerd op naam van de zender, en op datum) zodat ik snel de facturen kan terugvinden, altijd handig. Ik verwacht dan ook dat de meeste mensen gewoon een printje zullen maken van de digitale nota."

Iedereen moet zelf kiezen voor een systeem dat voor hem of haar werkt, daar heb ik absoluut geen problemen mee, maar gezien de context vind ik dit artikel wel leuk en herkenbaar geschreven, maar niet erg slim en mist ook een hoop basis.

En als je bang bent om koopgedrag inzichtelijk te maken voor leveranciers van diensten.... hehe, dan heb ik een verassing voor je. Dat gebeurt allang. Wat ik aanneem, en ik zal de voorwaarden doornemen, is dat de diverse leveranciers geen inzicht hebben in je finbox wat betreft de overige informatie. Als dit wel zo is, dan gaat er iets grondig mis.

Er is een beherende partij, maar die zal echt geen toegang geven aan derden.

Wat ik me hooguit voor kan stellen is dat -net als Google dat doet- er anonieme statistieken verzameld worden.

Op de langere termijn zal het wel zo (kunnen) zijn dat er bij juridisch onderzoek jouw data opgevraagd gaat worden door de overheid bij FinBox. Dit is wel degelijk een slechte zaak, maar niet fundamenteel anders dan nu. Het is alleen wat meer werk voor een opsporingsdienst.

Ik weet niet waar Finbox naar toe gaat en of het aan zal slaan. Ben er niet op tegen. Zal overigens niet "instappen" als er geen batch export in zit; een mogelijkheid om snel afscheid te kunnen nemen van de dienst. Dat hoort namelijk bij een exit strategie.

Ik neem aan dat de Finbox beschikbaar is als je inlogt op je digitaal bankieren site. Je hebt je dan immers geautoriseerd. Dan is er geen sprake van een onwerkbaar ingewikkelde pincode en valt zelfs dat argument tegen finbox af.

Kortom: Mooi stukje opinie, maar levert andere informatie op dan de schrijver bedoeld heeft...

De FinBox heeft ongetwijfeld een hoop voordelen, ook voor de bedrijven en instanties die graag hun centen willen hebben. Maar in mijn opinie zou het een gratis dienst moeten zijn. Nu wordt er van 2 kanten geld van je afgetroggeld namelijk de bank en de instantie waarvan de acceptgiro afkomstig is. En dat in een tijd van crisis/recessie.

Inderdaad hadden we eerder al Privver. Waarschijnlijk was die iets te vroeg. Persoonlijk denk ik dat Finbox een logische stap is in het betalingsverkeer.
De introductie gaat alleen een beetje op de bekende bankmanier. Een mooi verhaal en de addertjes komen waarschijnlijk later. Geen enkel stukje tekst heb ik gevonden over beveiliging, privacy, etc. Staan de gegevens bij je eigen bank, centraal (wie voert regie), en ga zo maar door.
Ben het helemaal eens met Henri Koppen, dat er een mogelijkheid moet zijn om met je spullen te vertrekken (daarom jammer dat niet alle banken gelijk meedoen). Zou mooi zijn als het aan je rekeningnummer gekoppeld is, want dat kunnen we toch binnenkort eenvoudig verhuizen naar iedere willekeurige bank? Helaas: wederom lees ik hier niets over...
Verder moet dat uitprinten en archiveren nou maar eens afgelopen zijn. Als we goed kunnen zoeken in Finbox en onze eigen rapportages samenstellen, dan is het toch prima?

Ik erger me al 20 jaar aan het feit dat ik altijd die acceptgiro codes in mijn elektronische bankieren moet overtikken. Maar vooral erger ik me er aan dat als ik geen automatische incasso opdracht geef ik extra moet betalen. Waarom moet ik betalen voor het feit dat ik geen vrijbrief geef aan een leverancier dat hij zelf mag bepalen welk bedrag hij op welk moment van mijn rekening laat boeken. Ik heb graag zelf controle over mijn eigen geld. Ik bepaal wanneer een rekening wordt betaald niet de gene die het geld wil hebben.
Dus heel fijn dat je nu eindelijk eens af bent van die nodeloze papieren. De verstuurder van de rekening moet een extract uit zijn elektronische adminsitratie maken om mij een rekening te sturen. En ik moet dat extract vervolgens weer overtikken om het te kunnen betalen. Zinloos dus. En ik kan nu zelf kiezen of ik de rekening op mijn computer archiefeer of dat ik een print maak om in een map te stoppen. Voor mij een makkelijke keus. En gelukkig mag een consument ook zelf kiezen of hij de rekening elektronisch wil hebben.

De quote:

'Waarschijnlijk zouden deze documenten digitaal ergens opgeslagen zijn, misschien ergens in een cloud, waarbij de toegang uitsluitend door een complexe pincode verkregen zou kunnen worden. Onwerkbaar, dus."

getuigd wel van een oude manier van denken. Hoezo onwerkbaar? Hoe 'gemakkelijk' is het om als vreemde door allerlei mappen heen te moeten bladeren met daarin documenten die door het lange bewaren geel en vrijwel onleesbaar geworden zijn?

Het online opslaan van gegevens is juist veel gemakkelijker. Overal toegang tot je data/documenten/userid/ww en ook nog een goed beveiligd.Ik ben zelf net geëmigreerd en ben uren bezig geweest met het digitaliseren van allerlei documenten. Alles staat nu netjes in de cloud en ik kan documenten benaderen waar ik ook ben. Dat is niet 'onwerkbaar' maar juist handig en zeer praktisch.

Het enige dat je niet moet vergeten is het wachtwoord van deze online-documentenkluis te laten registreren in je testament zodat bij een overlijden de nabestaanden al jouw documenten gemakkelijk en eenvoudig kunnen terugvinden.

Hoe 'gemakkelijk' is het ontvangen van papieren post in de brievenbus nu eigenlijk? Indien je de post van je overleden vader door wilt laten sturen, heb je per direct een probleem. Niet alle post wordt meer door TNT verstuurd dus een adreswijziging is nooit volledig. Indien alles in een digitale postbus zou worden ontvangen, is dat veel gemakkelijker.

Ik ben het dan ook eens met een aantal van de vorige posters. De titel van dit artikel slaat misschien meer op je eigen mening dan op die van 'de consument'. Heb je enig idee hoeveel er kan worden bespaard op bomen, inkt, afval en weet ik hoeveel meer indien er geen papieren post meer zou worden verstuurd? Kijk....daar zit ik als consument nu wel op te wachten.
Think Green....leave it on the screen.


Het feit dat er reeds bijna een half miljoen deelnemers zijn lijkt mij voldoende bewijs dat een grote groep consumenten finbox wel interessant vindt als digitaal alternatief voor papier, een emailvariant of leveranciersportaal. Het brengt (betaal)gemak en overzicht. Een plaats waar bedrijven en instellingen financiele post voor mij kunnen afleveren. Laten we hopen dat het snel doorgroeit en dat binnen afzienbare tijd alle grote post verzenders nota's kunnen afleveren op de finbox van hun klanten, indien die daar hun voorkeur aangeven.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×