Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Veelzijdige aanpak spam

 

Diverse maatregelen zijn nodig in de strijd tegen spam, meent Rob Venstra. Met name het trainen van eindgebruikers in zelfbeheersing.

Naar aanleiding van het artikel 'Gates lost spam niet op' waarin een reactie is opgenomen van Rejo Zenger van stichting Spamvrij.nl heb ik enkele opmerkingen.
Geen van beide maatregelen zullen effectief en op lange termijn het spam-probleem oplossen. Zowel de technische benadering waarmee Microsoft eindelijk op de zaak inspeelt, als het 'schandpaal'-effect van Spamvrij zijn symptoombestrijders. Net zoals het geval is bij virusmakers, zullen ook spammers steeds met nieuwe trucs komen.
Om spam effectief aan te pakken, moet een aantal maatregelen tegelijkertijd getroffen worden:

  • juridische maatregelen om spammen strafbaar te maken c.q. te beboeten;
  • een beleid voor bedrijfs-e-mail (en internet), waarin duidelijke richtlijnen en grenzen worden bepaald;
  • technische maatregelen op het niveau van provider, server en eindgebruiker;
  • opleiding en training van eindgebruikers in zelfbeheer(sing).
Met name laatstgenoemde zaak wordt ernstig verwaarloosd. Als iemand een pc kan bedienen, kan hij ook e-mailen. Maar vaak wordt voorbijgegaan aan het feit dat e-mail eerst duidelijk moet worden gepositioneerd in de veelheid aan communicatiemiddelen die ter beschikking staan. Daardoor wordt e-mail te pas en te onpas gebruikt, en neemt de hoeveelheid zodanig toe dat het contraproductief gaat werken.
De mens is 'oorzaak' en ondervindt de gevolgen, en alleen een gedragsverandering kan voorkomen dat we elkaar steeds meer overladen met ongevraagde en veelal nutteloze informatie. Eindgebruikers moeten tevens worden geleerd hoe met filters en regels om te gaan, om op vaste tijden de 'post te behandelen', wanneer wel en wanneer niet e-mail te gebruiken voor een bepaald doel, en zich de etiquette eigen te maken die bij dit medium hoort.< BR>
 
Rob Venstra, E-com-on

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1300976). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


Partnerinformatie
 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×