Diverse maatregelen zijn nodig in de strijd tegen spam, meent Rob Venstra. Met name het trainen van eindgebruikers in zelfbeheersing.
Naar aanleiding van het artikel ‘Gates lost spam niet op’ waarin een reactie is opgenomen van Rejo Zenger van stichting Spamvrij.nl heb ik enkele opmerkingen.
Geen van beide maatregelen zullen effectief en op lange termijn het spam-probleem oplossen. Zowel de technische benadering waarmee Microsoft eindelijk op de zaak inspeelt, als het ‘schandpaal’-effect van Spamvrij zijn symptoombestrijders. Net zoals het geval is bij virusmakers, zullen ook spammers steeds met nieuwe trucs komen.
Om spam effectief aan te pakken, moet een aantal maatregelen tegelijkertijd getroffen worden:
- juridische maatregelen om spammen strafbaar te maken c.q. te beboeten;
- een beleid voor bedrijfs-e-mail (en internet), waarin duidelijke richtlijnen en grenzen worden bepaald;
- technische maatregelen op het niveau van provider, server en eindgebruiker;
- opleiding en training van eindgebruikers in zelfbeheer(sing).
De mens is ‘oorzaak’ en ondervindt de gevolgen, en alleen een gedragsverandering kan voorkomen dat we elkaar steeds meer overladen met ongevraagde en veelal nutteloze informatie. Eindgebruikers moeten tevens worden geleerd hoe met filters en regels om te gaan, om op vaste tijden de ‘post te behandelen’, wanneer wel en wanneer niet e-mail te gebruiken voor een bepaald doel, en zich de etiquette eigen te maken die bij dit medium hoort.< BR>
Rob Venstra, E-com-on