De komst van de mobiele apparatuur en de beschikbaarheid van een goede infrastructuur heeft de wereld sneller veranderd dan we voor mogelijk hadden gehouden: vooruitgang went snel. Maar wat betekent dit voor onze toekomstige manier van werken?
We kunnen het ons nog nauwelijks voorstellen, maar nog niet zo lang geleden had nog niemand een mobiele telefoon, internet of email. Dit heeft zowel impact gehad op ons privé als ons zakelijke manier van leven.
Als we vroeger naar het buitenland gingen, moesten we eerst geld wisselen en vervolgens een telefooncel opzoeken om door te geven waar we bereikbaar waren. De route plannen ging met kaart en een uitgeschreven route, maar er waren altijd wegomleggingen waardoor de routebeschrijving niet meer bruikbaar was.
Van brief naar email
Op het werk werden nog veel documenten via de fax verstuurd, maar wie heeft nu nog een fax? Veel correspondentie gebeurde ook met typemachine en brief. Vaak moest de secretaresse de brieven uittypen, nu doen we dat meestal zelf (via email). Ik kom nog wel eens oude getypte stukken tegen en kan me bijna niet meer voorstellen hoe dat werkte.
Nadeel van email is dat je vaak te snel op enter/send drukt, waardoor de mail al weg is voordat je erover hebt nagedacht (typefouten, te kort door de bocht). Ook iedereen in de CC zetten zorgt voor problemen. Mailboxen raken overbelast en echt belangrijke mail wordt daardoor over het hoofd gezien en er wordt te laat of niet op mail gereageerd. Vroeger belde men op en vroeg: hoe gaat het met je, tegenwoordig vraagt men: waar ben je?
Maar als je ziet hoe klein de wereld is geworden door de moderne communicatie technieken en hoe snel we op de hoogte zijn van nieuws en ontwikkelingen, is dat in mijn ogen een zegen.
Zoeken naar partners
Bij het zoeken naar buitenlandse partners zoek ik op trefwoorden in Google en na het bestuderen van de website stuur ik een mail en krijg na een dag al antwoord. Vaak hebben ze op mijn webbsite al gezien wat ik te bieden heb en ontstaat er regelmatig een internationaal partnership. Vervolgens ontmoeten we elkaar en houden contact via Skype.
Zo hebben we een project gedaan in India waarbij een partner uit Amerika betrokken was. Via Skype hebben we het project besproken (over drie tijdzones heen en vervolgens zijn we naar India gegaan. ’s Morgens voerden we het project uit en ’s avonds Skype-ten we met de Amerikaanse partner (waar het in de ochtend was) over de bevindingen en voor we ’s morgens weer naar de klant gingen spraken we de resultaten nog even door met de Amerikaanse partner die daarna naar bed ging. Zodat als we bij de klant waren, de bevindingen al weer waren opgelost (binnen een dag). Dat was vroeger niet mogelijk en de klant was ontzettend bijl met de service en professionaliteit.
Altijd bereikbaar
Onderweg ben ik ook bereikbaar via mail, Skype en heb ik mijn routeplanner bij de hand in de smartphone. Twintig jaar geleden had ik per week 5 vaste nummers bij klanten waar ik eventueel bereikbaar was, later kreeg ik een pieper zodat ik terug kon bellen, wat een verschil!
Ik werk eigenlijk alleen maar op kantoor als ik klanten op kantoor krijg, dus ik heb een flexkantoor. In de kantoorruimte zitten vele flex-bedrijven, het voordeel is dat we veel netwerken omdat het een open ruimte is en er veel gelijksoortige bedrijven zijn (geen concurrenten). We helpen elkaar zo aan opdrachten en contacten. Ook collega’s die bij klanten zitten kunnen zo eenvoudig informatie uitwisselen, via programma’s als Yammer kun je ook snel collega’s om hulp vragen.
Steeds sneller
Ik hoorde een keer een leuk voorbeeld van een manager die een stagiaire had. In het verleden kregen stagiaires een opdracht en doken de boekenkast in. Deze stagiaire zat echter de hele tijd achter de computer. Toen de manager vroeg wanneer hij een keer van plan was te beginnen zei de stagiaire dat hij al bijna klaar was. Hij had zijn netwerk ingeschakeld om gezamenlijk het probleem op te lossen in een fractie van de tijd die het met de boeken kostte!
Nadeel van deze ontwikkelingen is wel dat het steeds sneller gaat en dat het de vraag is of iedereen deze hoeveelheid en snelheid aan informatie kan verwerken. Dit is een soort wet van Moore (Singularity). Het kan echter een heden ten daagse problemen sneller oplossen dan voorheen, dus ik juich het toe, mits de techniek niet ten koste gaat van de menselijke aspecten.
Dat de techniek volgens sommigen soms ten koste gaat van de menselijke aspecten is onvermijdelijk. Dat is al sinds de industriële revolutie aan de gang en zal de komende jaren alleen maar toenemen.
Er even op wijzen dat een brief, een fax, een mail, maar symptonen zijn van een item, dat bestaat uit een wens, een vraag, een probleem, een oplossing. Als men geen notie heeft van processen wordt de chaos alleen maar groter, duurt het nog langer om een echt probleem op te lossen.