Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Hosted Voice blijft nog jaren hot in telefonieland

 

Computable Expert

Joost Lucassen
Senior Consultant, Mitopics. Expert van Computable voor de topics Infrastructuur, ICT-branche en Overheid.

Hosted voice is hot in telefonieland. Maar hoe ver zijn de leveranciers op dit moment, zijn alle kinderziektes er al uit, en zijn alle valkuilen al bekend ? En zijn er al referenties en hoe verhouden de kosten zich tot 'zelf doen'?

Hosted voice (of ‘managed VoIP’ of ‘cloud telefonie’) staat voor een telefonievoorziening waarbij telefonie als dienst vanuit een leverancier wordt geleverd. In de regel bestaat zo’n oplossing uit een (VoIP) telefonieserver die in een datacenter is geplaatst, een dataverbinding tussen datacenter en de kantorganisatie, en telefoontoestellen of softphones (a la Skype) op klantlocatie. Er wordt betaald per toestel per maand met eventuele aanvullende kosten voor extra functies.

Groei
Leveranciers zien hosted voice als belangrijke ontwikkeling, zoniet de belangrijkste ontwikkelingen voor de zakelijke markt. De verwachting is dat uiteindelijk rond de 40 procent van alle telefonie op basis van ‘cloud’ wordt. Hoe snel deze ontwikkeling gaat is nu nog niet in detail duidelijk, maar over drie jaar zou deze markt volwassen moeten zijn. Leveranciers verwachten dat het negeren van deze ontwikkeling zal betekenen dat men niet kan overleven in deze markt.

De leverancier
Veel leveranciers kunnen zowel hosted voice als traditionele oplossingen aanbieden en doen dit omdat op dit moment vooral de wat kleinere bedrijven (minder dan tweehonderd werkplekken) kiezen voor hosted voice, daar waar de grootzakelijke markt vaak nog kiest voor aanschaf (en eigen beheer) van eigen telefoniesystemen. Er zijn echter ook leveranciers die alleen maar een hosted voice oplossing kunnen aanbieden. Van deze laatste zijn in de afgelopen periode enkele nieuwe leveranciers in de markt ontstaan.

Het aanbod
De meeste leveranciers hebben in de afgelopen periode een concreet aanbod ingeregeld of zijn daar op dit moment mee bezig. Dit is vaak niet eenvoudig omdat de oplossing zowel technisch als organisatorisch en op dienstenniveau moet worden ingeregeld en vaak ook een samenwerking met partners nodig is.

De geboden technische oplossing is voor kleine bedrijven vaak een gestandaardiseerde oplossing, voor grotere bedrijven is dit vaak maatwerk. Zeker als de vraag complex is, bijvoorbeeld als telefonie geïntegreerd of gekoppeld moet worden met andere systemen of als er bijzondere financieringswensen zijn, wordt er een maatwerkoplossing geboden. Proposities bestaan in de regel uit bouwblokken waaruit gekozen kan worden.

Voor de gebruiker is er geen verschil tussen hosted voice of 'zelf doen'. Er verschijnt in beide gevallen een telefoon op het bureau waarmee op dezelfde manier gebeld kan worden. Verschillen zitten vooral aan de kan van de ict-afdeling: er is geen eigen telefooncentrale meer aanwezig, er hoeven (vaak) geen investeringen gedaan te worden en systemen zijn altijd up to date.

De markt
De hoeveelheid actieve kanten (/referenties) waar een leverancier op dit moment over beschikt verschilt zeer sterk. Enkele leveranciers zitten nog in de opstartfase, andere leveranciers hebben al tientallen (grote en kleinere) klanten. Zeker bij grotere klantorganisaties zullen weinig leveranciers beschikken over ’drie vergelijkbare referenties’ waar bij aanbestedingen nog al eens om gevraagd wordt.

Kosten
De gehanteerde prijzen zijn vaak maatwerk, maar gerekend kan worden op prijzen vanaf circa zes euro per maand per toestel. Prijzen variëren sterk, afhankelijk van het type toestel, de gewenste functies, de omvang, de looptijd en de complexiteit. Of dit goedkoper is dan 'zelf doen' is niet eenvoudig te bepalen omdat dit van veel factoren afhankelijk is. De kosten zijn in de regel ook niet altijd de enige reden om voor een concept te kiezen.

Samenvattend
Hosted voice is sterk in opkomst en zal de komende jaren steeds belangrijker worden. Leveranciers zullen hun aanbod steeds verder professionaliseren en er zullen steeds meer organisaties hosted voice in gebruik gaan nemen. Omdat veel organisaties op dit moment onderzoeken hoe hun ict eenvoudiger, veiliger, beter en goedkoper kan, moet hosted voice zeker in deze afwegingen worden meegnomen.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4554150). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Ik gebruik al jaren een hosted voice oplossing, namelijk mijn mobiele telefoon en ik zie dat steeds meer organisaties kiezen voor mobiel tenzij....dus een gsm/umts/lte oplossing.

Hosten voice heeft de toekomst, maar ik denk dat gaat verschuiven van een vast toestel naar een mobiel toestel en dat vaste toestellen over 5-10 jaar uniek gaan worden. Ik vraag mij dan ook af of hosted voice een grote toekomst heeft. In de telefonie sector blijven bedrijven organisaties vasthouden aan eigen beheer, als dit was losgelaten dan was hosted voice al veel met ingeburgerd, ook bij de grote ondernemingen en organisaties.

Hou vooral office365 en andere initiatieven zoals dat van Google in de gaten. Voice wordt dadelijk gehost zonder dat gebruikers en zelfs organisaties nog weten dat het gehost is.

Ik ga helemaal mee in de laatste zin van Willem Oorschot. Ik bel überhaupt steeds minder, en geef echt de voorkeur aan Skype of bijvoorbeeld een Google+ Hangout.

Ten eerste heb je je handen vrij, kun je elkaar zien, en ook nog meer delen dan alleen beeld en geluid, namelijk je beeldscherm.

Ben je vertegenwoordiger en zit je veel op de weg, dan ligt dat natuurlijk anders.

"Hosted Voice blijft nog jaren hot in telefonieland" kopt het artikel en daarmee raakt het wellicht de kern: In telefonieland.

Hosted Voice bestond in de vorige eeuw al, alleen al daarom is "hosted laat staan voice" niet echt interessant meer.
Wel interessant is welke functionaliteit .... communicatietoepassingen.... geboden wordt tegen welke kosten en welke kostenvormen.
De stap daarna is dan wat betekenen die functies voor de bedrijfstoepassingen en wat zijn er de gevolgen voor.

Hosted voice blijft voorlopig nog steeds een booming business waar diensten zoals skype nog steeds niet aan kunnen tippen. Bedrijven willen nog steeds bereikbaar zijn op een vast telefoonnummer en niet alleen maar via een gebruikersnaam. Daarnaast zie je in de markt veel bedrijven die professioneel over willen komen en vinden skype daar niet het product voor. Ook voor hosted voice heb je programma's en telefoons waarmee je elkaar kan zien en je handen vrij hebt.

Ook geloof ik niet dat het bureau toestel geheel zal verdwijnen, ik hoor dit namelijk al jaren maar zie alleen maar een toename in bureautoestellen. De kwaliteit van de gesprekken zijn namelijk niet te vergelijken tussen een goede voice dienst gecombineerd met een goed toestel en een mobiele telefoon.

Waar ik wel in geloof is dat er zakelijk veel meer mobiel zal worden gebeld. Vooral vertegenwoordigers die veel op de weg zitten. Er zijn nu enkele partijen op de markt die bezig zijn met FMC oplossingen, ook wel mobile on PBX genoemd. Dit is de ideale mix tussen vast en mobiel. Hiermee loopt het mobiele verkeer via de PBX en wordt het GSM nummer een onderdeel van de PBX. Bij een goede FMC oplossing lopen de gesprekken via het GSM signaal en niet via UMTS/GPRS. Toch zie je ook hierbij dat bedrijven dit als extra oplossing nemen voor wanneer ze buiten de deur zijn. Wanneer ze op kantoor zijn zien ze toch graag een bureautoestel staan.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×