Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Met je iPad in de wolken

 

Computable Expert

Cyril Vonken
Cto, TASMAN SOLUTIONS BV. Expert van Computable voor de topics Development, Mobility en Beheer.

Bedrijfsinformatie delen via Dropbox is als door Frankrijk rijden met een flitspaal indicator op de voorruit: super handig maar je zal maar worden aangehouden. Dit geldt voor alle online clouddiensten, waarvan je niet precies weet waar je informatie blijft en hoe veilig deze is opgeslagen. Neem je iPad dus niet klakkeloos mee ‘into the cloud’.

iPads zijn populair bij consumenten zoals u en ik, en niet voor niets. Het apparaat staat altijd direct paraat en met veel gemak surf en email je op elke willekeurige plek. Eigenlijk dien ik niet het woord iPad te gebruiken, maar de term tablet, aangezien Apple’s iPad niet de enige op de markt is, ook al is dit verreweg de meest verkochte. Maar net zoals Luxaflex en TomTom is de iPad tot een algemeen herkenbare term verheven, hetgeen het wat mij betreft verdient heeft. Laat ik het woord tablet dus maar niet gebruiken, al was het maar om te voorkomen dat iemand denkt dat dit artikel over een vliegende Ppracetamol gaat.

Net zoals het WordPerfect verging, zorgt de populariteit thuis er al snel voor dat het ook op de werkvloer gebruikt wordt. Veel kantoorwerk bestaat qua tijdsbesteding voor het grootste deel uit e-mailen en informatie opzoeken op het web. Zaken die met een iPad net zo makkelijk dan wel makkelijker dan op de laptop of vaste pc gedaan kunnen worden. Vergis u niet, er doen zich steeds meer situatie voor waarbij er gegrinnikt wordt als iemand tijdens een vergadering een kladblok en pen tevoorschijn haalt. Je zou het bijna retro noemen.

Delen

Naast de zakelijke email en het maken van notities in apps zoals het briljante Evernote, is de iPad uitermate geschikt om informatie met elkaar te delen. Ik schat dat 80 procent van de informatie, die men als Word of pdf-bestand ontvangt, enkel bekeken wordt en dus niet bewerkt of aangevuld.
E-mail is een uniforme manier van communiceren, en juist daarom worden vaak bestanden via de mail als bijlage met elkaar gedeeld. Een groot nadeel hiervan is dat mailboxen uit hun jas groeien en er veel duplicaten van deze gedeelde documenten rondzwerven.

Het delen van informatie is de sleutel tot succes. Let wel, het delen van de juiste informatie. Is dat Word bestand dat ik vorige week als bijlage ontvangen heb wel de laatste versie? Naar wie heb ik dat verstuurd en heeft diegene het ontvangen? Geen wonder dat het delen van gehele mappen met bestanden populair is. Neem nu Dropbox of het iets zakelijkere Box.net; je hebt een map op je pc en gooit deze vol met bestanden die je ook nog eens eenvoudig kunt bewerken. De automatische synchronisatie zorgt ervoor dat ze ergens op het internet komen te staan. Daarna geef je een willekeurig iemand rechten op die online-map en voilà, het delen van bestanden was nog nooit zo makkelijk én iedereen heeft tijdens de volgende meeting altijd de laatste versie op zijn of haar iPad.

Flitspaal

Prachtig, maar let met name op de woorden ‘ergens' en ‘willekeurig'. Wie beheert deze online map en waar staat die harde schijf? Wist u dat een juridisch document uit Nederland zich niet echt op zijn gemak voelt op een harde schijf in de Verenigde Staten? En mag dit interne document wel met die externe persoon gedeeld worden? Zijn de bestanden enkel door mij te bewerken en worden deze versleuteld versleuteld?

Bedrijfsinformatie delen via Dropbox is als door Frankrijk rijden met een flitspaal indicator op de voorruit: super handig maar je zal maar worden aangehouden. Ik noem nu Dropbox, maar bovenstaande geldt ook voor bijvoorbeeld Box.net of Google Drive; alle online cloud diensten, waarvan je niet precies weet waar je informatie blijft en hoe veilig deze is opgeslagen.
Neem je iPad dus niet klakkeloos mee ‘into the cloud'.

Life cycle

Gelukkig zijn er producten op de markt die het gemak van Dropbox combineren met een veilige opslag én een uitgebreide rechtenstructuur kennen. Veilig omdat je als organisatie de keuze hebt om je bestanden enkel binnen de firewall op te slaan of in ieder geval op een server buiten de deur waarop het Nederlandse of Europese recht van toepassing is .

Gegevens blijven dus op de eigen harde schijven staan of ergens in Nederland. Bestanden of hele mappen kunnen via linkjes naar genodigden gestuurd worden, en vervuilen de mailboxen dus niet met gedateerde informatie. En het mooie hiervan is dat er na het klikken op de link aan de (nieuwe) gebruiker gevraagd wordt om zich middels zijn email adres en een wachtwoord te registreren binnen het systeem. Hiermee is direct duidelijk wie het bestand ontvangen heeft en wanneer.

Nog mooier wordt het als men gebruik maakt van een houdbaarheidsdatum. Zo worden bestanden of hele mappen niet meer bereikbaar als deze verlopen zijn. Dit vermindert het risico op het lekken van informatie én het gebruik ervan als dit niet meer relevant is. De gehele life-cycle van een bestand is hiermee in te regelen en het geeft de beheerder van het systeem of enkel die map de mogelijkheid het verloop van geboorte tot end-of-life te volgen.

Eco-systeem

Ook zijn er restricties te leggen op domein gebruik en maximale groottes (GB's), zodat er geen misbruik van gemaakt kan worden of zelfs hele VM's of ISO's met elkaar gedeeld worden.
Uiteraard wil je niet de zorgvuldig gevulde netwerk mappen (shares) of je Sharepoint omgeving links laten liggen. Koppelingen zijn mogelijk en uiteraard ook het omarmen van ActiveDirectory, zodat je snel op weg bent.

Het gebruik is niet beperkt tot de pc. Sterker nog, juist mobiele toestellen zijn uitermate geschikt om juist het delen en lezen van informatie mogelijk te maken. iPad, iPhone, Android en Blackberry worden ondersteunt en dus is 'bring your own' geen probleem.

Papierloos

Het secretariaat zet de juiste vergaderdocumenten klaar in de mt-map, waarna ieder mt-lid automatisch een notificatie krijgt dat er nieuwe bestanden zijn. Zelfs één minuut voor de vergadering begint kan hierin de laatste informatie worden toegevoegd. De leden gaan zitten, zetten de iPad aan en openen allemaal hetzelfde laatste bestand.

Daarbij kan men aantekeningen maken op persoonlijke basis, welke ook weer in het systeem terug te vinden zijn. Het secretariaat kan gemachtigd worden deze in te zien, waarna deze van ieder de notities zelf kunnen inzien en samenvoegen in de notulen. Van deze notulen krijgt ieder weer een bericht als deze beschikbaar zijn. Papierloos vergaderen of noem het het nieuwe werken: pen en papier hebben hun langste tijd gehad zou je zeggen.

Conclusie

Deze oplossingen kenmerken zich door het gemak van Dropbox te combineren met de eisen die professionele organisaties stellen, zoals veiligheid en beheersbaarheid. Gebruik Dropbox dus om de vakantiefotos door te sturen, maar niet voor bedrijfsgevoelige gegevens waar men er geen grip meer op heeft. Werknemers gebruiken steeds vaker Dropbox vanwege de eenvoud, maar denken niet na over de mogelijke gevolgen. Net als de kleine lettertjes in het autolease contract dezelfde werknemer vertelt ‘als een goed huisvader voor de auto te zorgen', dient men dit ook te doen voor het delen van informatie.

Ik tref dit fenomeen steeds vaker aan en zie ook de gevolgen ervan. Om hoofdpijn van te krijgen. Misschien is die paracetamol toch zo gek nog niet.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4540943). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Wat is er mis met DropBox op je smartphone of iPad? Als de gebruikers gewoon een pincode op zijn device zet is er niets aan de hand. Als je geen slot op een kluis zet, maakt het niets uit welke manier je gebruikt om gegevens te beschermen.

Google Drive kan gewoon werken met two factor authentication, is gewoon veilig.

Gebruikersgemak staat meestal in spanning met veiligheid, dus het alternatief wat er in dit artikel impliciet(!) word aangeboden zal minder gebruiksvriendelijk zijn.

Ook het verhaal over data buiten EU grenzen opslaan is gewoon achterhaald. Nederlandse universiteiten bieden (ook voor personeel) Google Apps aan en is volledig legaal en voor EU/NL wetgeving.

Slim gebruik maken van tools waar mensen al bekend mee zijn is gewoon een hele valide manier om samen te werken over organisaties heen. Daar is waar het voor veel "concurrerende" producten misgaat. Die maken het ontsluiten van data alleen maar omslachtiger.

Dropbox vergelijken met rijden met een flitspaal indicator op je voorruit is een zeer slechte vergelijking. Grappig? Wellicht, maar slaat verder de plank volledig mis.

Op zich is er bij na niets mis met dropbox, (zie: dropbox onderzoekt lek email adressen), maar er zijn toch wel veel mensen die "zenuwachtig" worden met de gedachte gegevenslocatie onbekend. Daarnaast er zijn ook veel mogelijkheden om dropbox en cloud functies in de eigen omgeving te produceren en gegevens locatie onbekend ook op te lossen. Met als nevenvoordeel tenminste dat "ruim boven" de flitspaalsnelheid gereden wordt.

@Henri: er is niets mis met Dropbox op een tablet, tenzij je als organisatie graag grip houdt op je informatie. Dat heb je met Dropbox niet geheel in de hand omdat het eenvoudigeweg niet centraal beheert kan worden. Daar is Dropbox ook niet voor ontworpen en kent dus een andere doelgroep.
Je noemt ook een belangrijke voorwaarde: "als gebruikers een pincode gebruiken...". *Als* inderdaad, maar dit kun je -zonder een MDM systeem- niet afdwingen. En dus heb je ook geen kluis.
Nogmaals, Dropbox kent een groot gemak, maar dit weegt niet op tegen de nadelen en risico's voor bedrijven.

Het verhaal over de opslag buiten NL of EU is een vertrouwens zaak, achterhaalt of niet. Maarten (zie reactie) slaat de spijker op zijn kop.
Ik kom bijna dagelijk bij organisaties over de vloer, waarbij men gewoonweg alles 'on premise' wil hebben, juist omdat er zoveel onduidelijkheid over rechten bestaat en dus het zekere voor het onzekere wil nemen.
De flitspaal is in mijn ogen juist een goede vergelijking: neem je ondanks de onduidelijkheid toch het risico?

Het gebruik van een Dropbox-achtige oplossing verhoogt de productiviteit en wordt dus ook zakelijk breed ingezet. Dit moet je ook niet loslaten. IT afdelingen blokkeeren vaak uit wanhoop de hele dienst op hun netwerk, maar juist dan worden werknemers creatief en verzinnen allemaal workarounds, waardoor je helemaal geen grip meer hebt op de situatie.

Mijn punt is dus dat je wél voorziet in de eenvoud van het delen, maar dan op een voor de organisatie beheersbare manier.

Heldere argumentatie Cyril. De moeite die ik met de flitspaal verklikker heb is dat het illegaal is en dus de suggestie wekt dat Dropbox dat ook is.

Daarnaast, als je gebruikers niet zover krijgt dat ze bepaalde maatregelen in acht nemen (dit kun je overigens wel door een door de medewerker getekend contract laten vastleggen), zoals een pincode instellen, dat word het ook al lastig dat ze de bedrijfsdata niet op andere onbedoelde manieren gaan delen. Een document verzenden over de e-mail zie ik niet als minder "gevoelig" als het document delen via Dropbox. Heel veel bedrijfsdata is dan ook niet zo gevoelig en de voordelen met samenwerken zijn erg groot.

Er is voor beide kant genoeg te zeggen, en dat is dan ook al 100x gebeurt. Ik geef graag tegengas omdat ik geloof in een beweging richting de cloud.

On-premise zit in mijn ogen geen toekomst in.

@Henri: ook ik geloof in de cloud. Echter dienen vele wolken nog volwassen te worden. Enkele diensten zijn dit al, maar nog lang niet alle.

On-premise betekent uiteraard ook de hiervoor benodigde kennis in huis halen, hetgeen veelal afwijkt van de core business van een organisatie. Ook hier sta ik hetzelfde in als jij, maar bij velen (en ook bij ondergetekende) draait het echter om vertrouwen én het hebben van controle, en dat verschilt per persoon en per dienst.
Zoals je al zegt: voor beide valt wat te zeggen.

Thuis sla je echter ook geen pijp in je achtertuin om gas te winnen, hierin vertrouw je op het Nuts bedrijf. Maar als het om potentieel gevoelige en/of persoonlijke informatie gaat, geniet het zelf beheren voor velen nog steeds de voorkeur.
Denk maar aan de sok met geld onder het matras versus de spaarrekening bij de bank. Vertrouwen hebben en grip op de zaak: actueler dan ooit.

Ik lees in dit artikel een aantal punten die naar mijn mening terecht zijn. Of ze inmiddels achterhaald zijn of niet, lijkt me niet belangrijk.
Een oplossing zoals SharePoint biedt veel mogelijkheden zoals de zaken die Cyril benoemd heeft.
Als we naar de nabije toekomst kijken, HTML 5 biedt veel mogelijkheden voor mobile devices. We zullen steeds meer nieuwe oplossingen zien die gebaseerd op HTML 5 nieuwe functionaliteiten aanbieden, we zullen met de mogelijkheden van HTML 5 o.a. de bestaande problemen van BYO beter kunnen oplossen. Ik ben benieuwd naar de oplossing van Cyril!

Verder vraag ik me af tot hoeverre Cyril in zijn betoog rekening heeft gehouden met het effect van zo`n oplossing op de beheerafdeling (kennis, onderhoud, benodigdheden, etc) en investering(hardware, software zoals OS, back-up,database, beveiliging voor buiten en binnen, licentie van de oplossing zelf etc)!
Dropbox kun je zoals andere Clouddiensten eenvoudig afnemen, geen beheer(kosten) en geen initiële investering. Maar ondanks dit, niet elke organisatie kan/wil van Dropbox of Google gebruik maken!
Als dit het geval is dan hebben we binnenkort misschien een oplossing:

HTML 5!



Cyril

Dropbox en soortgelijke alternatieven hebben in mijn optiek meer de functie van USB-stick in de Cloud. Handig omdat de iPad (en veel andere tablets) een aansluiting hiervoor mist. De (gewenste) functionaliteiten die je hier beschrijft doen me dan ook meer denken aan een Enterprise of Document Content Management systeem. De essentiele achterkant die met metadata voor structuur en het beheer zorgt en met Digital Right Management (DRM) voor de noodzakelijke beveiliging.

Bedrijfsinformatie vertegenwoordigt namelijk een waarde die noodzaakt tot maatregelen om schade door verlies hiervan te voorkomen. Hierbij denk ik trouwens niet alleen aan extern kwaadwillende maar ook aan de interne gevaren als bedrijfsspionage en klokkenluiders. Vertrouwen is goed, controle is beter maar voorkomen is nog altijd het beste en dus kun je dat niet overlaten aan de 'kleine letters' in een contract.

Gebruik van Dropbox of andere 'Bring Your Own Cloud' diensten ten opzichte van de zakelijke oplossingen heeft het probleem dat de informatie wel eenvoudig uitgewisseld kan worden maar de bijbehorende metadata en DRM meestal niet. Daarmee is de kans groot dat kopieen een 'eigen leven' gaan leiden wat inderdaad voor hoofpijn en verrassingen in beveiliging en beheer zorgt. Niet veel anders dan de al langer meegenomen USB-sticks natuurlijk.

Wat ik niet begrijp is dat men niet kiest voor oplossingen die eenvoudig, goedkoop en minstens net zo praktisch zijn.
Je koopt webspace bij een hoster, installeert een collaboration-suite zet je gebruikers er in met sterke wachtwoorden en eventueel alleen over https.

Dat is "cloud" met voeten.

Dat bij een hoster in NL of EU, die ook nog eens voor een regelmatige backup kan zorgen.

Dan heb je geen dropbox nodig en ben je heel veel beter beveiligd, met meer faciliteiten. Open source colloboration-suites zijn er genoeg te vinden.

Wat vinden de "cloudfans" van deze oplossing?

@Jan,

prima oplossing die goed werkt!!, maar het staat niet zo in het zonnetje als dropbox e.d. Dat maakt dat er minder aandacht voor is.

Dat geldt ook voor de negative kant, als er (weer...) eens wat mis is met de beveiliging van bv dropbox, dan staat dat ook weer breed in het nieuws, maar per saldo levert dat ook weer dropbox gebruikers op met het oplossings "nieuwtje".

Kortom, onbekend is nog (even?) onbemind.

@Reza: het effect van een dergelijk oplossing is me bekend. Als je de controle naar je toe wil trekken, zijn daar investeringen voor nodig. Dat is vergelijkbaar met het kiezen voor een eigen Exchange omgeving en niet voor een hosted versie.
Vergeet niet dat het vaak ook vele IT-manuren kost om juist de effecten van onveilige methodes in te perken of juist op te lossen. Tel hierbij op de uren die werknemers besteden aan creatieve workarounds of juist niet effectief bezig kunnen zijn omdat de eenvoud van Dropbox niet door de IT afdeling getollereerd wordt.
Zaken die moeilijk in euro's uit te drukken zijn, hetgeen de afweging moeilijk maakt.
Als organisatie dien je vaak aan te kunnen tonen dat je je zaken op orde hebt en je uiterste best gedaan hebt om de veilgheid en controle te kunnen garanderen.

@Ewout: je vergelijking met de USB stick is terecht. Ook dit is veelvuldig in het nieuws geweest, ook al stonden er maar enkele MP3-tjes op de stick. Het effect in de media is vaak veel negatiever dan het daadwerkelijk kwaad dat met het verlies optreed.

@Jan: het kopen van webspace is voor veel organisatie al een stap te ver, eenvoudigweg omdat het niet achter de firewall gebeurt.
Met name overheid, gemeenten en zorginstellingen (denk aan o.a. EPD's) zien zelf de ernst van Dropbox-oplossingen in en vragen me juist naar een alternatief, waarbij men niet de eenvoud van Dropbox verliest.
Bedenk dat de gekozen collaboration oplossing ook crossplatform ondersteuning moet kunnen bieden (Windows, MacOS, iOS, Android, Blackberry), die aansluit bij BYOD.
Daarbij komt nog de bekende open-source discussie: is dit veilig genoeg en waar kan ik terecht voor support?
Ook dit berust weer geheel op vertrouwen: 'beter safe than sorry' denkt men dan.

@ Maarten
Voor oplossingen die in het artikel genoemd worden vraagt men doorgaans om een leverancier, als levenacier zoekt men toch de beste oplossing voor zijn klant.
Dat er bij "fouten" door een community gereageerd wordt is bij FOSS oplossingen meestal eerder het geval als bijv. bij proprietary oplossingen zoals dropbox.

@ Cyril
Een oplossing die via internet loopt is natuurlijk crossplattform, en sluit natuurlijk aan bij BYOD. Dat is de zin van dit soort oplossingen.
Foss is al heel lang volwassen, iedereeen kent Joomla/Drupal/Typo3 daar twijfelt niemand. Kijk eens naar egroupware dat kan ook betaald gebruikt worden, de community-edition is echter al vele malen beter als dropbox.
Wat denk je bijvoorbeeld van het nederlandse bedrijf O3-workspace, dat voegt zich naadloos in, in de workflow van de gebruiker.
Als iemand de mogelijkheden van Dropbox ziet,dan kun je hem ook overtuigen betere oplossingen te kiezen.

@Cyril

Verlies van een paar MP3-bestanden is niet waar ik aan refereer hoewel deze soms ook beschermd kunnen zijn met DRM en daardoor niet afspeelbaar op elke apparaat. Waar ik op wijs, waar je niet op ingaat en ook de reacties niet rekening mee houden is de slechte uitwisselbaarheid van zowel metadata als rechten tussen platformen en systemen.

Metadata zorgt ervoor dat ongestructureerde data makkelijker doorzocht, gegroepeerd en beheerd kan worden. De beschrijvende informatie die vertelt wie, waar, wanneer, waarom het gemaakt is. De verborgen bits die we misschien niet missen als we het hebben over kleine hoeveelheden data maar essentieel worden bij grote volumes. Bedenk je maar eens hoeveel tijd het je gaat kosten om een telefoonnummer te zoeken wanneer namen niet alfabetische gesorteerd zijn en onderverdeeld naar plaats. Of hoe lang het duurt als een grote hoeveelheid niet geindexeerde bestanden doorzocht moeten worden. Je hebt het niet genoemd in je artikel maar prestatie, de tijd die het bijvoorbeeld kost om een document te vinden en te openen zeker ook mee speelt.

Een ander punt zijn de rechten, de bescherming van de informatie welke vaak verloren gaat als je een kopie maakt en deze ergens anders opslaat. Dat komt omdat vaak niet het object zelf beveiligd is maar alleen de toegang hiertoe via bijvoorbeeld wachtwoorden of een applicatie. Maar zodra de informatie zich buiten deze 'controle sfeer' bevindt zijn er geen restricties meer en kan iedereen het lezen, aanpassen of doorsturen. Misschien niet erg voor een paar vakantiekiekjes maar wel pijnlijk als het gevoelige informatie betreft zoals een CD met gegevens van zwartspaarders bijvoorbeeld.

P.S.
Ik zeg niet dat (F)OSS oplossingen per definitie afvallen maar om te stellen dat ondersteuning vanuit een community even goed is als betaald support is gewoon niet waar. De vrijblijvendheid zorgt ervoor dat oplossingen nog weleens op zich laten wachten. Misschien niet erg als ondervonden problemen klein zijn en weinig impact hebben op de bedrijfsvoering maar dodelijk als hele bedrijf niet meer bij de data kan.

@ Ewout Dekkinga

volgens mij heeft u (te) weinig ervaring met FOSS oplossingen. Ik werk daar hoofdzakelijk mee en oplossingen komen veel sneller uit de communities als uit de betaalde leveranciers waarmee ik werk.

Wie oplossingen kiest waarbij een bedrijf bij een storing "niet meer bij de data kan" heeft heel veel meer verkeerd gedaan.

@Jan: ik ben het met je eens dat Foss volwassen is. Het gaat me met name om de combi cloud en iPad, waarbij de risico's anders liggen, aangezien het én hosted is én mobiel.
En dan is de iPad veelal ook nog eens privé eigendom van de gebruiker, waardoor je potentieel minder eisen kunt stellen.

Oplossingen die via internet lopen zijn niet per definitie crossplatform. Dit geldt enkel als dit een 100% HTML(5)-based oplossing is, maar in mijn ogen is dit veelal (nog) geen werkbare situatie voor zakelijke toepassingen die leunen op het feit altijd connected te moeten zijn.
Met crossplatform bedoel ik de vanuit één codebase ontwikkelde applicaties/apps die uiteraard wel via internet hun gegevens uitwisselen, maar een user-interface hebben die de guidelines van dat OS volgen.

Met O3-workspace bedoel je neem ik aan O3spaces? Voor zover ik kan zien bieden ze geen apps voor iOS en Android. Offline werken bestaat dus (nog)niet tot de mogelijkheden en dus is er ook geen risico dat er data op het mobiele toestel achterblijft. De vergelijking met Dropbox gaat hier dus niet op, omdat deze juist wel offline toegang tot bestanden biedt.

In je laatste zin kan ik me echter volledig vinden.
Iedere oplossing heeft zijn voor- en nadelen. Ik wil enkel aangeven deze (zakelijk)) goed af te wegen.

@Cyril

"oplossingen die via internet lopen zijn niet per definitie crossplatform"

Alles wat met een webbrowser bediend wordt, is toch crossplattform?
Oplossingen als Compiere, Adempiere en Openbravo die gebaseerd zijn op java en tomcat, kunnen gehosted draaien. Die zijn zeker niet HTML5 gebaseerd. Weberp is zelf volkomen met PHP/HTML/MySQL opgebouwd en draait probleemloos als webapplicatie.
Applicaties die alleen bestanden delen op het web lijken me geen goed idee, maar ik ben dan ook een tegenstander van vendor-lockin.

Wanneer je "offline" toegang tot je bestanden hebt, staan ze op de eigen harde schijf, wellicht met een sync als er weer verbinding is. Dat betekent echter dat er momenten zijn waar geen synchronisatie is, dat is mijns inziens niet werkbaar.

@Jan: je noemt inderdaad twee verschillende termen: internet en browser. Internet is in mijn ogen de infrastructuur & communicatie-moethode, en niet een browser die daar gebruik van maakt (zoals ook een e-mail client). Vandaar dat ik aangeef dat deze 'internet-oplossingen' niet per definitie crossplatform zijn.

Mijn artikel gaat over de iPad/tablet, hetgeen een mobiel toestel is en dus niet de beschikking heeft over een harde schijf zoals op een PC.
Het punt dat ik wil maken is dat je mobiel niet alles met een webbrowser wilt doen, puur vanwege de beperkingen van het (kleinere) scherm en de touchscreen interface die simpelweg andere eisen stelt aan de grafische schil.
Ik denk dan ook dat de mobiele apps die de productiviteit écht kunnen verhogen, juist die apps zijn die ook offline kunnen werken én de platform guidelines volgen.

@ Jan

citaat: "als leverancier zoekt men toch de beste oplossing voor zijn klant", .....

soms klopt dat wel, maar meestal niet, omdat een leverancier allen zoekt binnen zijn productportfolio en niet daar buiten, laat staan naar een effectieve combinatie van deeloplossingen.

@ Cyril
een iPad / Tablet heeft een ssd (solid state disk) vergelijkbaar met een harde schijf.

Webappliaties maken gebruik van een web-engine zoals webkit, ook voor kleinere beeldschermen.
Het stelt geen andere eisen aan een "grafische schil" maar aan de webdesigner/programmeur die zijn interface op verschillende schermgrotes moet aanpassen.

De vergissing die je maakt is de volgende, een "app" geschreven voor bijv. IOS die niet overweg kan met een bestandsformaat op internet is dan niet "crossplattform". Internet zelf is als platform onafhankelijk, je vindt daar servers met Linux/Unixen, Windows en ook zulke als Solaris.

Een "app" die offline werkt, gebruikt de ssd (of de geheugenkaart) en is dan niet synchroon met de server.

Ik raad je aan om eens naar adempiere (ERP) te kijken dan krijg je een idee wat ik bedoel.

@Jan: het grote verschil met de opslag van mobiel toestel is dat de apps veelal niet automatisch syncen, zoals dat wel op de PC gebeurt. Daarbij maakt iOS het nog wat 'erger' door dat apps enkel hun eigen container mogen benaderen én niet op de achtegrond een sync kunnen uitvoeren. Quickoffice kan dus niet een document openen dat door Dropbox gedownload is. Dat initiatief kan enkel genomen worden door Dropbox. Een iOS eigenschap, maar daardoor vind ik het niet vergelijkbaar met een harde schijf.

Internet vind ik geen platform. Een OS is een platform, zoals Android en diegene die je al noemt. Met de definitie crossplatform doel ik op het kunnen draaien van een app op verschillende OS-en.
Betreffende Adempiere: dit is een webapp en stelt dus enkel eisen aan de (mobiele)browser. Geen verbinding = geen app. Bovendien krijg ik op een Android device een iPhone GUI te zien, en dat is niet volgens de Google guidelines. Geen ramp, maar naar mijn mening werkt dit niet bevordelijk voor de herkenbaarheid.

Maar we dwalen af ;-)
Dank voor je kritische standpunt, dat waardeer ik.

Inderdaad we dwalen af.

Een aardig artikel, beetje tegen dropbox gericht en dat is meteen ook het probleem. Dropbox en de alternatieven kan je vrij eenvoudig op je ipad installeren, of een bedrijf het nu wil of niet. En als zo'n applicatie erop staat dan ben je direct de controle kwijt. Je kunt dus beter zorgen dat je een erg goed alternatief hebt dat net zo goed werkt als dropbox, ipad gebruikers kiezen voor het gemak en zoals je zelf aangeeft is het lezen van informatie uit dropbox erg makkelijk en met name overal en op elk device toegankelijk.

Een groot voordeel van dropbox of de alternatieven is wel dat de info niet op de Ipad staat. Dat is bij menig organisatie wel anders. Informatie staat op notebooks, usb-sticks, disc of gewoon op papier. Of dat allemaal zo veilig is? Daar zou ik nu hoofdpijn van krijgen.

@ Cyril

even nagevraagd bij O3spaces, antwoord:
"O3Spaces is gewoon te gebruiken met Ipad en Android devices. Bestanden kunnen worden bekeken, gedownload etc. net als op een normale PC."

@Jan van Leeuwen

Misschien dat mijn ervaringen met (F)OSS beperkt zijn maar de ervaringen die ik ermee opgedaan heb zijn GEEN onverdeeld genoegen. Zo had ik jaren geleden bijvoorbeeld al moeite met het vinden van drivers voor Token-ring waardoor ik genoodzaakt was een monolitische kernel te bouwen. En tot op heden is nieuwe of exotische hardware nog steeds matig ondersteund. Ook betreffende de communicatie zijn mijn ervaringen niet altijd positief omdat er een heel verschil zit tussen een vast aanspreekpunt en het plaatsen van een open vraag in een open community. Bij laatste krijg je misschien wel snel reactie maar nog lang niet altijd het juiste antwoord.

En dat er een verkeerde keus gemaakt is als je als bedrijf of vereniging plotseling niet meer bij je data kunt is juist maar ook een deel van de discussie in dit artikel en de reacties. Hoewel niet 1-op-1 gelijk heb ik vorige jaar daar ook ervaring mee opgedaan toen de website, volledig afhankelijk van (F)OSS verloren ging door fouten bij provider. Fouten waarvan ik het vermoeden heb dat deze ontstaan waren door problemen met drivers voor RAID-controllers. En gisteren nog liep ik tegen het probleem aan dat firmware niet te downloaden was van een Dropbox alternatief omdat deze 'uit de lucht gehaald' was op grond van (vermeende) piraterij. Gelukkig oplosbaar omdat ik niet voor één link te vangen ben en de indexering van Internet heel goed is. En dus heb ik op basis van de MD5 Checksum toch de juiste software vanuit een alternatieve bron gedownload. Want opslag is tegenwoordig het probleem niet meer nu de webproviders van weleer ook Cloud Storage gaan leveren.

Maar zoals Cyril al zegt dwalen we af van het onderwerp;-)

@ Ewout Dekkinga,

"nieuwe of exotische hardware nog steeds matig ondersteund"
Dat is bij proprietary leveranciers niet anders. Voor Tokenring zou ik direkt met IBM kontakt opnemen, daar zitten veel FOSS specialisten.

"wel snel reactie maar nog lang niet altijd het juiste antwoord"
Dat is bij proprietary leveranciers niet anders.

"de website, volledig afhankelijk van (F)OSS verloren ging door fouten bij provider."
Misschien overwegen om backups te maken?

"firmware niet te downloaden was van een Dropbox alternatief"
Dan de (proprietary?) leverancier direkt aanspreken, bij voorbeeld per email.

Bewaren we deze discussie beter voor een ander artikel.


@Jan: wederom niet geheel on topic, maar toch: O3spaces bedoelt dat hun product gewoon via de browser van iOS of Android te benaderen is (zie http://www.o3spaces.com/composer). Ik zie in ieder geval geen apps van hen in de Appstore/Play.
Dat is prima, maar dan is offline gebruik dus niet mogelijk.

@ Cyril
Uit de website van O3spaces

"Vanuit de Workplace Assistant kunt u workspaces openen en ‘offline’ aan documenten werken met controle over uw vergrendelde bestanden"

Voor verdere vragen a.u.b. aan O3spaces wenden.

Deze reactie is verwijderd.
Dit is niet de plek om reclame voor een bedrijf of product te maken.

Redactie Computable

Excuses, het was niet mijn bedoeling reclame te maken, alleen om te laten zien dat een discussie over welke oplossing het beste is zinloos is. Ik heb mijn reactie tekst aangepast:

Door de opgang van tablets en andere mobile devices zagen wij bij onze klanten (organisaties met een IBM Lotus omgeving) de vraag toe nemen naar het online delen van bedrijfsinformatie maar wel met behoud van beveiliging, inzichtelijkheid en beheersbaarheid van informatie zoals men dat gewend is. Wij hebben on premesis alternatieven voor Dropbox achtige producten ontwikkeld, welke voldoen aan deze eisen. In de reacties wordt gesuggereerd dat dit soort oplossingen omslachtiger zullen zijn. Dat hoeft helemaal niet het geval te zijn. Implementatie en beheer moeten eenvoudig zijn en voor gebruikers moet de oplossing qua gebruik herkenbaar zijn.

Het gaat er uiteindelijk niet om welke oplossing het beste is, het gaat erom dat je luistert naar je klant en met een oplossing komt die geschikt is voor die specifieke organisatie.

Ik persoonlijk zou een bedrijf niet adviseren Dropbox te gebruiken, als je deze regel in hun Terms of Service leest: We may stop, suspend, or modify the Services at any time without prior notice to you.

Op zich geen rare regel aangezien je het product gratis kunt gebruiken (tot 2 GB) maar meer als voor prive gebruik lijkt me niet verstandig.

Ook doet er vandaag weer een gerucht de ronde dat het gehacked zou zijn. Om in de termen van de flitspaal te blijven, veiligheidsriemen vast lijkt me dus zeer verstandig als je besluit bedrijfs kritische informatie te delen via een tool waarvan je geen invloed hebt op de data storage.

@K van den Berg: dank voor je reactie.
Omslachtiger behoeven de oplossingen niet te zijn, ten minste, niet voor de eindgebruiker. Deze is juist gebaat bij eenvoudig gebruik, anders zou het contra-productief werken.
De meeste effort bij het toepassen van professionele file-sharing oplossingen gaan zitten in het opzetten en beheren van de omgeving. Zeker als men een on-premise oplossing kiest, want dan trek je alles naar je toe. Op zich geen probleem, maar dan heb je wel alles onder controle.

Er zijn goede en professionele alternatieven voor Dropbox voorhanden, waarmee je als organisatie gelukkig niet weer het wiel zelf opnieuw hoeft uit te vinden.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×