De stap maken van mobiele, gesproken communicatie naar geïntegreerde mobiele toepassingen op smartphones om bedrijfsdata te benaderen is een essentieel doel van de moderne onderneming. Althans, dat wordt gezegd door bedrijfsanalysten. De realiteit is echter dat pogingen om dit te realiseren vaak veel moeilijker zijn dan gedacht en uitdraaien op een langdurig, complex, duur en vaak slecht geïmplementeerd project.
Vele organisaties begrijpen de toegevoegde waarde van mobiele integratie en wensen dan ook gebruik te maken van deze technologie om zakelijke processen te ondersteunen. Daartegenover staat echter dat de uitvoering van een 'mobilityproject' vaak beperkt wordt door de beschikbare kennis binnen een onderneming, de mogelijkheden tot technische ondersteuning en de mogelijkheid om te investeren in de benodigde technologie en werknemers.
Andere bedrijven stellen vast dat medewerkers hun manier van werken hebben aangepast om gebruik te maken van mobiele voice- en datacommunicatie. Zonder het zich te realiseren worden bepaalde bedrijfsprocessen afhankelijk van mobiele technologie. Een verstoring van de mobiele datacommunicatie heeft dus vaak een veel grotere impact op het resultaat van een onderneming dan initieel gedacht. De integratie van smartphones in de bedrijfsprocessen en het uitrollen van mobiele applicaties waarbij ook beveiliging niet uit het oog wordt verloren, vergen een investering in technologie, mensen en logistieke middelen.
In de praktijk zie je vaak twee zaken: enerzijds heb je bedrijven die deze investering doen (indien ze de kennis en het geld hebben) en anderzijds zijn er bedrijven die enkel bereid zijn een gefaseerd project uit te voeren dat meer dan eens resulteert in hogere dan voorziene kosten en een beperkt resultaat omwille van de compromissen die worden gesloten tijdens de uitvoering. Alle ondernemingen (behalve dan de rijkste) gaan voor een gefaseerde uitvoering. Maar wat zou er gebeuren indien er een aanpak bestond die de voordelen oplevert van een snelle en gecontroleerde uitvoering maar toch het investeringspatroon heeft van een gefaseerde uitvoering?
Er bestaat vandaag een type van dienstverlenende organisatie die deze uitdaging kent en in staat is om technologie, logistieke middelen en kennis ('managed services') te leveren zonder de nood tot grote voorafgaande investeringen door de gebruiker ervan. Deze 'managed services'- of 'managed mobility'-dienstverleners hebben de mogelijkheid om de benodigde diensten aan te bieden in paketten die bedrijven toelaten om mobiliteit te integreren in overeenstemming met de vooropgestelde bedrijfsdoelstellingen.
'Managed mobility'-dienstverleners doen veel meer dan enkel kostenbeheersing en technische ondersteuning voor telecomdiensten. Naast het vereenvoudigen van de relatie met externe leveranciers ligt de cruciale focus van deze bedrijven echter op het naadloos integreren van mobiele datacommunicatie in bestaande bedrijfsprocessen. Dit geeft meteen ook aan dat 'mobility' veel meer is dan enkel een kost die beheerst moet worden. Het is een fundamentele manier om de productiviteit van een bedrijf te verhogen.
Een typisch 'managed mobility'-pakket omvat consultancy, training, technische ondersteuning, remote management van servers en toestellen, uitrol van toestellen en applicatiebeheer. Deze dienstverlening wordt aangeboden via een combinatie van gekwalificeerde specialisten en 'behind the firewall' en 'hosted' technologie. Doordat een 'managed mobility'-dienstverlener reeds de investeringen heeft gedaan en de nodige ervaring heeft, is hij in staat om een 'top-class' mobiele infrastructuur aan te bieden en te beheren op een snellere en kostefficiëntere manier dan wanneer een klant het zelf zou doen.
Een cruciaal voordeel van 'managed mobility' is dat de kosten steeds lineair groeien, in lijn met de groei van de mobiele infrastructuur in plaats van via grote, voorafgaande investeringen. Hoewel 'managed mobility' attractief is voor zowel kleine als grote organisaties, is het waarschijnlijk een grotere katalysator voor kleine ondernemingen die anders nooit in staat zijn om zich deze technologie te veroorloven.
Ik tref een keurige analyse in dit artikel. Ik verwacht dat saas diensten een vlucht gaan nemen. Een mooi voorbeeld is http://www.qrid.nl gespecialiseerd in dienstverlening voor integratie van de interactieve qr code. Zij bedienen zowel b2b als b2c processen van lead tot mobiele betaling en garantie opvolging.