Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Het nieuwe werken in het MKB: droom of werkelijkheid?

 

Expert

Yvo Verbeek
Productmanager, Compu'Train. Expert van voor het topic .

Regelmatig sta ik, net als veel andere Nederlanders, in de file en vraag ik me af waarom er niet meer gebruik wordt gemaakt van thuiswerken, locatieonafhankelijk werken of het nieuwe werken. Medewerkers wordt de mogelijkheid geboden om over alle faciliteiten van kantoor te kunnen beschikken zonder daar fysiek aanwezig te hoeven zijn. Voor veel mensen met een kantoorbaan een uitkomst en een trend die door veel bedrijven in Nederland stevig omarmd wordt. Voor grotere bedrijven zijn er al langer oplossingen en nu lijkt deze droom voor het mkb ook werkelijkheid te worden.

Voor grotere bedrijven is er de mogelijkheid om gebruik te maken van Microsoft OCS (Office Communication Server). Voor bedrijven met weinig medewerkers is dit helaas een zeer dure, zo niet onbetaalbare, oplossing. Ik was in eerste instantie erg blij met de aankondiging van Micosoft's BPOS (Business Productivity Online Suite), een oplossing die al interessant is voor bedrijven vanaf vijf medewerkers. BPOS is een online samenwerkingsplatform waarbij door middel van webhosting medewerkers kunnen beschikken over productiviteitsoplossingen. Deze oplossing zou voor het mkb twee problemen in één klap oplossen, namelijk het gebrek aan geld voor de aanschaf van eigen servers en software én het gebrek aan gedegen ict-kennis om de complete installatie te configureren en te onderhouden. Ik zou zeggen, goed nieuws.

In de praktijk is BPOS een oplossing op basis van een abonnement dat ondernemers voor elke werknemer kunnen afsluiten bij Microsoft. Dat heeft als voordeel dat de ict-beheerder zich niet meer druk hoeft te maken over beheer, performance van de systemen, koeling of updates. Hij wordt alleen nog maar geconfronteerd met de abonnementskosten. Op het gebied van kennis scheelt het een bedrijf bovendien opleidingskosten want het enige wat er nog van een ict-beheerder wordt gevraagd is het aanmelden van een nieuwe gebruiker. Ik vraag me zelfs af of bedrijven nog wel een beheerder nodig hebben, want voor het aanmelden van een nieuwe gebruiker hoef je geen uitgebreide kennis van netwerken of systeembeheer te hebben. BPOS klinkt daarmee als de perfecte oplossing voor het mkb. Ik wilde wel eens met eigen ogen zien wat BPOS te bieden heeft en heb het zelf dertig dagen gratis op proef aangevraagd. De toekomst zag er al wat minder rooskleurig uit toen bij nadere analyse bleek dat cruciale functionaliteit mist.

Functionaliteit

Met Microsoft OCS kan je altijd en overal bereikbaar zijn, chatten met je collega's, van chat wisselen naar een videoconference en gezamenlijk aan documenten werken. De integratie met spraak is hier een wezenlijk onderdeel van. Met BPOS wordt er echter in een Communicator-gesprek geen audio en video ondersteund, hiervoor moet eerst Live Meeting gestart worden. Ook de integratie met telefonie is niet aanwezig, niet met de eigen telefonieoplossing van het bedrijf maar ook niet met een gehoste telefonieomgeving. Het snel en efficiënt wisselen tussen communicatiemiddelen wordt hiermee onmogelijk. De Communicator wordt feitelijk niet meer dan een chatprogramma met bereikbaarheidscheck. Naast het gebrek aan ondersteuning van spraak en video blijkt dat ook Sharepoint in deze hosted versie veel minder functionaliteit biedt. Eigenlijk sluit alleen Exchange goed aan, maar dat wordt al langer als een gehoste oplossing aangeboden. BPOS blijft op functioneel gebied, vind ik, ver achter bij OCS, Sharepoint en Exchange, geïnstalleerd op eigen locatie. De echte toegevoegde waarde wordt volgens mij pas geleverd met de integratie van spraak, maar dit laat waarschijnlijk nog tot eind 2010 op zich wachten.

Kennis

Naast het gebrek aan budget zou BPOS ook het gebrek aan gedegen ict-kennis ondervangen. Hier schuilt een kern van waarheid in, want het zelf installeren en beheren vraagt kennis van servers, besturingsystemen, netwerken en van een aantal programma's als OCS, Sharepoint en Exchange. Ook van eindgebruikers vragen OCS, Sharepoint en Exchange de nodige kennis van de applicaties zoals Outlook en Communicator. Doordat er zoveel mogelijkheden zijn zien gebruikers door de bomen het bos niet meer en blijken ze maar een fractie van deze mogelijkheden te gebruiken. Als ik dat vergelijk met BPOS dan blijft het opleiden van een eindgebruiker om de applicatie optimaal te gebruiken gelijk. Omdat BPOS echter een gehoste oplossing is hoeft een beheerder niet over een uitgebreide kennis van bijvoorbeeld Exchange en Sharepoint te beschikken en volstaat in principe een eindgebruikeropleiding waar wordt ingegaan op het toepassen van de geboden functionaliteit. Ik zie hier een tweedeling ontstaan omdat bij grotere bedrijven, die wel over een eigen serverpark beschikken, de behoefte ontstaat aan meer gespecialiseerde en kennisintensievere, technische trainingen om oplossingen als OCS te implementeren. Voor beheerders bij bedrijven met gehoste oplossingen zullen de trainingen zich meer toespitsen op eindgebruikerniveau, waar vooral op de inzetbaarheid en het gebruik van functionaliteit wordt ingegaan. Dit betekent minder technisch diepgaande kennis en daarmee minder kosten voor opleiding. Positief voor het bedrijf maar minder goed nieuws voor de beheerder die bij kleinere bedrijven zijn functie uitgehold ziet worden.

Conclusie

Ik zie BPOS daarom als een mooie stap in de goede richting. Bedrijven zullen zich echter goed moeten realiseren waar ze aan beginnen en wat de consequenties zijn. Daarnaast zal ook de functionaliteit eerst moeten worden uitgebreid. Zolang er geen integratie met spraak en video heeft plaatsgevonden blijft het locatieonafhankelijk werken voor veel mensen een droom en is het nog lang geen werkelijkheid!

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3329864). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Yvo,

Goed dat je mogelijkheden die er voor de MKB-er zijn onder de aandacht brengt. Nog 1 stap verder zou zijn om een MKB-er aan het woord te laten die al dagelijks aan de slag is met deze BPOS oplossing. Ik breng je graag in contact met MKB-ers die al een jaar werken met deze oplossing.

Daarnaast bekijk je de oplossing alleen vanuit het Microsoft perspectief maar er zijn ook nog andere mogelijkheden van bijvoorbeeld, Google, IBM, 37Signals.
En integratie tussen de verschillende Saas oplossingen is waarschijnlijk wat de MKB-er echt nodig heeft.

Op 25 mei wordt er een event georganiseerd (www.nederlandwerktonline.nl) waar alle mogelijkheden van het online werken voor de MKB-er onder de aandacht worden gebracht.
Ik zou zeggen kom daar in ieder geval daarnaar toe


Erik

Beste Yvo,

Ook in Oost Nederland hebben we nu (helaas) files dus dit probleem is ook bij ons actueel.
Toch heeft ons bedrijf al bijna 2 jaar een perfecte oplossing die dit nieuwe werken in de dagelijkse praktijk werkelijkheid maakt; Virtual Office+HIT.
Of het nu gaat om een MKB'er van 5 medewerkers of 75, met deze zeer betaalbare oplossing heeft een ondernemer een complete, op maat ingerichte, geoutsourcde ICT-omgeving.

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.