Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Ruis op de lijn

 

Bij oude analoge telefoonlijnen heb je altijd een lichte ruis op de achtergrond. Bij digitaal bellen, VoIP, is er een absolute stilte tijdens gesprekspauzes. Daarom wordt die ruis vaak opzettelijk toegevoegd aan de lijn, want anders vragen beide gesprekspartners zich regelmatig af of de ander er nog wel is. Naast deze praktische reden is ruis op een VoIP-lijn misschien ook wel gewoon knus. Fabrikanten voegen om die reden ook met opzet gepruttel toe aan een koffiezetapparaat of het geknetter aan een elektrische open haard. Dit knusse ouderwetse geruis kan bijdragen aan de acceptatie van VoIP.

Maar ruis is niet voldoende om de tegenvallende VoIP-acceptatie te stimuleren. En dat is hard nodig zo bleek onlangs uit een rapport van Telecompaper. In het vierde kwartaal van vorig jaar was de groei van VoIP in Nederland slechts 4,4 procent. Geen enkele aanbieder maakt reclame voor VoIP of lijkt er een marketingbudget voor te hebben. Totale radiostilte dus.

Toegegeven, de marges zijn laag voor aanbieders, maar eindgebruikers laten zich daar niet door afschrikken als ze flink kunnen besparen op belkosten. Dat iedereen uiteindelijk digitaal gaat bellen staat vast. Alleen dacht iedereen vijf jaar geleden dat het een fluitje van een cent zou worden. Omdat telefonie als dienst niet meer weg te denken was uit ieder huishouden.

Maar het pakte anders uit. Juist bij zo'n alledaags voorwerp als de telefoon, accepteert de gebruiker niet dat deze wegvalt, dat er getik op de lijn is of een vertraging in het geluid. Kinderziekten en een gebrek aan standaardisatie remmen de VoIP-markt enorm af. Zo is het nooit zeker of de ene SIP uitwisselbaar is met  de andere.

Door het gebrek aan standaardisatie haken niet alleen de eindgebruikers af, ook het verkoopkanaal en de resellers laten VoIP vaak links liggen. Redenen die ze daarvoor aandragen zijn te kleine marges, te ingewikkeld om te implementeren en te grote kans op ontevreden klanten. En de eindgebruikers kijken de kat uit de boom. Willen we van VoIP een succes maken, dan zullen we wat meer lawaai moeten maken, zodat de grote VoIP-jongens zoals Microsoft, Cisco, Siemens en Avaya haast maken met de standaardisatie van SIP.

Jan Buis
Director international sales
Lancom

Dit artikel is eerder verschenen op Channelweb.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2951549). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×