Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Met hoeveel ‘normal accidents’ willen we leven?

 

Computable Expert

Ruud Poels
Manager Communicatie, SQS. Expert van Computable voor de topics Security, Beheer en Maatschappij.

Cancun here we come! Vakantiepret begint al in het vliegtuig. Helemaal als je in het ‘goede toestel’ zit en je gedurende de hele reis je tablet, smartphone, laptop en e-reader mag gebruiken. Dus ook tijdens het stijgen en dalen. Als ik goed keek , kon ik op de foto bij de Facebook-post het vliegtuig de landing zien inzetten.

Ik ben blij dat we van dat nerveuze gedoe aan boord verlost zijn als reizigers hun apparatuur af moeten sluiten. Sommige passagiers nemen een dergelijke oproep onmiddellijk serieus en schakelen hun device niet alleen uit, maar bergen het ook meteen op. Het voortdurend opstaan, openen en sluiten van die kastjes is mijn grootste ergernis aan boord, maar dit terzijde.

Als ze eindelijk klaar zijn en de bagageruimte weer gesloten is, zie ik hun stemming veranderen. Ze zoeken naar medereizigers die nog druk bezig zijn op internet en een lichte paniek slaat toe. 'Áls we maar niet in de problemen komen, omdat hij of zij….'

Er is echter altijd wel iemand aan boord die er een sport van maakt om de laatste te zijn die uitlogt. Meestal de businessman die het heerlijk vindt om aan boord van -  wat voor transportmiddel dan ook - door te werken.

Ik krijg vaak mail van ze uit de ‘real cloud’. Handig natuurlijk dat ze altijd bereikbaar zijn en dat reistijd ook werktijd wordt. Maar moeten we dit wel willen? Het is het zoveelste voorbeeld van het feit dat we ons leven steeds meer overgeven aan internet en software.

Ik wil niemand vliegangst aanpraten, maar waarom lezen we niet meer ouderwets een boek in het vliegtuig? Bijvoorbeeld ‘Normal accidents’ van Charles Perow. Hij stelt onomwonden dat als we de samenleving steeds complexer maken, we moeten leren leven met systeemongevallen, die veroorzaakt worden door storingen, koppelingen, interacties, kettingreacties en domino-effecten van systemen die we vooraf moeilijk kunnen voorzien.

Nee, inderdaad geen boek om aan te raden voor onderweg naar Cancun, maar wel een thema om aan de rand van het zwembad over na te denken. Is een vliegtuig eigenlijk te hacken? Hoe complex willen we het maken? Met hoeveel ‘normal accidents’ willen we leven? Op de snelweg, in een chemische fabriek, in de lucht?

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5267439). © Jaarbeurs IT Media.

6,8


Lees meer over


 

Reacties

Ja, ja shit happens....

Verder vraag ik me af waar dit verhaal over gaat want stellen dat 'always connected' enkel en alleen om werk gaat lijkt me hoogst twijfelachtig als je met voorbeelden van Facebook foto's komt. Laten we daarom voorop stellen dat reistijd gewoon een tijdspanne is die je probeert in te vullen met een activiteit wat het lezen van een boek kan zijn maar ook een rapport of een e-mail. Dat een vliegtuig te 'hacken' valt is een vraag die me al beantwoord lijkt te zijn als we kijken naar de vlucht van Germanwings waar dus de maatregel die genomen was na 9-11 tegengesteld bijkt uit te pakken.

Een heel leuk artikel waarbij ik altijd weer moet denken tegen de wintertijd als ik met mijn oude vw, genaamd gebakje, rijd en elke dag zeker een aantal wagens aan de kant zie staan van de weg omdat.....

Ik blijf hierbij altijd de stelling heiligen dat IT vooral een materie is dat mijn leven eenvoudiger moet maken en mij meer tijd, en dus productiviteit, moet bezorgen en anders schuif ik het net zo makkelijk terzijde.

Dit alles uiteraard in de weerzin van één van de allergrootste vijanden van IT.... 'Commercie'.

Er is een reden dat de laptop opgeborgen moet worden. Het is niet altijd stralend mooi weer bij de landing, ik heb wel eens een laptop onbedoeld zien vliegen in een vliegtuig.
Zo'n ding kan hard aan komen, dus denk aan je eigen veiligheid en die van anderen, ruim hem op als de stewardess daar om vraagt.

Werken in het vliegtuig ... lukt nog wel als je businessclass vliegt, maar in de economyclass is de ruimte zo krap dat je je laptop amper fatsoenlijk open kunt klappen.

Maar we maken onszelf ook wel een beetje gek met het "altijd bereikbaar menen te moeten zijn". Af en toe eens een paar uur niet aan werk denken en/of niet bereikbaar zijn is ook wel fijn hoor.

Is een vliegtuig te hacken? Jazeker! Easy... Zullen we dat onderwerp maar even laten voor wat het is!

http://www.telegraaf.nl/digitaal/24052763/__Hacker_kon_vliegtuig_besturen__.html

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×