Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Help de docent in het VO

 

Computable Expert

Armand Lejeune MA
Informaticadocent, Valuascollege. Expert van Computable voor het topic Maatschappij.

Als docent informatica in het VO en projectleider van pictio (projecten ict in het onderwijs) hebben koppen zoals 'Ict moet serieus vak worden' (Computable 26 maart 2010) onmiddellijk mijn volledige aandacht. Het belang van het vak informatica in de bovenbouw havo/ vwo kan niet genoeg benadrukt worden en met veel belangstelling nam ik dan ook kennis van de inhoud van dit artikel. De conclusies die Pluimers van ICT~Office trekt zijn terecht, zeker als het gaat om het beeld dat jongeren hebben van ict. Want hoewel de jeugdcultuur en Web 2.0 naadloos in elkaar zijn opgegaan heeft dezelfde jeugd geen enkel idee welke carrière mogelijkheden aan de horizon gloreren. Dat er dus allerlei initiatieven nodig zijn om dit beeld te veranderen is volkomen terecht en de missie die Pluimers sinds oktober 2009 is begonnen is er een die ik van harte ondersteun.

Wat nog steeds moeilijk blijkt te zijn voor alle partijen die stimuleringsactiviteiten initiëren is dat men niet goed in de gaten heeft hoe het onderwijs nu daadwerkelijk functioneert. Als men dit echt zou begrijpen dan zou een opmerking als 'de tot informaticaleraar omgeschoolde gymleraar heeft wat dat betreft meer schade aangericht dan goed gedaan' zeker achterwege blijven.

Daarom voor het goede begrip enkele aanvullingen:
1) Een docent zit op een eiland dat heet school en dat eiland is zo veeleisend dat het praktisch gezien niet mogelijk is om de dagelijkse werkelijkheid van een beroepsgebied als ict op de voet te volgen. Gevolg een enorme kloof tussen onderwijs en bedrijfsleven.
2) Informatica is een vrije-keuze vak en op elke school wordt er op een andere manier omgegaan met dit vak. Dit heeft tot gevolg dat inderdaad die gymleraar die ook informatica geeft ook gym zal moeten blijven geven om tot een volledige baan te komen. Dit komt de kwaliteit ook niet ten goede.
3) De huidige informatica methoden werken vaak met auteurs die ook docent zijn, sporadisch werkt men samen met het bedrijfsleven, maar een echt beeld van de ict-wereld krijgen docenten langs deze weg niet.
4) Ondanks alle initiatieven die het hoger beroepsonderwijs onderneemt om studenten te werven vergeet men vaak gewoon contact te zoeken met de VO-docent en hem te helpen.

Ook een zeer opvallende passage vind ik de hoop die wordt gevestigd op de studenten die nu nog in de collegebanken van de universiteit de opleiding tot informaticadocent volgen. Men zadelt dit cohort nog voor aanvang van hun onderwijscarrière op met een flinke ballast, want zij zullen er blijkbaar wel in slagen het instroom tekort terug te brengen. Ik durf hier serieus kanttekeningen bij te plaatsen. Allereerst denk ik dat het bestaande cohort docenten wordt onderschat en daarbij blijkt opnieuw hoe weinig echte kennis men heeft van de onderwijswereld. Want er is op dit moment onvoldoende werkgelegenheid voor deze toekomstige docenten. Immers op maar liefst 40 procent van de scholen wordt het vak helemaal niet gegeven en waar het wel gegeven wordt is het een bijvak.

Kortom natuurlijk, wanneer het vak verplicht wordt gesteld EN er voldoende docenten zijn, tja dan kan het beter worden, maar voorlopig zullen we toch echt verder moeten met hoe het vak informatica er nu voor staat. En ziet dat er zo slecht uit?

Op het gebied van de opleidingen en bijscholingen komt er nu eindelijk wat beweging. Dat zal ook wel een goede kwaliteitsimpuls kunnen geven. Het vak interessanter en leuker maken is natuurlijk altijd het streven van een docent. Als daar lesmateriaal aan mee kan helpen dan liggen hier ook kansen en daarom wil ik hier nogmaals pictio onder de aandacht brengen.

Pictio staat voor projecten ict in het onderwijs en de doelstelling is heel simpel: breng het bedrijfsleven en het onderwijs samen door leerlingen lesbrieven te laten maken over daadwerkelijk uitgevoerde ict-projecten. Zo profiteren beide partijen van elkaar. Het bedrijfsleven kan op niet-commerciële wijze laten zien wat men betekent in de moderne maatschappij en de leerling kan zich een beeld vormen over wat er nu echt gebeurt in het ict-bedrijfsleven.

Het ict-bedrijfsleven, voor zover we er reeds mee gesproken hebben is razend enthousiast, Kennisnet is enthousiast, Hbo-opleidingen waarmee we gesproken hebben zien het belang van pictio maar ook Wim Pluimers kent pictio en volgt het op de voet.

Er mag gerust  kritiek gegeven worden op het Voortgezet Onderwijs maar alleen kritiek leveren is onvoldoende. Men doet er verstandiger aan het VO de hand te reiken en te helpen.

Ik ben er dan ook van overtuigd, dat wanneer leerlingen zien hoe dynamisch de ict wereld is  de gewenste doelstelling om meer instroom te bereiken bij de ict-opleidingen sneller gerealiseerd kan worden dan verwacht. Nogmaals met de boze vinger richting onderwijs blijven wijzen werkt echt niet, want hoe men ook denkt over het onderwijs het is en blijft een apart wereldje. En dat zullen alle betrokken partijen moeten erkennen en accepteren.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3364769). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.