Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

In vaart met verandering

 

Snel internet

In een onderzoek, uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Vanson Bourne, werden 5700 werknemers uit heel Europa gevraagd naar de manier waarop digitale innovatie bij hen wordt doorgevoerd. Ook werd er gevraagd naar de digitale vaardigheden die zij daarvoor nodig denken te hebben. Een aantal van de uitkomsten zag ik niet aankomen.

Verrassend genoeg laten de resultaten van dat onderzoek zien dat digitale innovatie iets is dat leeft bij alle generaties en niet alleen bij de ‘generatie Y’ (de millenials). In tegenstelling tot wat veel mensen denken, willen werknemers van alle leeftijden hun digitale vaardigheden ontwikkelen. Nog een verrassing was dat Nederlandse respondenten in mindere mate dan respondenten uit andere Europese landen, geloven dat digitale vaardigheden concurrentievoordeel kunnen opleveren. Nederlandse respondenten voelen zich ook minder geneigd zich deze vaardigheden eigen te maken buiten kantooruren, of, voor de groep van 45 jaar en ouder, aanvullende trainingen te volgen op het gebied van programmeren of het maken van online content.

Dat zette me aan het denken: menen we er wellicht al te zijn? Denken we onze digitale vaardigheden niet meer te hoeven ontwikkelen? En is het zo, ondanks dat alle generaties de behoefte voelen om digitaal te innoveren, dat de oudere krachten wellicht denken dat het trainen van die vaardigheden vooral iets is voor de jongere generatie?

Tijden zijn aan het veranderen, dat is een ding dat zeker is. We zien dat de digitale transformatie op dit moment al volop bezig is en dat industrieën veranderen. Nieuwe organisaties nemen de business van gevestigde bedrijven uit handen en dagen bestaande bedrijfsmodellen en regels uit.

Educatie

De grote vraag voor elke verandering is: hoe moeten we ermee omgaan? Ik geloof dat dit sterk verschilt tussen industrieën en bedrijven. Voor mij persoonlijk gaat het niet alleen om het verkopen van slimme software die de manier waarop we werken of leven verandert. Het gaat ook om de juiste service, oplossingen en mensen om een groter doel na te streven dan alleen geld verdienen. Voor mij gaat de digitale transformatie en het ontwikkelen van digitale vaardigheden ook over mensen meenemen in dit traject, zodat zij om kunnen gaan met de digitale veranderingen die er nog aankomen. En ik denk dat de enige manier om dat voor elkaar te krijgen, is te zorgen voor educatie en gebruiksvriendelijke, intuïtieve applicaties.

Het begint bij het opleiden van onze kinderen en ervoor te zorgen dat zij op een gezonde manier gebruik kunnen maken van digitale diensten. Ik heb het gevoel dat we in Nederland al veel doen op dit gebied. Mijn bezorgdheid zit hem meer in het opleiden van huidige arbeidskrachten, inclusief onszelf. Dat is nodig om alle organisaties in staat te stellen zich te kunnen ontwikkelen en te innoveren. Mijn advies is dan ook te kijken naar onze kinderen, ouders en collega’s en na te denken over hoe we elkaar kunnen helpen bij het opbouwen van de benodigde vaardigheden voor de toekomst. En als leidinggevende door te beginnen bij de eigen organisatie. Kijk naar wat medewerkers of collega’s al weten en wat zij nog moeten weten om zich aan te passen aan nieuwe manieren van werken en help hen bij het ontwikkelen van die vaardigheden.

Het individu

Voor mij begint alle verandering bij het individu. Mijn advies is dan ook te investeren in de ontwikkeling van persoonlijke vaardigheden. Zelfs in dit digitale tijdperk is het belangrijk de interactie aan te gaan en onze persoonlijke visie te delen. Misschien is het nu zelfs belangrijker dan ooit. In tijden van eindeloze mogelijkheden moeten we verbonden en gefocust blijven. Ik zie het ook in de it; we bewegen weg van een handmatige, praktische manier van werken en gaan richting een meer architectonische, geautomatiseerde manier van werken, evenals consumptie- en cloud-modellen. Het vereist een andere set vaardigheden, zowel digitaal als persoonlijk, om die modellen te bedienen en aan te passen.

Ik moet eerlijk toegeven: dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Want waar moet je beginnen? En hoe zie je wat je nodig hebt als het gaat om bepaalde vaardigheden? Een praktisch voorbeeld van wat ik in mijn dagelijkse omgeving zie, is dat er met name behoefte is aan ontwikkeling. Wanneer er intern nieuwe software-systemen geïntroduceerd worden in organisaties, veranderen de vaardigheden die nodig zijn om deze systemen te ondersteunen en te blijven ontwikkelen met de tijd. Dat betekent dat de mensen die ermee werken ook moeten veranderen.

Verantwoordelijkheid

Uiteindelijk komt het neer op verandering en ontwikkeling (zowel qua vaardigheden als persoonlijk), maar ik vind dat de verantwoordelijkheid voor persoonlijke ontwikkeling niet geheel bij het management ligt. Als werknemers moeten we zelf net zo hard werken aan onze eigen ontwikkeling. Ik moedig mensen aan daarin proactief te zijn: vráág om training, blijf enthousiast en durf veranderingen aan te gaan. Ook als je het beangstigend vindt. Uiteindelijk vind ik dat we allemaal software-defined moeten worden, om mee te kunnen blijven doen.

Het onderzoek laat verder zien dat we met name de it-afdeling zien als leider op het gebied van digitale innovatie. Minder dan 15 procent vindt digitale innovatie een onderwerp voor de ceo of het bestuur. Ik wil hier graag tegenin gaan en stellen dat verandering ook vanuit het management moet komen. En dat wij, als managers, ons moeten aanpassen aan nieuwe technologieën en de voordelen ervan moeten begrijpen én ondersteunen in onze dagelijkse werkzaamheden. Ik denk dat het een uitdaging is een organisatie naar een nieuw digitaal tijdperk te leiden als we deel uitmaken van de verandering en deze ook doorvoeren.

Ik vind dat de ceo en het bestuur de technologie en de voordelen ervan net zo goed moeten begrijpen als de rest van de organisatie. In mijn ogen geldt dat voor alle organisaties, niet alleen in de tech-sector. De hotel- en taxi-industrie hebben Uber en Airbnb met eigen ogen zien gebeuren. We zien allemaal het belang van digitale innovatie en digitale vaardigheden. Nu is het tijd ernaar te handelen.

Tijd dus voor verandering, niet alleen op het gebied van bits en bytes, maar vooral verandering voor ons, mensen.

Peter Klint, regional director Benelux bij VMware

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5695418). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


Partnerinformatie
 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×