Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het redactionele gedachtegoed van de redactie.

Je leven lang leren is een must

Onderzoek van TNS Nipo wees onlangs uit dat 23 procent van de Nederlanders een leven lang leren niet zo ziet zitten. En slechts 19 procent van de mensen heeft een beeld bij wat het feit dat mensen steeds ouder worden en langer werken, nu echt betekent voor ons (werkend) leven en de kennis die daarvoor nodig is. Dat is jammer, want door snelle (technologische) ontwikkelingen veroudert onze kennis snel. Een leven lang leren is geen luxe meer, maar een must. Werk aan de winkel dus als het gaat om bewustwording.

Waarschijnlijk brengen de meeste werknemers niet graag nog meer dagen per jaar door in achterafzaaltjes van middelmatige hotels zonder meetbare resultaten. Hoe het dan wel moet? Succesvol een leven lang leren kan alleen door gebruik te maken van de mogelijkheden die e-learning biedt in combinatie met social media.

Zeker voor iedereen die werkt in de it is continue opname van nieuwe kennis essentieel. Technieken volgen elkaar in een razend tempo op, en de doorsnee it’er moet ook steeds bredere kennis bezitten. Vroeger was je klaar als je alles wist van desktops, nu heeft iedereen mobiele devices die soms wel en soms niet in het netwerk zijn opgenomen, security is geavanceerder dan ooit en alles moet naar de cloud. Hoe houd je dat allemaal bij?

Om als organisatie succesvol een leven lang leren vorm te geven, moet je een aantal randvoorwaarden invullen:

  1. Het moet betaalbaar zijn. Online trainingen zijn de enige manier om betaalbare scholing aan te bieden op de schaal die vereist is.
  2. Traditioneel leren gebeurt op een locatie buiten het bedrijf. Maar hoeveel dagen per jaar kun je weg zijn van je organisatie? Leren moet dus flexibel en on-demand kunnen en effectief zijn qua tijd. Met e-learning boek je 30 tot 40 procent tijdwinst, zo wijst onderzoek uit. Tevens leer je het effectiefst in de omgeving waarin je die praktijk ook echt toepast, dus op de werkplek.
  3. Voor een leven lang leren moet je continu, wanneer jij dat wilt, toegang hebben tot kennis, met name kennis die direct toepasbaar is in de praktijk. Laat medewerkers daarvoor werken met online kenniscommunities, zodat ze gebruik kunnen maken van de wisdom of the crowd. Binnen zo’n kenniscommunity worden medewerkers bovendien empowered om continu bezig te zijn met hun kennisontwikkeling.

Is dat alles? Nee, want een leven lang leren heeft ook te maken met de mindset van mensen en van organisaties. Je moet je bewust worden van het feit dat de innovatiekracht van een organisatie cruciaal is voor de overlevingskansen in een evoluerende markt. En kennis is een grondstof voor innovatie. Continue kennisontwikkeling is dus geen noodzakelijk kwaad dat geld kost, maar een strategische asset voor de toekomst. Daar móet je als organisatie mee aan de slag als je op de lange termijn concurrerend wilt blijven.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5599682). © Jaarbeurs IT Media.
3,7

 

Reacties

Blijf doorleren tot je veertigste !
- Frans Kuipers melkboer te Heerlen midden jaren 80

Ik ben (ondanks mijn schoolse gedrag) die leeftijd reeds lang gepaseerd
en ja ik leer nog steeds nieuwe dingen.
En dan bedoel ik heel nieuwe dingen... dus niet de nieuwste versie van pakket xyz !
Het is gewoon een stuk interesse....

Net als Patrick Kieviet heb ik ook zo mijn kriteria:

- Ik studeer dat op eigen gelegenheid, tegen eigen kosten in eigen tijd en eigen inzet, dus bepaal ik ook zelf wat ik studeer hoe ver ik hier in ga en met welk tempo ik die kennis eigen maak.

- Kennis doe ik zelf op, op basis van ervaring of experimenten dan wel op basis van openbare kennis zoals boeken of het internet.

- Ik heb geen belang in het verzamelen van (voor mij nietszeggende) certificaten (die voor mijn niche interesses zowieso niet bestaan)

- Het onderwerp waar ik mij mee bezig hou, heeft dus mijn interesse.
Of het direct in de praktijk inzetbaar is boeit mij niet.
Ervaring heeft me echter wel geleerd dat dit op de lange termijn vruchten afwerpt.

Dat training betaalbaar moet zijn is een open deur, maar dat dit alleen kan met online leren is onzin. "Online leren" of "leren op je werkplek" vraag om discipline. Discipline van de werknemer om te gaan leren en van de werkgever om daadwerkelijk de tijd vrij te maken voor het leren. Daarnaast mist online leren de mogelijkheid de stof met mede cursisten te bespreken. Juist dit soort gesprekken leiden tot nieuwe inzichten.
Er is niet 1 juiste leer methodiek, maar afhankelijk van de stof en type leerling bepaalt wat de beste optie is. Dit kan klassikaal zijn, online leren, zelfstandig leren of welke vorm dan ook.

Wat jammer is dat er niet wordt ingegaan op het echte probleem bij een leven lang leren. Niet iedereen kan een leven lang leren. Er is een groep die hierdoor buiten gesloten gaat worden. Dit is een groep werknemers voor wie leren een te grote uitdaging is en dus stil komen te staan (achteruit gaan)

In de IT moet je bijna elke dag wel leren. Maar of dat nou echt iets nieuws is, is ook niet altijd het geval.

@Martijn ... even door het "wc-eend" gehalte van dit artikel heenprikken, dan snap je waarom online leren de voorkeur van de auteur geniet.

Waar het bij leren vooral om gaat is de motivatie van de lerende. Als je gemotiveerd bent (dus niet "wordt", want leren moet intrinsiek gemotiveerd zijn) dan leer je iets als een leervorm die past bij jouw leerstijl wordt aangeboden/gevonden/toegepast etc. Sommigen leren prima uit een boek en gaan het dan uitproberen, anderen zullen eerst iets proberen en dan leren door bijv. fouten te maken. E-learning kan inderdaad de goede vorm zijn, maar zeker niet voor iedereen en altijd.
En dan nog iets: als dat wat je geleerd hebt, niet strookt met je ervaringen in de praktijk of het gaat tegen je overtuigingen in, dan is het effect eerder averechts. Overtuigen (extrensiek motiveren) werkt dan ook niet.
Wat ik wil zeggen is ongeveer dit: ga niet blind een leermiddel toepassen. Onderzoek de leerstijl en leerbehoefte van de lerenden.

@Pa Va Ke
NA het bekijken van de website ging er ook een lampje bij mij branden ;-) Boven dit artikel had de banner "RECLAME" moeten staan

Dat er veel is op computergebied duidelijk, maar je kan niet alles. Vraag is dan: wat moet je dan precies gaan leren en bestuderen? Ik denk altijd, oh dat ziet er wel interessant uit, eens kijken, maar alles doen is natuurlijk godsonmogelijk. Aan de andere kant,als je iets nodig hebt pik je dat ook zo weer op. Het is veel hetzelfde maar dan even anders.

Als developer ben ik de afgelopen jaren tijdens tal van cursussen volgepropt met kennis waarvan ik 95% nooit heb gebruikt. Ik heb dan ook een vreselijke hekel gekregen aan dit soort cursussen. De mogelijkheden van de moderne ontwikkeltools zijn zo immens uitgebreid en zo belabberd gedocumenteerd dat je tegenwoordig bij elke klus sowieso al googelend je weg moet vinden teneinde de beste oplossing te vinden voor elke klus.
Ik zie dan ook een toekomst voor tools die je tijdens het gebruik veel beter ondersteunen, niet met grote helpfiles, maar met een korte duidelijke uitleg bij elke knop, elke property, elke functie, enz. Daarnaast voldoende (werkende!) links naar een meer globale uitleg zodat ook de grote lijnen duidelijk worden. Precies die hulp en uitleg die je nodig hebt op het moment dat je hem nodig hebt.
Maar ja, investeringen in cursussen zijn (voor de producenten) vaak lucratiever dan investeringen in de gebruiksvriendelijkheid van hun producten.
Wat mij betreft is dat idee van een leven lang leren alweer achterhaald, tenzij dat leren echt samengaat met de werkzaamheden die je doet.

Zonde van het wc-eend-gehalte. Dat je in de ICT steeds moet bijleren is een gegeven dat we allemaal kennen. Misschien niet aangenaam voor de schrijver maar ik geloof niet in die cursussen.
Wanneer ik tegen een nieuw onderwerp/probleem aanloop dan ga ik lezen en proberen, zoek fora om kennis uit te wisselen en als ik dan nog meer diepgang wil haal ik een e-book of een echt papieren boek.
Met (bijna) 60 kan ik zeggen dat dat werkt, als je wil en als je nieuwsgierig blijft. Ook de komende jaren wil ik nog graag veel bijleren maar niet met cursussen, die lopen namelijk achter als het gaat om de nieuwste ontwikkelingen in en om het internet, daar is "het medium" internet zelf, en de vele fora.

@Jan
Is dat zo?

Tot op heden is het vooral een feest van herkenning als ik kijk naar wat ik allemaal geleerd heb in het verleden, 90% van wat nu als nieuw gepresenteerd wordt bestaat al meer dan 40 jaar en is alleen in een nieuw jasje gestopt.

Waarschijnlijk is het voor jouw allemaal nieuw maar als ik kijk naar mainframe technologie die nu naar intel oplossingen overgebracht wordt dan is het alleen maar een update van wat ik dus al wist.

Maar goed, ik ben dan ook een 'autodidact' die altijd eerst de motorkap open maakt om te kijken wat eronder zit, curiosity killed the cat?



Ewout, wellicht omdat je maar 1 ding / onderdeel kunt? ;-)

Als ik naar je laatste reacties kijk van gisteravond zie ik weer een bekend patroon, lekker hakken en er vol in vol overtuiging met de bravoure "ik weet het toch lekker beter dan jij".

Ik zou haast denken dat je mandaat hebt gekregen om je zo op te stellen.

@Henri
Ik heb het dus over de hogere cognitieve vaardigheden in de vorm van ervaringen welke helpen bij het analyseren en evalueren van het cursus aanbod. Mogelijk ben je het met me oneens maar ik stel dat het hierbij veelal om lagere cognitieve vaardigheden gaat waarbij het begrijpen teruggebracht is tot een toetsingskader met meerkeuze antwoorden.

Als je trouwens goed gelezen had en de ironie van mijn laatste zin in mijn reactie naar Jan begrepen had dan wist je aangaande mijn kunsten wel beter, ik kan meer maar ik denk dat redactie het niet leuk zal vinden als ik een expert die maar 1 ding kan met zijn eigen spel versla;-)

@Ewout
uit je reaktie (en je artikelen) kan ik met de beste wil van de wereld geen "hogere cognitieve vaardigheden" halen.

@Jan
Waarom was je ook alweer gestopt me je academische studie?

De cognitieve dissonantie dat het niet je dingetje was doet vermoeden dat je vaardigheden niet hoger gaan dan herhalen van oude kunstjes. Hoezo is de cloud nieuw als ik overweeg dat Allen-Babcock al met dit concept kwamen in de jaren 60 en daarin zelfs verder gingen dan de meeste providers op dit moment als het om de privacy gaat?

En dit was dus de gratis cursus lagere vaardigheden 'klikken op een sterretje' waar goed oefenen kunstjes baart. Want cognitieve dissonantie is dus een term uit de psychologie die gehanteerd wordt als de onaangename feiten ontkent worden.

Eerder schreef ik de opinie Dot.com economie is nu Bedot.com economie waarbij ik min of meer al inging op het 'leven lang leren' verhaal van oude dingen in een nieuw jasje stoppen want idee van 'leren op afstand' werd in 2000 al geïntroduceerd en zorgde er zelfs voor dat Open Source licenties aangepast moesten worden, kennis opdoen en deze onthouden is helaas ouderwets nu iedereen een extern geheugen heeft in de vorm van Google;-)

@Ewout, je herhaalt jezelf. Doe wat aan je sociale intelligentie want daar scoor je heel erg laag. Je bent nooit te oud om te leren.

De autodidacten hier beschouwen (academische) studies vaak als overrated en iets dat je beter in de praktijk kunt doen. Afgestudeerden zijn eigenwijs en incompetent.
De afgestudeerden hier gaan vaak voorbij aan het feit dat er andere manieren van leren zijn dan "studeren" en beschouwen autodidacten vaak als eigenwijs en incompetent.

Afhankelijk van de persoon is zelf- of praktijkstudie of academische studie een meer of minder geschikte manier van leren. Of je slim genoeg bent om op een bepaald niveau te denken en te doen kun je ook nog op andere manieren toetsen, evenals of je ergens genoeg van weet. Overigens is ergens iets van weten nog niet het zelfde als het ook snappen.

Het grote probleem is te bepalen hoe je op voorhand zekerheid kunt krijgen over iemands kennis, inzicht en competenties. Bijkomend probleem is hoe en door wie je dat moet laten toetsen (door gediplomeerden of autodidacten?)
Het simpele antwoord is: dat kun je niet. En het hoeft ook niet, want succes in deze wereld hangt niet af van diploma's, maar van ego's.
Zou het afhangen van gezond verstand dan zou het in deze wereld een stuk beter gaan, op alle vlakken.

@Henri: Dit is wel iets wat je vaker onder technici ziet. Kijk maar eens naar de discussies op tweakers.net over diepergaande technische onderwerpen. Daar lijkt het ook soms op een wedstrijdje wie het uiteindelijk het allerbeste weet. Het echte haantjesgedrag maar dan in de vorm van wie het meeste kennis heeft.

Zelf bouw altijd liever aan bruggen en/of inzicht van de wederpartij.

Ook frappant dat degenen die het hardste tegen certificeringspapieren aantrappen ze zelf meestal niet bezitten.

Ja, er zijn makkelijke multiple choice trajecten, maar als die zo makkelijk zijn, dan haal je die toch gewoon even?

En als je iets 'beefy'ers wil zijn er ook zwaardere certificeringen.

@Technicus: jij zegt "Ook frappant dat degenen die het hardste tegen certificeringspapieren aantrappen ze zelf meestal niet bezitten."

Wat ook frappant is: dat gediplomeerden tegen niet-gediplomeerden aantrappen, alsof geldt: geen diploma = geen verstand van zaken. Zo wordt veel waardevolle kennis en ervaring afgeserveerd, alleen maar omdat er geen diploma is.
Dat is ronduit dom.

@hk: De markt is sowieso verziekt. Als je de ervaring hebt, krijg je de functie soms niet omdat je het papiertje niet hebt en als je tijd gevonden hebt het te certificeren, is de ervaring niet actueel meer.

Ik kan hierover sprekend als lijdend voorwerp. Toen ik vanuit een kleine organisatie kwam met veel ervaring en weinig certificeringen, (daar was nooit tijd voor, echt te druk) mocht ik nergens beginnen want ik had geen papieren naast mijn diploma. En tegen de tijd dat ik die certificeringen gehaald had, (let wel meerdere zwaardere) had ik enkele kabeltrek functies op mijn CV staan.

Wat mij wel steeds meer opvalt met een hoop van die certificeringen, is dat ze steeds makkelijker lijken te worden. De stof zelf wordt niet eenvoudiger, maar men krijgt gewoon steeds meer kunde om zo'n certificeringstraject snel en makkelijk te doorlopen.

Ik heb toch een paar collega's meegemaakt die makkelijk certificaten kunnen halen, maar gewoon drempelvrees hebben.

Channelweb Expert
Patrick  Kieviet

ing. Patrick Kieviet
Directeur, Icttrainingen.nl. Expert van Channelweb voor de topics ICT-branche en Loopbaan.
Hele profiel

Lees meer over:
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×