Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

IT-professionals ontberen de juiste kennis

 

Computable Expert

drs. Emmely Kruft
Recruiter/HR-adviseur, Winvision. Expert van Computable voor het topic ERP.

Het aantal vacatures binnen de it-branche bevindt zich op een historisch dieptepunt, zo kopten enkele toonaangevende it-publicaties onlangs. Toch zijn er ook veel it-bedrijven die nog steeds nieuwe medewerkers zoeken. Er blijkt een flinke mismatch te bestaan tussen vraag en aanbod op de it-arbeidsmarkt.

Het ligt voor de hand te denken dat it-bedrijven met vacatures hun openstaande posities eenvoudig kunnen invullen. Niets is minder waar. Hoewel vacatures veelal talloze sollicitaties opleveren, blijkt het aantal daadwerkelijk geschikte kandidaten voor een functie vaak bijzonder laag. Reden daarvoor is een mismatch tussen vraag een aanbod. Er wordt momenteel voornamelijk gezocht naar hoogopgeleide it-professionals met kennis en ervaring met de nieuwste technologieën. Die up-to-date kennis is iets dat veel kandidaten eenvoudigweg ontberen.

Betere afstemming

Dit is een zorgwekkende ontwikkeling, want de consequentie hiervan is dat de it-bedrijven die momenteel nieuwe medewerkers zoeken met z'n allen vissen in de bijzonder kleine vijver van mensen die wel het juiste profiel en de juiste kennis hebben. Daarnaast lopen er talloze werkeloze ict'ers rond die maar moeilijk aan de bak kunnen komen. Daarom moet de Nederlandse overheid flink gaan investeren in innovatie.

Op de eerste plaats moet er binnen het it-onderwijs veel meer aandacht komen voor de nieuwste technologische ontwikkelingen. Daarnaast moeten ook bedrijven eerder de overstap wagen naar de nieuwste ontwikkelingen en hun mensen trainen in de toepassing daarvan. Het directe gevolg als deze zaken niet gedaan worden, is dat Nederland nog verder achterop raakt als kenniseconomie en bedrijven straks gedwongen zijn om specialisten met de juiste kennis en ervaring uit het buitenland te halen.

Daarnaast zou het goed zijn als het bedrijfsleven en het onderwijs (hogescholen en universiteiten) nauwer met elkaar gaan samenwerken om zo tot een betere afstemming te komen van het onderwijs op de behoeften van de markt.

Alleen als vraag en aanbod van it-professionals op de juiste manier op elkaar worden afgestemd, stellen we als it-organisatie onze eigen toekomst veilig en vergroten we de carrièrekansen van ict-specialisten in eigen land.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4551373). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Beste Emmely
Zogenaamde mismatch komt misschien ook wel doordat recruiters bingo spelen door wat steekwoorden af te vinken in plaats van wat dieper door te vragen. In laatste opinie had ik het over verschillende soorten kennis en vaardigheden omdat een stapel product certificeringen nog niet gelijk staat aan kunde. Toch worden deze vaak belangrijker geacht dan inzicht en ervaring. Opmerkelijk omdat die papiertjes, mede door de wildgroei steeds vaker gehaald worden met behulp van braindumps.

Dat is net zoiets als je rijbewijs halen via een aantal meerkeuzevragen, je kent de regels maar kunt nog niet sturen. In mijn laatste opinie maak ik dan ook verschil tussen kennen en kunnen door meerdere vormen van ervaring en kennis te onderscheiden. Stellen dat opleidingen niet aansluiten bij de markt is dus maar de halve waarheid want innovatie kun je nu eenmaal niet leren.

Wat u in uw artikel stelt is al vele malen gezegd en bovendien van zodanig algemene aard dat we daar niet zoveel mee kunnen. Vanuit uw professie zou u toch een lijstje moeten kunnen produceren met specialismen en technologische kennis waarmee volgens u de toekomst van de IT arbeidsmarkt in de (nabije) toekomst kan worden veilig gesteld en waar dus qua onderwijs op ingezet zou moeten worden.

Overigens dient niet(alleen) de overheid te investeren in opleidingen, maar vooral het bedrijfsleven zelf. Wel investeren in nieuwe technologie maar niet in de bijbehorende kennis en kunde is ronduit dom. Maar ja, dat kost op de korte termijn te veel geld. Kortzichtigheid en korte termijn visie is nog steeds aan de orde van de dag, helaas.
Daarbij: veel werknemers die verder willen leren moeten dit zelf betalen en in hun vrije tijd doen. En nog erger: werklozen die willen studeren om eventuele achterstand in te lopen worden gekort op hun uitkering omdat ze niet volledig beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt.
En tot slot, wat niet in uw stukje staat: de mismatch betreft ook (en misschien wel vooral) het gegeven dat de hoogopgeleide ervaren krachten die bedrijven zoeken vooral niet veel ouder dan een jaar of 30 mogen zijn…
De combinatie van deze zaken – korte termijnvisie, een bureaucratisch sociaal stelsel en leeftijdsdiscriminatie – beschouw ik als een veel groter probleem dat bovendien al jaren speelt.

Emmely,
mooier of beter dan Ewout kan ik het beslist niet verwoorden. Ook ik heb te vaak gezien dat werkelijk talent uit de markt ligt omdat zij weinig trek hebben om aan de certificaten onzin te voldoen.

Betere samenwerking met het onderwijs is zeer zeker een issue maar wellicht ook eens hand in eigen boezem steken en zoals Ewout aangeeft eens wat minder op steekworden zoeken maar meer op persoonlijke interviews.
Ik heb in het verleden vaak de indruk gehad dat recruiters en HR-managers vooral bezig waren zichzelf in te dekken. Hoop dat die trend inmiddels wat overgewaaid is.

@ Emmely,

Ik deel je mening dat er teveel generieke IT'ers zijn die diepgaande kennis missen. Daar geef ik je helemaal gelijk in, want dit constateer ik ook bijna dagelijks.

Echter is dit probleem ook terug te zien in de recruiting/headhunters sector. De markt wordt overspoeld door "snelle jongens" die alleen maar aan de plaatsingsbonus denken. En juist bij deze "snelle jongens" ontbeert het aan kennis. Waar door er de "mismatch" snel gemaakt is.

De gemiddelde hedendaagse recruiter laat via een zoekopdracht op Linkedin een paar steekwoorden los en selecteert dan op basis daar van de kandidaten. Met een paar slimme buzz-woorden en een leuk aangekleed Linkedin profiel word je al gauw door zo'n recruiter uitgenodigd. En hier gaat het nu precies fout.

De gemiddelde recruiter/headhunter prikt hier vaak niet door heen omdat het vaak aan kennis en ervaring op het gebied van IT-recruitment ontbreekt. Het selecteren en mogelijk aannemen van een IT'er is heel andere koek als iemand in de zorgsector aannemen. En vice-versa natuurlijk ook.

Vooropleidingen en certificeringen zijn enerzijds belangrijk, maar praktijkkennis/ervaring en referenties/aanbevelingen dienen zoals Ewout ook al aan geeft niet vergeten worden.

Ik wil niet met modder gooien naar alle recruiters, maar het probleem wordt niet alleen door een kennisgebrek van de IT'er veroorzaakt. Zoals ik al aangaf is er ook bij een groot deel van de recruiters/headhunters een flinke kwaliteitsslag te maken. Ook daar lopen nog te vaak generalisten rond.

Emmely,
Je geeft aan:
“Daarnaast moeten ook bedrijven eerder de overstap wagen naar de nieuwste ontwikkelingen“, maar waarom doen ze het niet?

Bedrijven houden op dit moment ict-projecten tegen. Dit komt door de hoge kosten van dit soort projecten en de roi hiervan die vrij ver ligt (vanwege economische ellende)

Een ict-offerte bestaat voornamelijk uit drie delen 1) hardware, 2) diensten, 3)software

Hardware: ik las laatst een artikel over de ontwikkeling op het gebied van hardware en de prijs daarvan. Hardware is nooit eerder zo goedkoop geweest! Je hebt veel keuzes (IBM, HP, Dell, etc) en je kunt deze heel scherp inkopen. Je krijgt ook nog meer voordelen b.v. door het inruilen van je huidige hardware krijg je nog meer kortingen!

Diensten: je kunt tegenwoordig een ict-project tegen een heel scherpe prijs laten uitvoeren. Kijk maar uit dat je je project niet aan de dozenshuivers geeft (Ewout heeft hier een artikel over geschreven) Je krijgt voor je project een zeer gunstig tarief plus het A-team van de betreffende dienstverlener voor je project (want ze willen je als klant behouden).

Software: Hier ligt de pijn! In tegenstelling tot de prijs van diensten en hardware is de prijs van software omhoog gegaan. Je moet zien wat je b.v. voor een virtualisatie-project aan licentie van Microsoft, Citrix en VMware kwijt bent. Door de positie van deze leveranciers heb je alleen een keuze: Take it or leave it.

Gelet op de eerste twee punten, het is nu de juiste tijd voor het uitvoeren van een ict-traject. Maar de onzekerheden brengen de betreffende roi ver weg en houden dit voordeel onzichtbaar voor bedrijven.




Eigenlijk kom ik niet zoveel recruiters tegen die mijn vak (informatica, beheer, development) inhoudelijk begrijpen. Erover babbelen kunnen ze echter allemaal. Ze worden ook steeds jonger en mooier. Tja, zal ook wel door mijn perceptie komen. Ik word ook al dagje ouder. En in ICT land is dat heeeeeel erg. Jong en mooi is trouwens prima. Die recruiters doen hun standaard verhaal. Saai. Goed dat ze er tenminste leuk uit zien in hun mantelpakjes. En jong en ontwetend is meteen lekker goedkoop. Ik zal de vergelijking met andere branches niet maken..

Maar kijk. Ga ik op voor een opdracht met 3 jaar Debian/Unbuntu ervaring dan zeg ik bijv : nou, 20 jaar unix/linux/bsd ervaring. LPI3 certified. 1 jaar ervaring met Ubuntu in enterprise omgeving en jarenlange ervaring met Ubuntu en Debian daarbuiten. Samen met mijn HBO informatica-opleiding ga ik daar vast uitkomen..
Helaas. 3 jaar ervaring vereist in commerciele omgeving en u bent ook erg oud, bijna 45.
Of development : jarenelange enterprise ervaring met Ruby, Perl, Python, CGI, webdevelopment, 3 tier programming frontend/AS/backend. Op alle 3 ook beheer ervaring. Object oriented programming. PHP alleen voor een stichting wat gemaakt. MySQl db tabel uitgebreid en aanmeldingspagina in PHP aangepast met die velden. Dat wilde die stichting graag. Kostte me 2 dagen werk, maar vond ik toch leuk om te doen.
Dan hoor ik iets als : de klant vraagt toch echt commerciele PHP ervaring en kan het geen zak schelen dat je graag dicht bij huis wil werken en daarom bereid bent op tarief in te leveren.

Goed, brood moet op de plank komen. Binnenkort lever ik een webbased tool voor ICT-ers om hun CV door te gooien. Input is de CV + een rijtje trefwoorden (die de klant eist en de recruiter alleen als woord herkent) , output wordt een nieuw CV waar de recruiter naar volle tevredenheid wel 20 maal zn trefwoorden in mag terugvinden :-)

Ondanks dat het artikel een hoog "oude wijn in nieuwe zakken" gehalte heeft, wil ik er toch op reageren:

- allereerst zou het recruiters en hrm medewerkers sieren zich in de marktspecifieke terminologie te verdiepen. De ICT wereld staat bol van afkortingen en termen die op meerdere manieren te interpreteren zijn. Over de ICT architect is recentelijk al een hele discussie geweest op dit forum. Enkele andere voorbeelden die ik zelf meegemaakt heb:
- Er wordt gezocht naar een SCM-er .... bij de een betekent dit Supply Chain Manager, bij de ander Software Configuration Manager
- Er wordt gevraagd om een configuration manager door een bedrijf in de embedded industrie. Krijg je iemand aangeboden die configuration management deed in een ITIL georiënteerde omgeving.
- Er wordt gevraagd naar iemand met kennis van IP. Wat bedoelen we nu, Internet Protocol, Intelligent Peripheral, Image Processing, Intellectual Property ... wie het weet mag het zeggen
Dit zie je deels ook terug in de reactie van Mauwerd: hij heeft wel degelijk relevante ervaring, maar men kan dit niet meer op waarde schatten door gebrek aan domeinkennis.


Ook zie je in het artikel dat er een verschil is in hoe diverse partijen aankijken tegen nieuwe ontwikkelingen. Daar waar een ODG nu al overstapt naar windows 8 (zie elders op deze website) zijn er legio bedrijven die zelfs nog op XP werken, of pas net zijn overgestapt op windows 7. Nieuw is niet altijd beter of efficiënter!
In een omgeving waar de ms-office een hulpmiddel is in plaats van kernactiviteit is het bijvoorbeeld helemaal niet handig als je over moet stappen naar een nieuwe office versie waar alle knoppen en functies weer ergens anders verstopt zitten. Dito met windows zelf. Zakelijk ben ik nog niet zo heel lang over van XP op W7, maar om nu te stellen dat ik mijn werk beter of wat dan ook kan doen met W7 ... een duidelijke NEE.

Tot slot het hele verhaal van certificaten. Er zijn veel mensen die zich hier blind op staren helaas. Een certificaat is een stap, maar het kunnen toepassen van de kennis in meerdere omgevingen is voor velen net een stap te ver.

Tot zo ver mijn $0.02

Mijn eerdere opmerkingen zijn weer eens wijslijk niet geplaatst al hadden ze in essentie de zelfde contekts als hierboven door diverse mensen gemeld.

Wat mij vooral opvalt is het ontbreken van enige waarderding van de reacties.
Then again kijk ik even naar de gemiddelde waardering van de 'top 10 reagerende members' die zie ik dat dat deze (door mij wel zeer gewaardeerde vakgenoten) slechts in een zesjes cultuur leven.
Wat in hemelsnaam verwacht de redactie van computable van ons, willen wij met een mooi rapportcijfer thuis kunnen komen ?

@Mauwerd, gaat lastig worden een regexp te verzinnen die meerdere resultaten op een steekwoord kan creeren ;)

Ik denk dat veel van deze problemen ook indirect veroorzaakt worden door de marktwerking die vele jaren heeft plaats gevonden.

Hoeveel IT detacheringsbureau's zijn er wel niet die eerst willen dat je je MCSA en MCSE haalt? Ik heb het zelf ook meegemaakt, ik mocht wel wat anders studeren, maar eerst je MCSA en MCSE want dat is het meest gangbaar...

Op die manier veroorzaak je ook dat iedereen te allround is opgeleid. Mijn eerdere Unix en Linux papiertjes waren totaal niet interessant voor dit bedrijf, hun opmerking "wij hebben daar zo weinig aanvragen voor, we willen je graag aannemen en omscholen".

Zoals hier al eerder is opgemerkt, het gaat de meeste recruiters om het snel kunnen scoren en men denkt dit te kunnen bereiken met de standaard Microsoft modules. Nu de markt blijkbaar aan het veranderen is keert dit zich nu tegen hen.... Ben benieuwd hoe ze dit gat willen oplossen.

Laat ik me eens 'mild' uitdrukken in deze.....Om te beginnen; iedereen heeft gelijk(in meer of mindere mate). Uiteraard schieten we hier niets mee op, dit houdt mogelijk deze impasse al jaren in stand. Volgens mij ligt de oplossing niet zo zeer bij de recruiters maar bij de bedrijven(opdrachtgevers)zélf. Als er binnen een bedrijf behoefte ontstaat naar specifieke kennis en ervaring, is het de verantwoordelijkheid van bedrijf zelf om vast te stellen welk 'profiel' dit zou moeten invullen. Hier nu ligt al direct een probleem......veel bedrijven zijn niet in staat om goed te omschrijven waar een dergelijk profiel aan moet voldoen.

Mij lijkt het een schone taak om als recruitementbureau in samenwerking met HR én inhoudelijke mensen eens goed vast te stellen waar nu écht behoefte aan is binnen de betreffende organisatie. Laten we nu eerst eens denken in 'wat' er opgelost, uitgevoerd of ingevuld moet worden in plaats van direct te denken in allerlei exotische functiebenamingen. Er zijn inmiddels zoveel rollen en functies verzonnen, dat niemand meer door de bomen het bos ziet. Het lijkt bijv. voor de hand liggend dat een projectmanager moet worden ingehuurd als er een 'projectmatige' klus moet worden uitgevoerd maar misschien is wel effectiever om een goede medewerker te laten coachen in deze 'klus'door een externe professional.

Kortom, ik zou als bedrijf met behoefte aan externe expertise en ervaring nu eens een keer gaan investeren in het correct in kaart brengen van waar nu écht behoefte aan is. Als je dat als bedrijf goed op papier hebt, kan er vervolgens gezocht worden naar de juiste persoon voor de juiste klus. Ik weet zeker dat er dan minder mismatch is met wat bedrijven willen en beschikbaar is. Hopelijk worden dan beschikbare professionals weer eens op waarde geschat en gaan recruiters zich realiseren dat een externe professional, die in vaste dienst op een salaris van rond de 120.000 euro p/j (terecht)verdienen niet in te huren is voor een uurtarief van 65 euro......

@pascal
Terechte vraag en jammer dat redactie slecht tegen kritiek kan. Maar meest opvallende vind ik de stilte van auteur in deze discussie. Uit reacties van ervaringsdeskundigen maak ik nl. op dat er aan de recruiters ook nog wel wat te verbeteren valt.

@Ewout
ben het met je eens....zeer vreemd dat de schrijver van dit artikel zich(nog) hult in stilzwijgen. Volgens mij hebben alle reacties primair de insteek om een stap verder te komen. Ik ben erg benieuwd hoe de recruiters hier in staan. Juist nu in deze tijd, waarin de arbeidsmarkt zich razendsnel aan het ontwikkelen(veranderen)is zou ik als HR afdeling en recruiter ieder initiatief tot verbetering koesteren....

Regelmatig (2.5 maanden terug was de laatste keer) moet ik aan een recruiter uitleggen wat SAP is. Of het verschil tussen een functionele en technische positie. Vaak zijn ze al op zoek naar een SAP SRM of PI deskundige en gaan ze vervolgens de CV's afbellen waarin het woord SAP voorkomt. De recruitment industrie is een vrij kansloze sector om over de tarieven/winstmarges maar te zwijgen. Ik werk nu al meer dan 10 jaar als ZZP-er en wordt per week 1 a 2 maal gebeld door recruiters, maar die hebben (voor mij althans) nooit een succesvolle match weten te maken.

Ik sluit me helemaal aan bij PaVaKe en hk over dit onderwerp en de kwaliteit van dit artikel.
Ik had ook eerst geen zin in om op dit artikel te reageren. Want ik vind de kwaliteit hiervan zeer laag, geen opbouw in het artikel, geen onderbouwing van de boodschap en ook geen juiste advies.
Beste Emmely, als expert wordt van je wat kennis en kunde verwacht. Je advies (als je dat advies noemt en begint met “Op de eerste plaats moet er …..”) is ver onder het niveau.
Ik hoop dat ik meer lading en deskundigheid in je volgende artikel tegenkom.

@John van Beem
Ik ben het eens met je reactie en aanpak. Maar…….denk je dat dit te realiseren is? Je zit bij een klant die op zoek is naar een Java programmeur om hiervoor een profiel op te stellen. Welke vragen kan jij aan de klant stellen om tot het juiste profiel voor deze aanvraag te komen als je zelf geen kennis hebt van dit product of de benodigde skills voor wat er moet gebeuren? Dan zit je bij een klant die op zoek is naar een Citrix specialist of Oracle programmeur of .Net architect …… Heb je als recruitementbureau kennis van al deze producten om in een interview met de klant een juist profiel op te stellen?
Vervolgens krijg je mijn CV. Daar staat dat ik Java programmeren deed. Hoera! Jongens we hebben een match! Hoe ga je mijn CV beoordelen als je zelf geen kennis hebt van wat ik gedaan heb?
Ik kom uit techniek, laat mij maar met klant een gesprek voeren dan zal ik je vertellen wat de klant echt nodig heeft voor haar aanvraag!

Het is wel waar dat recruitementbureau`s ook hun huiswerk moeten doen maar ze zijn beperkt in hun kennis van producten. We zien in ict-wereld dat er steeds meer behoefte is aan specialisten en niet generalisten. Misschien moeten de recruitementbureau`s ook hier een voorbeeld aan nemen en zich bezig houden met bepaalde producten en het werven van mensen alleen op dat gebied!

@Kees:
Ik hoorde van iemand die gebeld was door een extern bureau die dacht dat hij kennis had van XenApp terwijl hij kennis heeft van Netapp! Maar meneer ze zijn toch dezelfde, zei ze tegen hem!

@Reza:
daarom schreef ik ook;
"Mij lijkt het een schone taak om als recruitementbureau in samenwerking met HR [ én inhoudelijke mensen ] eens goed vast te stellen waar nu écht behoefte aan is binnen de betreffende organisatie....."

Dus met de nadruk op "inhoudelijke mensen"

Ik zou simpel stellen dat de titel (en dus het daaruit volgende artikel) fout is. of toch een beetje.

"IT-recruiters ontberen de juiste kennis". Hiermee is alvast de titel aangepast aan de realiteit.
Indien in het artikel nu ook nog de tafels worden gedraaid is het helemaal correct.

Als HRM 'expert' heeft ze naar alle waarschijnlijk wel recht van spreken mbt. HR. Echter, haar curriculum valt wel erg mager uit als je het ICT luik met in beschouwing neemt. Gewoon een vaststelling.

Wie was nu ook al weer de beste boswachter ?? Juist ja een ex-stroper.
Misschien is er voor sommigen onder ons IT-ers nog een toekomst weg gelegd als recruiter.
Revenge of the Nerds :-)

Verder kan ik alleen maar de ervaringen/vaststellingen van mijn peers onderschrijven.

Mevrouw Kruft heeft groot gelijk.
De markt wordt bestuurd door managers en recruiters,
met af en toe een uitzondering, die een heel vocabulaire beheersen van modieuze termen. Vraag deze managers en recruiters eens door en er valt een angstige stilte geboren uit angst om door de mand te vallen.
Men poogt de naaktheid van de keizerein en koning af te dekken met een jute zak opgesierd met kerstballen.
De ontwikkelingen gaan helemaal niet razendsnel. Af en toe wordt een concept uit de begindagen van unix gepresenteerd als zeer nieuw en revolutionair. Met blijft halstarrig vasthouden aan systemen met wortels in opgelapte dos-systemen. Kapitalen worden gestopt in het weren van open source.
Edsger Dijkstra is ons land ontvlucht, closed source wordt door de overheid de facto verplicht, inclusief de inherente virusgevoeligheid.
In plaats van onderwijs vanuit kunde kregen we coachend onderwijs in het hbo en mbo. KISS is vrijwel vergeten en ingeruild voor Quick & Dirty. Alles wordt opgeofferd aan de kleren van de Hendrik de Achtste,
op zijn sterfbed met een ernstige ziekte onder de leden.

Mevrouw Kruft heeft gelijk: innovatie en bij de tijd is altijd gebaseerd op vermogen tot zelfstandig denken en niet op de vaardigheid de manager naar de mond te praten en de juiste kruisjes te zetten.

Is het niet de taak van een HR adviseur de klant erop te wijzen dat wanneer hij goede mensen in huis wil halen andere eisen moet stellen, of is het belang de klant te bedienen en goed betaald krijgen groter?

Waarom is hier eigenlijk geen reactie van Emmely te vinden op de reacties van de mensen van de werkvloer? Bang voor 'oeverloze ' discussies?

als het doel van de schrijfster was een discussie 'op te starten' is dat doel in ieder geval gerealiseerd :-)

Af en toe krijg ik de indruk dat er toch een enorme saamhorigheid heerst onder de vakgenoten alhier.
Ondanks verschillende zienswijzen en verschillend specialisaties (die in sommige gevallen zelfs wederzijds alergische reacties opleveren) zie ik regelmatig vele handen op dezelfde buik, daar waar het de strijd om het behoud van vakkennis betreft.
Ieder probeert dat op zijn eigen manier te verwoorden, sommige lieden heel formeel zoals ze vanuit heb professie gewend zijn, en sommige lieden vanuit hun hart (dat moet voor de redactie van computable soms wel even twee keer slikken zijn)

@computable graag nog een extra sterretje voor Onno Dekker
Niet alleen vanwege het feit dat hij weet wie Edsger was, maar vooral vanwege zijn terechte constatering over de oude wijn in nieuwe zakken die we tegenwoordig technologische ontwikkeling plegen te noemen.

Beste Emmely,

Wat er ook bij verteld moet worden is dat die "hoog opgeleide" ICT'er voor 25 euro per uur aan de bak mag, maar omdat er 2-3 recruitment cowboys tussen zitten deze persoon voor 80 euro p/u bij de klant wordt weggezet en dus allemaal uit die trog willen vreten.
Recruiters doen alles met korte termijn politiek snel wegzetten en snel geld.
Jammer dat de klanten hier nog steeds niet doorheen prikken de recruiters zijn de hele ICT/ZZP markt aan het vern**ken.

Dat is de realiteit jullie zogenaamde "marktonderzoeken" en "studies" ten spijt, en het schaap met de 5 poten heeft nooit bestaan.

@Pascal: Dat is ook een van redenen waarom ik altijd incognito reageer. Je weet nooit wie de reacties leest, hoe deze die interpreteren.

Over de waardering van reacties, ik ben bang dat Computable meer een nieuwssite is die IT informatie toetst en doorgeeft, dan dat het een redactie heeft vol met mensen met een hele diepgaande IT achtergrond.

Bij de Tweakers.net site kunnen alle mensen modereren. Dat werkt ook niet omdat de massa juist minder weet, dan de enkele specialisten die daar zitten.

On-Topic: Ik ben bang dat de markt er zelf een zooitje van gemaakt heeft. Zoals Ferry Klassen aangeeft, ergens binnen komen met hele zware papieren om te horen te krijgen dat je een simpel papiertje moet halen waarvan de markt overspoelt is.

MCSE-er Linux/UNIX leren - Lastig
Linux/UNIX-er MCSE leren - Eenvoudig

Om het even in het absurde te extrapoleren je gaat een vliegtuig piloot niet leren om vrachtauto te rijden. Door dit wel te doen maakt de piloot zijn vlieguren niet en vervalt zijn brevet.

@John:
Je hebt gelijk! Dat stuk heb ik niet goed gelezen.
We kunnen het wervingsproces indelen in twee fases: 1)verworden van de behoefte, eisen, criteria `s etc en 2)ontvangen, beoordelen en terugkoppelen van de juiste reacties aan de opdrachtgever.

Het eerste deel kunnen we uitvoeren zoals jij het voorgesteld hebt “ samen met HR en inhoudelijke mensen ” (dan vraag ik me af waarom de HR-persoon van het bedrijf en de betreffende techneut dit samen niet kunnen!)
Maar bij het tweede deel wanneer je als externe bureau de reacties binnen krijgt en zelf geen kennis van het product hebt (daar had je in de vorige fase die techneut voor) hoe ga je deze beoordelen om dit vervolgens als de juiste match aan de klant terug te koppelen? Hoe vind je de juiste match tussen al die reacties als je zelf geen enige kennis en ervaring met het product hebt? Of ga je je personeel als externe bureau specialiseren in een aantal producten om deze laatste fase ook professioneel af te ronden!?

Dat dit artikel een discussie teweeg gebracht heeft, heeft ook niks te maken met de inhoud en de waarde van dit artikel. Als je op deze site zoekt dan zie je dat dit soort luchtige onderwerpen ook in het verleden flinke discussies veroorzaakt hebben (tijd geleden was er een discussie over certificering van IT`ers).

Jammer dat er tijdens de zomervakantie niet zo heel veel blijkt te zijn veranderd hier. 'Sabeltje Sabeltje' troef.

A. de auteur heeft een punt.

Jammer dat auteur niet bij machte was een goed antwoord te formuleren op het punt dat zij heeft gemaakt.

Vraag en Aanbod.
Al meer dan twintig jaar roep ik 'expert aan tafel' wanneer het werving en selectie betreft. De reden hiervoor is heel erg eenvoudig. HRM en +75% van de recruiters hebben geen intrinsieke kennis om door te vragen bij professionals die men voor een sollicitatie uitnodigt.

Helderheid en Transparantie
Beide voornoemden bezitten zelfs na deze twintig jaar nog niet de basale beginselen van 'decent recruitment' omdat men domweg de vertaalslag niet weet te maken tussen de vragende partij en de leverende partij. Ik besef me in deze wellicht op gevoelige teentjes te stappen maar wie de schoen past ........

Werkelijk Kennis en Waarde van een Professional
De werkelijke waarde van een Professional bestaat uit de cumulatie van opleiding, opgedane kennis en ervaring en ........... 'Latente Vaardigheden'......

Er zijn in heel Nederland hoogstens drie methoden, alle drie volkomen buiten de 99% aan assessment methoden momenteel door velen tot walhalla verheven.

Lees in deze voorgaande even dat de kans op een mismatch onder de huidige conventies en gebruiken >70% bedraagt. Dat betekend dus dat de kans groter is de juiste kandidaat niet te kunnen vinden dan wel. Ik verwijs in deze even naar de hausse aan 'stellingen' te roepen de juiste kandidaten maar niet blijken te kunnen vinden. (DUH!)

In deze heb ik meermaals naar voren gebracht dat wanneer men de juiste kandidaat niet weet te vinden, dit een professionele lacune is van de zoekende professional of ......... men heeft niet de sociale vaardigheden een klant nee te durven verkopen.

We kunnen er een hele discussie aan wijden maar botweg komt het neer op enkele zeer basale en eenvoudige principes. Kun je je niet aan die principes committeren dan krijg je domweg dit soort artikelen.

Fnuikend als je beseft dat er een flinke generatie rücksichtslos aan de kant kon worden gezet onder om het even welke noemer of vingerwijzing. Dat brengt mij tot een hele eenvoudige conclusie.

- Kennis en Ervaring dump
Wanneer je kennis en kunde van Sr.'s de deur uit werkt omdat..... het crisis is en ... omdat de schaap met de zes poten voor niets bij u kan komen werken..... omdat u blijft zoeken naar een goedkoper alternatief en daarom bij aanstelling een vacature gewoon in leven houd ...... omdat u zaken anders neerzet dan de realiteit.....????? Soort zoekt soort was het toch? Als je uiteindelijk met pinda's wil betalen, krijg je aapjes. Dan..... niet zeuren......

- Goed serveren is een kunst
Het zijn niet HR en recruiters die de markt beheersen maar de klant die een professional zoekt. Gelukkig dringt deze eenvoudige wetmatigheid steeds vaker door tot managers die goede weldenkende professionals zoeken. Ik zie steeds meer vragen voorbij de reguliere kanalen gaan omdat men beseft dat je voor kennis en ervaring best wel iets mag betalen.

- ZZP Gekte op zijn retour
De idiotie dat iedereen maar ZZP-er zou moeten worden zoals een Donner en een Wellink en Wientjes maar kweelden is duidelijk op zijn retour. Het trio heeft puissant voor zichzelf weten te zorgen en hebben tot in lengte van dagen geen last van de markt en de enorme schade die zij hebben veroorzaakt.

Bottom line
Automatiseren, in al zijn facetten, is niets meer en minder dan besparen door repeterende en wederkerende handelingen automatisch te laten verlopen zodat winst door tijd en materiaal kan worden bewerkstelligd.

Als men dit niet wil inzien, dan is dat tegelijkertijd de grootste bron van de miljardenschade die men het bedrijfsleven en de IT heeft kunnen toebrengen.

Enfin, Ik hoef de rekeningen van zoveel impotentie en idiotie niet te betalen.

In de computerwereld is ook een veelheid van talen en systemen laat staan toepassingsgebieden dat het bijna onmogelijk is om een exacte match te hebben. Ik denk dat het match proces misschien wat aangepast moet worden, het is niet alleen maar afvinken. Mauwerd schrijft hier over zijn ruime ervaring en dan is het heel goed mogelijk om aan het werk te gaan met een taal of systeem waar je geen uitgebreide werkervaring mee hebt. Of het nu oude of nieuwe talen of technieken zijn. Het is in regel toch meer van hetzelfde maar dan even anders. Bovendien is vaak niet de gebruikte taal of systeem het probleem maar eerder wat er mee gemaakt is, om dat te begrijpen. Voor iedereen die met zijn neus in techniek zit is dit herkenbaar.

Probleem is ook nog dat dit vak vervuild wordt door hypes die zich om de paar jaar vernieuwen. Dat tilt het vakgebeid naar een nog hoger abstract niveau wat de helderheid niet ten goede komt. Terwijl met het met dit soort hypes vaak oude wijn in nieuwe zakken is. If-then-else maar dan even anders. Ook daar zal een recruiter doorheen moeten kijken.

Overigens, ik las hier een stuk over de cloud. Zou iemand mij eens kunnen vetellen wat dat is? Misschien een scrum sessie over beleggen? Nou ja, dat niveau dus komt het vakgebied niet ten goede.

Mooi verhaal Onno.
Iedere IT'er en zeker iedere informaticus hoort dhr Dijkstra te kennen.

Wat het artikel betreft kan je de schrijfster gelijk geven maar daarmee doe je de IT in zijn algemeenheid tekort. Iedere IT'er weet dat de IT constant aan het veranderen zijn. Vaak is het meer oppervlakkig dan je zou denken want zoals al eerder opgemerkt is het vaak oude wijn in nieuwe zakken.
Dat neemt niet weg dat er belangrijke ontwikkelingen zijn in IT land maar het is als je je vakgebied een beetje kent en bij houdt nog steeds overzichtelijk.

Daar is het dan ook waar bedrijven een denkfout maken door te eisen op basis van certificaten en 'bewezen' kennis. Wat dat betreft zien ze de grote groep mensen over het hoofd die ervaring hebben en relatief eenvoudig de relevante aanvullende kennis kunnen bijspijkeren.
Daarmee vergroot je de vijver waarin je kan vissen en dan heb je ook meer keuze om gemotiveerd iemand te vinden. En als je het nog slimmer aanpakt dan zorg je dat je een team samenstelt elkaars zwakke punten aanvult. (Bijv. de half autistische ontwikkelaar met een praatgrage designer en een beheerder met een zakelijk inzicht.)

Vaak wordt helaas toch de makkelijke weg gekozen waarbij de zoekenden zo weinig mogelijk moeite willen doen om het schaap met zoveel mogelijk poten voor zo weinig mogelijk salaris te kunnen strikken.

Wat dat betreft wil ik de schrijfster van dit artikel op het hart drukken dat als je aan de 'verkeerde' kant staat van dit alles je niet echt blij wordt als er zo over geschreven wordt. Wat dat betreft neemt überhaupt de animo steeds meer af om nog in de IT actief te blijven. Niet vanwege het vak zelf maar meer vanwege de totaal schrijnende randverschijnselen die het verpesten.

"een mismatch tussen vraag en aanbod" ? Heeft dat niet iets met prijs te maken? Natuurlijk krijg je voor 2000 euro bruto/maand geen ervaren en goede IT-er. Betaal gewoon beter en de mismatch is weg. Een inkoper van Yacht (HBO met 2 jaar ervaring) mag wel 80 euro/uur kosten en een IT-er met 5 jaar ervaring voor 100 euro/uur is ineens te duur.

@Technicus, dat vermoedde ik al, en bij meer mensen alhier.
Ik ben vrij gemakkelijk terug te vinden maar voor mij hoeft dat ook niet speciaal.

@Wim de Bok,
Ik leef gelukkig in een ICT wereld waar je weinig opschiet met al die gebakkenlucht prietpraat.
Ik ken de termen slechts uit de bladen maar ga me echt niet verdiepen in diverse soorten agile oplossingen. Bestudeer liever een oplossing voor een technisch probleem.

Even een ander punt: Als het nou echt zo is dat het ICT-profesionals aan kennis ontbeert,
zijn zij dan nog wel ICT-profesional ?

Zolang de halve overheid en diverse andere organisaties zich laten afschermen door "mantelpartijen" zal het nog wel even zo door gaan op de markt dat kwaliteit niet als eerste naar voren komt, maar wel de prijs. Een HR'er kan daar weinig of niets aan bijdragen of afdoen.

Wie 30 jaar geleden zijn rijbewijs haalde deed dat toen het gros van de auto’s nog geen automatische airco of volledig geautomatiseerd motormanagementsysteem had, noch ABS, airbags of anders technisch vernuft. Inmiddels is dat allemaal standaard op datzelfde gros.
Zou iemand die nu zijn rijbewijs haalt beter kunnen autorijden dan iemand die dat 30 jaar geleden deed?
Als we de denkwijze van recruiters en bedrijven zouden volgen dan is dat wel het geval.

ICT is niet wezenlijk veranderd de afgelopen jaren. De meeste principes (werking, inrichting, toepassing en gebruik) blijven gelijk, waarbij voor de meeste zaken geldt dat alleen de onderliggende technologie is verbeterd en daarmee zaken als snelheid, capaciteit en toepassingsmogelijkheden. Maar wie nu een diploma haalt is daarmee niet per definitie beter (af) dan een ICT’er met jarenlange ervaring. Sterker: jarenlange ervaring (analoog aan rijvaardigheid) is eerder een garantie dat men in staat is de juiste beslissingen te nemen en de juiste dingen te doen waarbij men heeft geleerd zich (snel) aan te passen aan veranderende omstandigheden.

Maar ervaring kost geld. Helaas heeft de recente crisis nog onvoldoende impact op denkwijze van bedrijven en de daarmee samenhangende werkwijze van recruiters. Men hoopt (nog steeds) op snel geld en kiest voor “jong” en “hoogopgeleid” waarbij het er soms op lijkt dat dit een excuus is voor korte termijn besparing die wordt uitgelegd als direct rendement.
Ervaren ICT’ers leveren op korte termijn misschien geen besparing, maar uiteindelijk wel meer rendement en dat wordt te vaak ‘vergeten’. De ervaring van de gemiddelde ICT’er die zich niet met technologische ontwikkeling bezighoudt (maar eerder met de inzet ervan en met het verbeteren of ontwikkelen en benutten van systemen en functionaliteit) is veel waard t.o.v. de minder ervaren jongere die, eerlijk is eerlijk en diploma of niet, gewoon het vak in de praktijk nog moet leren.

Werkgevers en recruiters moeten het verschil leren tussen technologische ontwikkeling en de toepassing en het gebruik ervan. Ze hoeven zich slechts het gevoel voor te stellen dat ze 15 tot 20 jaar na het behalen van hun rijbewijs geen auto meer zouden mogen rijden omdat wordt beweerd dat hun rijvaardigheid evenredig afneemt met de technische ontwikkeling van auto’s.

Geen fijn gevoel hè?

@Hans Kroon "ICT is niet wezenlijk veranderd de afgelopen jaren."

Niet-wezelijk vind jij dus: Cloud computing, Big Data, XML & ObjectOriented databases, Platform as a service, outsourcing naar India, data vault modelling enzovoorts.

"De ervaring van de gemiddelde ICT’er die zich niet met technologische ontwikkeling bezighoudt..."

Zoals een COBOL programmeur met 30 jaar ervaring

" ..) is veel waard t.o.v. de minder ervaren jongere die, eerlijk is eerlijk en diploma of niet, gewoon het vak in de praktijk nog moet leren."

Zoals de jonge JAVA programmeur.

Zelf heb ik nog met ponskaarten gewerkt, en ben ondertussen al een jaar of 12 een DBA. Ervaring opbouwen zonder dynamisch te zijn kweekt one trick ponies in een zo'n dynamisch veld als het IT. Ik ben benieuwd wat de schrijfster precies bedoelde met " Er wordt momenteel voornamelijk gezocht naar hoogopgeleide it-professionals met kennis en ervaring met de nieuwste technologieën. Die up-to-date kennis is iets dat veel kandidaten eenvoudigweg ontberen." Ik kan, zonder nadere aanduidingen, haar woorden niet plaatsen.

De recruiter zette ik op een roze wolk, want ik prees haar hemelhoog over haar kennis over cloudcomputing. Daarna, ondertussen was gebleken dat zij toch was afgestudeerd aan een fontijn-hogeschool als informatica, legde ik haar
een eenvoudig vraagje voor:

#define forever for(;;) /* so we keep our ever, never and once style */
/* and write here defines for fortimes(ntimes) etc.*/
#define togglebit(table,pos) ((table) ^= (1u ((unsigned int)(pos))))
#define bitone(table,pos) ((table) & (1u ((unsigned int)(pos))))
#define bit_is_nul(table,pos) (0u == bitone(table,pos))
#define bit_is_one(table,pos) (0u != bitone(table,pos))
#define ever(pat) (NEVER==jump(pat))? killstream(NEVER): EVER
#define once(pat) (NEVER==jump(pat))? killstream(NEVER): killstream(EVER)

Haar gezicht betrok, in haar hoofd speelden zich pijnlijke herinneringen af, en zij wist ineens wie zij voor zich had. Het klopte dat de nu vergrijsde docent haar had doorgezaagd, als een weesmeisje in een kist.
Doorgezaagd over geleende, geknipte en geplakte code voor haar scriptie.

¨Wordt personeelsmanager of ga in de politiek¨ waren toen mijn woorden.

Ja, het was een onplezierig weerzien en forever werd fornever:

for(;TRUE == FALSE;)
getOut(¨wq!¨);

Maar was dat wel ¨Hasta nunca¨?

ing. J. Onno Dekker (readings on Tesla, open en gesloten systemen)

@Onno: Ik kan wel begrijpen dat ze niet echt gecharmeerd was met dit stukje tekst. Wat is het eigenlijk en wat was de vraag? Een simuliatie van een Turing machine in een script taal? Edsger draait zich om in zijn graf.

Bert het zijn gewoon defines in C
Ik kan ze lezen, ik begrijp ze, maar vind het op zijn minst een apparte manier van werken (al laat het aan duidelijkheid weinig te wensen over...... mijn haren waren toch al grijs.... toch leuk te zien dat hier ook lui als Onno rondlopen.... ik kom ze in het dagelijkse leven nooit tegen.

@Pascal: Er zijn informatica opleidingen op universitair niveau waarbij coderen in C niet op het programma staat. Dus het kunnen lezen van stukjes C zegt niet heel veel over de informatica kennis van de lezer.

@Onno,
onbegrijpelijk dat ze je niet meteen met lint om de oren had geslagen :-)

@Bert: Erg nieuwsgierig welke Informatica opleidingen dat zijn.

Ik heb meerdere chemie HBO propedeuses gevolgd waar ik Pascal en C kreeg. Als ze er echt zijn, zal het ook verklaren waarom er momenteel zo veel fout gaat binnen de IT.

Dat stukje programma volg ik trouwens voor geen meter. TRUE == FALSE?
Een boolean variabele kan true of false zijn. Een waarde kan geen waarde zijn.

@mauwerd @pascal

Aan de aanbodzijde blijken er dus wel degelijk doorgewinterde informatici te zijn. Ze zijn nog niet allen opgehangen aan een lint. Wellicht zijn het rooien of anarchisten en gebruiken ze splint.

Hier ligt een mooie taak om de recruiters te helpen bij het selecteren van, in ieder geval, systeemontwikkelaars. Overigens komen de codefragmenten uit werkende applicaties en
een Edsger genoot van clean and terse. Minder code, minder fouten. Als recruiters meer selecteren op engineering vanuit een wiskundige basis in stede van op hacking of kennis van afkortingen, dan bereiken
we wellicht dat applicaties minder mooi zijn, maar wel werken.

Mijn source is open, maar mijn systemen zijn gesloten. Wat de ´markt´ realiseert is vaak closed source in een open systeem. Zo lek als een mandje in gewoon hollands, voor de cynici.

Toch een aardige discussie want de recruiters helpen we zo toch wel met wat inzicht uit het domein van de technische diehards. Misschien eens een bijeenkomst beleggen.

@Technicus,
in C geld dat = een asignment is, net zoals in Pascal := een asignment is
en dat == een vergelijking is net zoals dat in Pascal gewoon = is
True==False gaat dus over de vraag of True gelijk aan False is, het antwoord is uiteraard False
for(;True==False;) betekend dus eigenlijk zoiets als een loop die nooit uitgevoerd wordt.
Verder allemaal niet zo belangrijk.

@Bert ik ken zat academicy met en zonder ICT richting die wel degelijk hebben leren programeren. ik kan dat wel uitgebreid toelichten maar dat lijkt me naar alle andere bovenstaande opmerkingen vrij zinloos.
Een autoverkoper hoeft geen profesioneel chaufeur te zijn, maar het zou wel handig zijn als hij het verschil ziet tussen een Ford en een Opel en weet wat cilinders zijn.

@Onno, aardig idee, maar je weet zelf hoe de vork in de steel zit.
Een recruiter is gebaat bij snelle levering, dat doet de kassa rinkelen.
Een halve dag uittrekken om naar technisch gebreuzel te luisteren leidt er enkel toe dat de concurent een evenmin geschikte kandidaat naar voren schuift.
Bovendien vereist dat gedegen kennis van zaken van de recruiter.
Een leuke juffrouw met een lief stemmetje ligt wel beter in de markt dan een grijze duif met PDP11 ervaring maar levert niet per se een meer geschikte kandidaat (Mauwerd foei voor die opmerking)
Feit is dat als ik iemand nodig heb (komt wel eens voor) dan zou ik werkelijk niet weten waar ik die vandaan moet halen. Een serieuze recruiter zal het niet gemakkelijk hebben.
Ik keur de CV bingo sterk af maar begrijp het wel.

het lijkt me nu toch wel tijd dat de schrijfster een reactie geeft......,

(gezien de reacties is er wel weer bijna een boek over te schrijven)

@Pascal @Maarten Oberman

Als je wilt dat het it-onderwijs aandacht besteedt aan de nieuwste technologische ontwikkelingen dan weet je dat energie per definitie in achterhaalde cognitieve vaardigheden
gestopt wordt.

Bovendien is het de vraag of die nieuwste ontwikkelingen een verbetering inhouden. Katalysatoren versus lean-burn-technologie,
dos versus cpm, sterlingmotor versus stoommachine. Via de waan van de dag verklaren zelfbenoemde managers in politiek en bedrijfsleven dat energieopwekking x een stralende toekomst
belooft en dat olijfolie dik maakt en margarine gezonder is voor de export van met water verdunde boter.

Het enige waar een handelsland als Nederland zelden in achter loopt is voorkennis en dat wordt in handen van de ´verkeerde´ partijen streng bestraft.

Waar Nederland, na Thorbecke, een voorsprong in had was open nderwijs van een goede kwaliteit, omdat denken werd gestimuleerd. Ons land was koploper omdat talent buiten de heersende klasse toegang kreeg tot hoger onderwijs waar naast kennis verwerven
sommigen werden uitgedaagd tot denken. Nederland blonk uit in wetenschap en techniek met vele nobelprijzen.
Slechts in de jurische sector bleef de regentenklasse op grond van klinkende namen sterk vertegenwoordigd. Dit zien we overigens terug in de kwaliteit van rechtsspraak, landsbestuur, bepaalde
resten van verzuiling binnen het politieke bestel en... de
hbo-raad.

Onderwijs moet uit de pootjes gehaald worden van de malthusiaanse kaasmuizen die scholen zien als ondernemingen met een winstoogmerk op korte termijn en teruggeven worden aan studenten die uit
nieuwsgierigheid en passie een vak kiezen.

Het leren van een vak, ook HR, vanuit de visie op een economisch mooi toekomstperspectief is de weg naar het verdwijnpunt.

Zal het probleem van de personeelwervers naar ´deskundigen´ een stip op een horizon worden?

@Onno,
leuke tekst van je! maar mag ik een wat abstractere bijdrage doen aan je kennis op communicatiegebied, zo ja kijk dan even op www.communicatie-infrastructuur.nl ......

@maarten,
Bedankt voor je link met de Gipsy Swing.
Het maakt mij nieuwsgierig };-)
Communicatie heeft veel aspecten: van Shannon tot bodylanguage.

Net bij zoveel impasses werkt het twee kanten op. Recruiters zouden beter kunnen meelopen met een inhoudelijk deskundige indien zij geen "verstand" hebben van de gevraagde terminologie. Daarentegen zijn ICT-ers (waaronder ikzelf) ook beter af als zij meegaan met de technologie. Je kunt het (vind ik persoonlijk) niet veroorloven om een jaar niks te doen, dus geen boek lezen, of geen conceptuele verdieping/verbreding. Of erger nog: een jaar lang niks hobbyen in de avonduren. Tenzij je het prima vindt om in een hoekje ergens op een afdeling te zitten zonder druk van buitenaf (maar ook dan val je een keer buiten de boot).
Geen enkele job/opdracht sluit perfect aan op mijn CV, maar ik ben wel bereid om te leren, en dat lukt ook altijd. Het is ook een attitude die je dient te hebben om jezelf als ICT-er niet obsolete te maken.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×