Een van de zaken die ons als mens onderscheidt van andere diersoorten is onze capaciteit om verder in de toekomst te denken. We zien echter dat de mens vaak acties onderneemt die juist negatieve consequenties heeft op de lange termijn. Een goed voorbeeld hiervan zien we terug in de oorzaak van onze huidige financiële crisis. De korte termijn winsten waren belangrijker dan de lange termijn consequenties. Niet te spreken over hoe we met onze omgeving of zelfs ons eigen lichaam omgaan.
Ook in de ICT recruitment is te zien dat mensen leven met een kortetermijnperspectief. In een sector waar veel geld omgaat is de verleiding van het grote geld op korte termijn vaak een belangrijke drijfveer voor iemands handelen. Je ziet recruiters die er alles aan doen om zo snel mogelijk een deal binnen te halen, ook al zijn de consequenties op de langere termijn niet altijd positief.
De afgelopen jaren zijn het juist de recruiters geweest die met een agressieve kortetermijnstrategie erg succesvol waren. Inherent aan de recruitment is het hoge verloop waardoor de meeste recruiters niet langer dan twee jaar blijven. Hierdoor zien ze vaak niet de langetermijngevolgen van hun werk. 'We learn best from our experience, but we never directly experience the consequences of many of our most important decisions.' (Senge, 1990) In het boek 'The fifth discipline' beschrijft Senge dat wat we nu doen, vaak pas jaren later wordt gevoeld. Daardoor is het verband tussen oorzaak en gevolg moeilijk te achterhalen.
Belang van relaties
De tijden zijn veranderd en het is in deze tijd dat je de vruchten plukt van de investeringen in langetermijnrelaties. Afhankelijk van de investeringen in het verleden zullen deze zoet of bitter zijn. In een periode waar de meeste recruiters vechten om te overleven en waar er meer recruitmentaanbod dan -vraag is, is de keuze voor een concurrerende organisatie gemakkelijk gemaakt. Het zijn deze tijden waarin het belang van relaties duidelijk wordt. Daarnaast kost het onderhouden van bestaande relaties veel minder energie en tijd dan het werven van nieuwe klanten.
Het langetermijndenken of 'relatiemarketing' vergt echter wel een belangrijke eigenschap van recruiters en dat is om de waarde te zien in het behouden van klanten, in plaats van telkens opnieuw werven. Nu werk verrichten wat zich wellicht pas over maanden of jaren uitbetaalt, gaat echter in tegen onze natuurlijke drang om direct te kunnen profiteren van onze moeite en energie. Om deze reden is het belangrijk dat een recruiter zijn natuurlijke impuls om te scoren weet te onderdrukken voor een lange termijn perspectief.
Emotionele Intelligentie
Een mooi onderzoek hierover wordt omschreven in een boek van Daniel Goleman over Emotionele Intelligentie. Hierbij verwijst hij naar een onderzoek (Michel & Peake, 1990) waarbij vierjarige peuters de keuze kregen om nu een snoepje te eten of om te wachten tot de volwassen persoon terugkwam en dan zouden ze er een extra krijgen. Zoals verwacht, stopte een bepaalde groep peuters dit snoepje direct of na een paar minuten in hun mond. Sommige peuters wisten hun impulsen echter te onderdrukken en kregen uiteindelijk twee snoepjes.
Jaren later, toen deze mensen op het middelbaar onderwijs zaten, werd de groep opnieuw onderzocht. Het bleek dat die peuters die in staat waren het kortetermijnresultaat uit te stellen voor het langetermijnresultaat, op latere leeftijd veel succesvoller waren op een aantal vlakken, waaronderd motivatie, SAT-score en vertrouwenswaardigheid.
Opoffering
Zoals in dit onderzoek vergt een langetermijnperspectief een kortetermijnopoffering. Daarbij is het eindresultaat van het werk en het uitstellen hiervan, altijd onzeker. Naar mijn mening zal de discipline die hierbij komt kijken in belangrijke mate bijdrage aan het langetermijnsucces van iemand zijn carrière in de recruitment.
Senge, P. M. (1990) The Fifth Discipline. The art and practice of the learning organization, London: Random House.
Michel, W., & Peake, P.K. (1990). Predicting adolescent cognitive and self-regulatory competencies from preschool delay of gratification. Developmental Psychology, 26:6, 978-86.
Mark,
wat je beschrijft is de ‘spijker op zijn kop’ zou ik willen zeggen.
Een van de weinige voordelen die je kunt benoemen rondom de huidige crisis is dan ook dan het kaf van het koren snel wordt gescheiden onder de recruiters en recruitment organisaties. Tot een jaartje geleden kon iedereen relatief makkelijk zijn graantje meepikken in recruitmentland en was deze markt behoorlijk overspannen.
Vandaag de dag moet je een goed track-record bezitten, dit zowel binnen de groep die zich orienteerd op de arbeidsmarkt als binnen de opdrachtgevers. De one-shot-deal recruiters vallen nu snel buiten de boot, wat de branche zondermeer ten goede komt.
Uiteindelijk wordt je niet ingehuurd om eenmalig een openstaande vacature te vervullen maar om waarde toe te voegen aan de organisatie van de klant. Dit klinkt misschien hoogdravend….. denk hierbij een nazorg, organisatieadvies, scholingsadvies, etc.
Op de lange duur zal kwaliteit zich onderscheiden, ook in ICT recruitment
Beste Mark,
Een erg goed artikel, is zo waar, zoals zoveel levenswijsheden, zo simpel, maar toch zo moeilijk, kijk naar de meeste beursgenoteerde bedrijven, veel korte termijn scoren, waar is de levenswijsheid van al die directieleden gebleven, zijn toch geen domme jongens?
Weet je, ik heb stadsmensen uit Hong Kong wel eens gesproken, kennissen, en ze vonden ons in Nederland langzaam, na?ef, om zulke waarden te hebben. Maar we zijn hier veel gelukkiger, daar springen kinderen van de flat af door de enorme hoge druk van een echte prestatiemaatschappij, wie is nou na?ef, wie heeft uiteindelijk gelijk? Ze maken daar elkaar gek, is wel natuurlijk, survival of the fittest? Zijn we uiteindelijk gewoon dieren? Kijk maar naar de experimenten met muizen, waar bij overbevolking ze zich opeens agressief gedragen, elkaar zelfs doden en opeten enzo. Wij mensen doen vaak niet anders.
Ik denk dat veel wordt veroorzaakt door overbevolking, dan zijn mensen zichzelf niet meer, overbevolking als een van de grootste bedreigingen van de mensheid. Dan is er geen ruimte, tijd, energie meer over om op de langere termijn te denken, en aan andere waarden.
Beste Mark,
Je zienswijze is een juiste. Oorzaak is volgens mij dat er veel te veel geld (korte termijn) verdiend wordt met recruitment. Voor het plaatsen van bijvoorbeeld een ICT consultant met een uurtarief van 80 Euro op een opdracht van 9 maanden, verdient een recruitment organisatie al gauw: 20.000 Euro (15 Euro opslag per uur x 150 uur per maand x 9 maanden). Dat is veel (korte termijn) geld voor een bemiddeling.
De vraag is natuurlijk of dergelijke verdien modellen van deze (en toekomstige) tijd zijn, waarin alles steeds transparanter wordt en je verdiensten dus in verhouding moeten zijn met je toegevoegde waarde. Lever je een eenmalige dienst (in dit geval het vinden van een geschikte kandidaat), dan lijkt een eenmalige beloning ook een juiste (i.p.v. een doorlopende).
Maar omdat een doorlopend verdien model op de korte termijn financieel zeer aantrekkelijke is, is het aanlokkelijk om daarvoor te kiezen. Kortom, ik ben het eens met het betoog van Mark en pleit voor een eenmalige fee voor bemiddeling / recruitment.
Goed stuk Mark. Je visie is herkenbaar.
T.a.v. de toekomst denk ik dat er binnen ICT een 3-tal scenario’s mogelijk zijn.
– Of een toename van het aantal ZZP
– Of een toename van ofsshore etc
– Of een toename van kennismigratie en emigratie.
Alle onderzoeken wijzen namelijk uit dat het gat tussen vraag/aanbod steeds groter zal worden. Waarschijnlijk dus een mix, in diverse snelheden.
Het veelal “quick & dirty” recruitment van de laatste jaren zullen we door allerlei nieuwe ontwikkelingen (o.a. 2.0) veel minder gaan zien, juist door de transparantie en behoefte aan het opbouwen van relaties. Dit gaat nieuwe skills van de recruiter eisen. Dat maakt het vak boeiender en interessanter en zal zich zelf dus steeds meer uitselecteren. De diverse recente opofferingen zorgen dan vanzelf voor een lange termijn perspectief en dat sluit dan weer haarfijn aan op dit onderzoek.
Ja Mark,
Dirty tricks zijn van alle tijden, dus ook slechte tijden. Zo verheven de meer assertieve clubs Dirty Tricks al jaren tot text book recruitment.
Door hun medewerkers in groepstraining de fijne kneepjes van het slagersberoep bij te brengen ontkom je als cli?nt haast niet meer aan de U-MOET-zaken-met-MIJ-doen-mentaliteit.
En net als je je veilig waant, staat er verdomd als het niet waar is weer zo?n gehaaide slager op je drempel, maar nu met een ander jasje aan.
Ik denk dat je groot gelijk hebt als je schrijft dat de meeste hit-and-run recruiters nu de Top-Billers van weleer zijn.
Maar dat geldt eigenlijk ook voor de bedrijven waar zij voor werken.
Zo ook voor een Engelse cluster W&S-Bureaus die onder ��n grote paraplu op de markt opereert.
Vaak voorafgegaan aan een grote schoonmaakbeurt die thans veel ZZP-ers buiten werk stelt? Is voor deze complete groep een opvallend aantal deuren inmiddels dan ook voorgoed dichtgesmeten?
Voorgoed; over lange termijn gesproken.
Gegroet!
Interessant artikel, bepaalde (Engelse) bedrijven die in dit wereldje actief zijn zullen het niet graag horen. Fijn ook te zien dat het vergif dat bedrijven als Computer Futures hier als commentaar achter laten, consequent wordt verwijderd.
Mark, Goed artikel jongen… precies de visie zoals ik deze zelf ook altijd gehanteerd heb! Keep up the good work.