Op het internet las ik een discussie tussen een aantal ict’ers. Insteek was bij welke hoeveelheid werkplekken één ict’er voldoende was. Ik denk dat één ict’er meestal niet voldoende is.
Natuurlijk is met de juiste beheertools een efficiënt beheer van servers en pc’s te regelen. Ook zijn gebruikers wel op te leiden, zodat ze problemen zelf oplossen.
Maar ik neem aan dat deze ict’er ook op vakantie wil. Of eens in de maand een atv-dag opnemen. Of ’s avonds om 18:00 uur wil eten. Wie neemt dan de telefoontjes aan? Moet de ict’er zijn eten laten staan? Of de gebruiker een paar uurtjes met de problemen laten prutsen in de hoop dat hij naar huis gaat, zodat de ict’er er eerst rustig een nachtje over kan slapen? De eerste oplossing is geen probleem als het één of twee keer per week voorkomt. Een gebruiker een uurtje laten prutsen is eigenlijk geen oplossing. Misschien maakt hij wel meer kapot dan er al stuk was. En in de tijd dat hij aan het prutsen is, had de gebruiker ook verder kunnen gaan met zijn werk.
Ict wordt steeds onmisbaarder voor de bedrijfsvoering. Een dag een e-mailsysteem uit de running betekent voor velen een dag niet kunnen werken. Als een dag de internetpagina van een webshop uit de lucht is, betekent dat een dag geen klanten en geen inkomsten. Dat geldt ook voor iedere website die met advertenties geld probeert te verdienen. Als de ict’er op vakantie is terwijl deze problemen zich voordoen, is dat meer dan ontzettend vervelend voor het bedrijf.
Natuurlijk zijn er bedrijven denkbaar waar één ict’er voldoende is. Maar ik denk dat iedere werkgever zich moet afvragen hoe belangrijk ict voor zijn bedrijfsvoering is en dat hij daar het aantal ict’ers op moet afstemmen. Dat hoeven natuurlijk niet alleen interne mensen te zijn. Ook het buiten de deur plaatsen van servers kan daar een invulling voor zijn. Je betaalt daar immers voor een ict’er 24/7.
Dan kan de ict’er ook rustig op vakantie en van zijn vrije dagen genieten.