Pfff, de eerste ronde zit erop. De eerste flexibele eindexamens zijn geweest en systeembeheerders van middelbare scholen zijn opgelucht. Op hun school is alles goed verlopen. Geen vastgelopen systemen, verloren antwoorden of andere problemen. Het kostte wat slapeloze nachten, maar het is gelukt. En het is te danken aan hun eigen inspanningen, niet die van het Cito of het ministerie van OCW.
Het Cito doet wel heel erg zijn best, aldus één van de systeembeheerders die ik sprak, maar de organisatie weet gewoon niet goed hoe zij het moeten aanpakken. Het is natuurlijk ook lastig. Zij will met de tijd mee en eindexamens centraal en op de computer afleggen. Maar niet alle scholen zijn er klaar voor. Op de ene school worden alle programma’s centraal geïmplementeerd, terwijl op een andere de systeembeheerder net ontdekt heeft hoe hij snel met een image de computer weer aan de praat krijgt.
Het is alleen zo jammer dat de scholen die vooruitlopen de dupe worden van de scholen die het ict-park niet op orde hebben. Want zeg nu zelf, in een tijd als deze, is het erg raar dat op een gemiddelde middelbare school een leerling geen eigen account heeft, maar hij of zij de schaarse schoolcomputers moet delen met vijfhonderd andere leerlingen. De stichting Kennisnet Ict op school werkt er hard aan om daar verandering in te brengen.
Niet alleen het Cito heeft moeite om programma’s aan deze tijd aan te passen. Tijdens mijn bezoeken aan Do.IT, de ict-organisatie die 23 scholen ondersteunt, hoorde ik vaak dat nog niet alle software werkte onder Windows. Niet alleen Cito, maar ook makers van onderwijssoftware moeten met hun tijd mee.
Bovendien moet een bedrijf, uitgeverij of organisatie die onderwijsondersteunende software verstrekt, zich bewust zijn van wat de software doet op een modern ict-netwerk. Het kost een systeembeheerder dagen om de eindexamensoftware handmatig op dertig computers te installeren. Do.IT heeft verschillende onderwijsapplicaties moeten schrappen uit het aanbod, simpelweg omdat ze niet via Microsoft System Management Server uitgerold konden worden. Erg jammer, als het goede onderwijsondersteunende applicaties zijn.
Misschien moet het Cito juist de scholen die vooruitlopen als norm hanteren. Dan lopen de achterblijvers wellicht ook wat harder.