Mensen hebben hoge verwachtingen. En dat geldt zeker als het gaat om de prestaties van websites. Eindgebruikers verwachten steeds rijkere, snellere en interactievere belevingen via het web. Klanten hebben hoge verwachting en weinig geduld. Voor je het weet is de bezoeker verdwenen…
Volgens een onderzoek onder eindgebruikers verwacht 89 procent van de tabletgebruikers, 59 procent van de smartphonegebruikers en 83 procent van de pc-gebruikers dat een website binnen drie seconden is geladen. Als je echter kijkt naar de daadwerkelijke laadtijden van websites op smartphones en pc’s, dan wordt al snel duidelijk dat de realiteit er heel anders uitziet.
Net zoals we van iedere nieuwe smartphone verwachten dat hij nog beter en sneller is dan zijn voorganger, zo blijven ook onze verwachtingen over de prestaties van websites almaar toenemen. In 2011 verwachtte 71 procent van de mobiele gebruikers dat webpagina’s net zo snel of sneller zou laden dan op hun desktop computer. In 2009 was dit nog 58 procent.
In 2012 heeft Forrester Consulting heeft onderzoek gedaan naar deze toenemende verwachtingen van eindgebruikers. De resultaten van dit onderzoek zijn te vinden in het rapport Shifting Performance Strategies And Solutions For Mobile And Web Delivery.
It-professionals werd gevraagd of zij van mening waren dat de verwachtingen van eindgebruikers hoger waren dan drie jaar geleden. Een overweldigende meerderheid antwoordde: ja. En het lijkt er ook op dat deze toenemende verwachtingen gelden voor zowel interne als externe gebruikers. Ook gebruikers binnen de organisatie nemen geen genoegen meer met traag ladende web applicaties, als die al werken op de nieuwste browsers en mobiele toestellen. Daarnaast verwachten zowel interne als externe gebruikers steeds meer functionaliteit en steeds rijkere content.
- 74 procent van de externe en 73 procent van de interne eindgebruikers verwacht snellere web applicaties.
- 76 procent van de externe en 64 procent van de interne eindgebruikers verwacht ‘rijkere’ web applicaties, met meer functionaliteit en meer mogelijkheden.
- 61 procent van de externe en 60 procent van de interne gebruikers verwacht dat web applicaties vaker worden geüpdated.
Wat betekent dit nu? Zowel externe als interne eindgebruikers verwachten dat web applicaties steeds rijker, beter en completer worden, met steeds meer mogelijkheden. Maar al die nieuwe mogelijkheden en extra content betekent dat er ook steeds meer data moet worden afgeleverd aan de browser. En tegelijkertijd willen ze dat die apps vliegensvlug werken. Maar is dat zakelijk gezien wel nodig? Zeker weten!
Een business kwestie!
Organisaties over de hele wereld zijn zich ervan bewust dat de prestaties van een website een duidelijke invloed hebben op de bedrijfsresultaten. Het probleem is dat het niet eenvoudig is om rijke, aantrekkelijke en soms interactieve web content snel af te leveren op een steeds grotere verscheidenheid aan browsers, mobiele toestellen, netwerken en locaties.
Het Forrester-rapport brengt een aantal interessante zaken aan het licht, die business managers zich ter harte zouden moeten nemen. Hoewel de meeste organisaties zich bijvoorbeeld wel bewust zijn van het belang van de web prestaties voor de bedrijfsresultaten, blijkt dat nog slechts weinig bedrijven de daadwerkelijke zakelijke impact van deze prestaties meten:
- Slechts 20 procent van de respondenten meet de zakelijke impact van traag ladende mobiele of web applicaties.
- 42 procent meet deze impact momenteel niet maar is wel van plan om dit binnen twaalf maanden te doen.
- 38 procent heeft nog geen concrete plannen op dit gebied.
Je kan je natuurlijk afvragen: maakt het eigenlijk iets uit dat we niet weten wat de impact van de web prestaties op de business is? Ik ben overtuigd van wel. We leven in een tijd waarin it-organisaties steeds meer moeten doen met steeds minder budget. En de verschillende bedrijfsonderdelen zijn op zoek naar goede business cases voor het optimaliseren van mobiele en web prestaties. Wanneer er echter geen inzicht is in de zakelijke impact van deze prestaties, wordt het moeilijk om daarvoor een goede business case op te stellen. Het resultaat? Geen budget en geen mankracht:
- Slechts 22 procent van de respondenten heeft de web prestaties kunnen optimaliseren met behulp van nieuwe oplossingen en technieken.
- Bijna 70 procent is zich weliswaar bewust van de noodzaak om de web prestaties te optimaliseren, maar beschikt niet over de business case die nodig is voor de benodigde middelen.
Wat kunnen we hier nu aan doen? Er zijn verschillende oplossingen waarmee die zakelijke impact van web prestaties kan worden gemeten en aangetoond. Deze oplossingen variëren van beperkte gratis tools tot dure en zeer complete tools. Diverse bekende organisaties hebben zich echter gerealiseerd dat optimale mobiele en web prestaties belangrijk zijn voor de zakelijke resultaten. En door dit aan te pakken hebben zij duidelijke verbeteringen in bijvoorbeeld te conversie weten te bereiken. Bekijk hier het voorbeeld van de bekende retailer Walmart.
Je komt er niet omheen: gebrek aan inzicht in de zakelijke impact van web prestaties betekent: geen business case voor de optimalisatie van die prestaties en dat betekent in de meeste gevallen: geen budget. Dus zorg dat je deze impact inzichtelijk weet te krijgen. Alleen dan kan je ervoor zorgen dat vanuit de business aandacht en budget komt voor optimalisatie van deze prestaties.
Een aantal factoren zijn moeilijk te meten, zoals ‘zakelijke impact van traag ladende mobiele of web applicaties’. Dit is heel abstract en persoonlijk.
Daarnaast heb je hier niet altijd invloed op als bedrijf zijnde. Als de eindgebruiker een verouderd, traag en overbelast netwerk heeft zal mijn website altijd traag laden, wat ik aan mijn kant ook prober.
Aan de kant van oplossingen mis ik er nog eentje: ga eens terug naar de basis van websites maken. In de gemiddelde website zit zoveel overhead (ten opzichte van de content) dat het niet verwonderlijk is dat ze traag worden. Bij sommige websites zie je zelfs dat het laden van de advertenties en andere plugins meer tijd kost dan het weergeven van de eigenlijke content.
De meeste mensen kunnen in mijn ogen dan ook geen websites meer maken (lees: html kloppen/lezen) maar alleen maar designen met Sharepoints, Joomla’s en dergelijke.
@PaVaKe: Factoren zijn wel degelijk te meten. Door de snelheid op te voeren zie je bijvoorbeeld dat er meer kliks gegenereerd worden, of er meer de call to action werkt. Je kunt ook wel degelijk zien of een eindsysteem traag is. En bijvoorbeeld zien dat “trage” gebruikers vaker of minder vaak klant worden.
En een klant met een traag systeem ‘weet’ dat alle sites voor hem ’traag’ zijn. Dan heeft de impact van jouw snelle site die voor zo’n klant traag laat geen negatieve impact.
Er is **zeer** veel te meten en te monitoren. Dit is een technisch ding in de eerste intantie, maar de conclusies en de daarop volgende acties is echter geen technische uitdaging maar hangt af van kennis en kunde.
Niet weten, ehh meten, is echter in alle gevallen dom omdat je dan dingen doet zonder onderbouwing.
Data is #1, Begrijpen is #2, Acteren is #3.
Ik ben het overigens met je eens dat standaard platformen slecht performen, helaas is zelf bouwen of onderscheidende keuzes maken een lastig traject.
Hoewel ik het een goed punt vind ‘meten is weten’ vrees ik dat de meeste bedrijven vooralsnog zaken als monitoring niet echt als speerpunt hebben (vooral omdat impact bepalen zo lastig is (tenzij je webwinkel bent)).
Daarnaast is het meten zoals PaVaKe zegt lastig omdat er teveel variabelen spelen waar men geen invloed opheeft.
Vooralsnog denk ik dat we al een goede stap zouden maken als bedrijven hun websites wat dieper zouden monitoren op performance (dus hoelang duurt het laden van reclame, hoelang duurt het verwerken van een klant-zoekopdracht etc etc).
@Henri, helemaal met je eens dat er zeer veel te meten is, maar je moet wel in eerste instantie weten wat je wil bepalen (oftewel welke vraag stel je precies).
Daarnaast kun je wel alle factoren proberen te dekken, maar een gemiddelde klant zal niet graag alle soorten mobieltjes + verschillende OS-versies + alle soorten browsers (met OS varianten) + landelijk meetpunten willen (of kunnen) onderhouden.
Persoonlijk denk ik dat we al een flinke stap zouden maken als bedrijven zouden meten op zaken als laad tijd reclame + totale laadtijd (verschil is dan hoe snel je ‘eigen’ content word geladen) en op basis daarvan veranderingen aanbrengen.
Daarna kan men de stap maken met dingen als bestelstraat meten, zoekopdrachten meten etc.
Wat een kostelijk artikel weer.
De reacties doen me dan ook weer deugt, blij te zien dat onze vakbroeders in ieder geval zonder met de ogen te knipperen de vinger op de zere plek leggen.
Stap eens af van webdesign hobbyisten die in essentie nog niet eens weten wat een url is, om over de rest maar te zwijgen.
Ben nu zelf ook weer tegen een hopeloze ondernemer (hopeloos als hoe de man zich voelt niet hoe de man presteerd !) aangelopen die werkelijk geen idee heeft waar hij het moet zoeken.
Ik heb hem uitgelegd dat een commerciele website in de lucht houden meer inhoud dan een joomla of wordpress dingetje bijeen te klikken en dat het juist op het vervolg keer op keer mis gaat waardoor zoveel websites een aanfluiting zijn of (ja zelfs bij heel wat ict-ondernemers) domweg onbereikbaar blijken.
Je site onderbrengen bij een grote bekende hoster is absoluut geen garantie tot sucses.
Ook heb ik de bedoelde ondernemer uitgelegd dat ik ehm best wil adviseren mbt techniek, maar dat ik absoluut niet in staat ben een mooie website te maken en niet welwillend ben deze te onderhouden.
(leuk… en waar vind de man nu een bedrijf dat wel snapt wat de bedoeling is en over de benodigde vakinhoudelijke kennis beschikt… ik heb geen idee)
Over flitsende reclame op je website ga ik het niet eens hebben.
Je website is een visitekaartje van je eigen onderneming, niet die van Google!
Het grappige is dat de meeste commerciele websites eigen heel eenvoudig kunnen zijn.
Immers wil je de klant vertellen wie je bent, wat je doet en hoe je te bereiken bent.
In essentie kunnen de meeste websites voor ondernemers uit een paar simpele html pagina’s bestaan, maar zelfs ingewikkeldere zaken als webwinkels en andere sites met een database koppeling worden niet beter van allerlij schmuck technologie die ook nog eens erg browser afhankelijk is.. (kostelijk te zien dat dit probleems zelfs met verschillende IE-versies speelt, wat een oeverloos gepruts)
Nu ja, het is een deel van mijn boterham, maar gelukkig weet iedereen dat ik geen website kan designen.
@Henri
Je kunt dat soort facetten weliswaar meten, maar zoals je al aangeeft, de juiste conclusies eraan verbinden is een vak apart. Er zijn (mijns inziens) te veel factoren waar je als bedrijf geen grip op hebt.
Dan kun je meten en weten, maar je kunt er niets mee.
Een mooi voorbeeld van meten en interpreteren heb ik ooit in een cabaretvoorstelling gehoord (ik weet zo niet meer van wie)
Uit onderzoek van wc-papier fabrikant X is gebleken dat 77 procent van de mensen hun billen met de rechterhand afveegt na een grote boodschap.
Conclusie: maximaal 23 procent van de mensen gebruikt wc-papier.
Meten is weten, maar dat is achteraf en als het gaat om de performance van websites is dat te laat.
In vijftien tot twintig jaar websites bouwen is er een hoop veranderd, maar websites evolueren en bij de evolutie wordt het oude niet altijd opgeruimd. Het resultaat kom je tegen op verschillende websites waar generaties aan de code en mash-ups door elkaar draaien.
Meten heeft dan weinig zin, je krijgt bevestiging van wat je al weet en vermoed. Het is veel beter om vooraf vast te stellen wat je requirements zijn en vanaf het begin duidelijk maken welke performance je waar en wanneer verwacht. Je kunt door performance in je testcyclus mee te laten nemen al op voorhand problemen voorkomen. Beloon ook vooral minimaal code gebruik, dus niet degene net de meeste regels, maar degene met de meest effectieve regels belonen. Betrek de infrastructuur erbij en ga ontwerp een integraal systeem in de keten.
Zoals Pascal aangeeft gaat het meestal fout als het te laat is en meten helpt dan niet meer.
Bij het ontwerpen van een website vind ik drie seconden voor het laden van de webpagina al niet acceptabel, ik zou de lat hoger leggen, op één tot twee seconden maximaal, any device.
Meten is inderdaad weten. Bijvoorbeeld deze pagina: de pagina bevat zo’n 13.000 karakters aan leesbare tekst (artikel + reacties) wat dan zo ongeveer 13.000 bytes kost. De hele pagina weegt maar liefst 141.257 bytes en is verspreid over zo’n 58.000 regels. Dit betekent dus ruim een factor 10 aan meer voor zaken die u niet leest. Voeg daaraan toe aan meten-is-weten scriptjes die alles tracken wat u op deze pagina doet en u begrijpt waarom de gemiddelde corporate website niet binnen 3 seconden laadt, op uw pc… een smartphone is een factor 10 of zo trager (qua processing snelheid, geheugen en verbinding), dus tel uit uw winst.
@ Pavake,
Leuke reactie. Maar wel een terechte. Meten en weten is goed mits je het op de goede manier doet. En vooraf goed weet wat je inzichtelijk wil maken.
Uit de reacties is duidelijk af te leiden waarom er niet gemeten wordt: voor elke oplossing een probleem met in potentie nog meer risico’s en een kans op fouten maken. En aangezien niemand risico’s wil lopen en fouten wil maken omdat anders “zijn kop eraf gaat” gebeurd er niks…
Performance problemen met website en andere soorten applicaties oplossen is mijn broodwinning. En geloof me – met een GBV diploma kom je een heel eind – het is echt geen rocket science….
🙂