Internet wordt in toenemende mate technisch complexer. Laten we ervoor zorgen dat internetsites en -programma's voor de eindgebruiker bruikbaar worden en blijven en daarbij techisch beheer(s)baar zijn.
Nog steeds kom je ze tegen: apparaten waarbij je een handleiding nodig hebt om ze te kunnen bedienen. Wat mij betreft is een product mislukt als je er niet intuïtief mee kan werken. Dit varieert dan vaak tussen onlogische menu's en schermen tot een onmogelijke combinatie van allerlei toetsen. Technisch werkt het ongetwijfeld feilloos, maar als gebruiker ben ik alleen op zo'n moment niet zo enorm geïnteresseerd in techniek. Het ding moet het gewoon doen.
Helaas is deze trend door te trekken naar internet. Ik kan zelfs stellen dat hier de chaos nog veel groter is. Iedereen kan immers zonder al te veel moeite een site in de lucht brengen en heerlijk zijn gang gaan. Laten we deze hobbysites meteen buiten beschouwing, dan nog zijn er legio ‘professionele' sites die van voor naar achter gemaakt zijn door techneuten. De gemiddelde programmeur wordt nu eenmaal niet primair aangenomen om zijn/haar sociale vaardigheden. Dit zie je dan ook regelmatig terug in user interfaces en (fout)meldingen. Kortom de UI. Op dit terrein valt nog enorm veel te winnen. Aan de ene kant mooi natuurlijk; we houden werk. Aan de andere kant worden de technische mogelijkheden steeds groter en dus complexer. En ongestructureerde complexiteit is chaos.
Aan ons dus om deze mogelijkheden te beteugelen voordat alles ontploft. Waarom behandelen we de UI niet op een gelijke manier als databases? De database hebben we gedelegeerd aan onze DBA'ers. Waarom de UI niet? Iemand die goed kan overleggen met de grafisch ontwerper én de programmeur. Iemand die let op usability, user interaction, kleurgebruik, taalgebruik en consistentie binnen de site. Iemand die zich kan inleven in een eindgebruiker en deze ook betrekt bij usability tests. Een specialist dus. Er zal alleen eerst een bewustwording moeten plaatsvinden voordat deze persoon bij de standaardprojectbemanning hoort.
Zolang deze bewustwording er niet is, zullen eindgebruikers blijven klagen over slechte, niet te gebruiken en dus mislukte producten.