Gebruik van de mobiele telefoon voor spraak en data doet denken aan een woonboot: het is geen vlees en geen vis. Datacentrische apparaten, zoals organisers, kunnen wel eens de meest natuurlijke partner voor mobiel internet blijken, meent Dave Kiwi.
We leven in het tijdperk van de mobiele telefoon. Nu is het nog vooral spraak wat de klok slaat, maar straks wordt onze mobiel het medium voor allerlei geavanceerde datadiensten. Alles wat we nodig hebben in één apparaat. Zo zien in ieder geval bedrijven zoals Nokia en Ericsson de toekomst. Als ik dat hoor moet ik meteen denken aan een woonboot. Ik woon er liever niet in en vaar er eigenlijk ook liever niet in. De vergelijking dringt zich op met betrekking tot de convergentie van data en spraak in de mobiele telefoon.
Het grote probleem is de beperkte interface en het formaat van het apparaat; deze zijn handig voor bellen, maar voor veel andere applicaties ongeschikt. Het mobiele internet zal proberen een ‘on-the-move’ ervaring te creëren, via bijvoorbeeld allerlei verschillende locatiediensten. Diensten die je helpen de dichtstbijzijnde McDonalds of de snelste route naar Amsterdam te vinden. Diensten die je vertellen wat voor films er bij jou in de buurt draaien en wat de beste aanbiedingen zijn terwijl je aan het winkelen bent. Zeer leuke en handige applicaties, die met een redelijk beperkte interface nog best mogelijk zijn – misschien niet altijd even praktisch, maar wel mogelijk. Zelfs als mensen zijn te overtuigen om dergelijke applicaties via de mobiel te gebruiken, waag ik te betwijfelen of ze de bouwstenen van het succes van mobiel internet zullen zijn, aangezien er sprake is van een tamelijk incidentele informatiebehoefte. Het zijn in ieder geval niet de diensten die net zo een ingrijpend effect gaan hebben als mobiele telefonie of internet. Voor mij is de killer-applicatie: ‘killing time’, de tijd doden, en hier komen de beperkingen van de interface echt naar voren.
Ik schat dat ik per week minimaal vier uur wordt opgehouden: door files, treinreizen, vrienden die te laat zijn, enzovoort. Dat zijn voor mij wel de momenten die ik leuk of nuttig wil doorbrengen. In de file zou ik graag even mijn mail checken, ‘attachments’ lezen en meteen beantwoorden, of mijn rekeningen checken en meteen betalen. In de trein wil ik de Voetbal International of een ‘e-book’ downloaden. En als ik nog wat wil werken, dan haal ik toch mijn zakelijke documenten digitaal op. Terwijl ik aan het wachten ben op een vriend, ga ik even surfen of ‘gamen’ of plaats ik een bestelling bij AH.
Veel van de bovengenoemde applicaties zullen technisch mogelijk zijn op de mobiele telefoon, maar geen aangename ervaring voor de gebruiker zijn. Zolang dit niet het geval is, geloof ik niet dat de klant er in trapt.
Natuurlijk is de mobiele telefoon een machtig apparaat en is er een aantal data-applicaties die juist zeer geschikt zijn voor de mobiel. Ik krijg mijn beursinformatie echt het liefst op mijn mobiel en zodra ik makkelijk mobiel kan afrekenen, doe ik dat ook het liefst op mijn telefoon. Ik denk zelfs dat de mobiel het medium bij uitstek is voor ‘push’-applicaties. Maar het probleem is dat de gebruiker van telefoniediensten de mobiel zo klein mogelijk wil hebben. Voor de gebruiker van mobiel internet is dit geen aantrekkelijke optie. Zolang het om heel simpele applicaties gaat, is de mobiele telefoon nog wel een optie, maar uiteindelijk is de gebruiker op zoek naar een ‘internet-achtige’ ervaring. Dan kan de industrie nog zo hard roepen dat vast internet niet hetzelfde is als mobiel internet; de consument heeft zijn verwachtingspatroon al bepaald. Dit houdt niet in dat de ‘content’ dezelfde moet zijn, juist niet, maar de presentatie van deze ‘content’ moet wel van vergelijkbare kwaliteit zijn als bij vast internet. En misschien blijkt dan dat spraak en data nog niet de meest natuurlijke combinatie zijn. Datacentrische apparaten, zoals organisers kunnen wel eens de meest natuurlijke partner voor mobiel internet blijken. Afhankelijk van de doelgroep die een bedrijf zou willen bereiken, zijn dit dus wellicht de apparaten kunnen waarop de applicaties afgestemd zouden moeten worden om m-businessinitiatieven succesvol te maken. Het is in ieder geval een medium dat niet vergeten mag worden.
Dave Kiwi Associate Consultant Boer & Croon’s E-business-consultancybureau Nextrategy