Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het redactionele gedachtegoed van de redactie.

Selfservice: actie is reactie

Door de opkomst van mobile en cloud is de druk van de business op de it-afdeling verder toegenomen. Niet alleen zijn er hoge eisen aan de snelheid waarmee applicaties opgeleverd moeten worden, applicaties moeten ook steeds meer kunnen en een goede user experience bieden. Vooral op het gebied van selfservice en self-provisioning zijn er steeds meer eisen aan geleverde software oplossingen. Hoe vang je dit op en waar komt het eigenlijk vandaan?

De business heeft vaak niet zo’n positief beeld van de it-afdeling, omdat het te lang duurt om iets te programmeren. Als er eenmaal iets is gemaakt, moet het worden getest en duurt het nog even eer het wordt opgeleverd. En als het eenmaal klaar is, is het meestal niet precies wat de business had verwacht. Bovendien zitten er in de productieversie vaak nog tal van bugs. Al die zaken moeten nog eens worden aangepast en tegen de tijd dat dat is gerealiseerd, getest en geaccepteerd, is de software alweer achterhaald.

De business snapt echter ook dat it tegenwoordig hét middel is om de productiviteit te verhogen, het niveau van de dienstverlening te verhogen, sneller te reageren op marktkansen en werkprocessen te verbeteren. Ze zullen dus toch iets met een digitale agenda moeten. Om meer controle te krijgen op software en applicaties eisen ze daarom tegenwoordig veelal een configurabele laag, iets wat je kunt zien als selfservice mogelijkheden. Die configurabele laag kan de business zelf inrichten en aanpassen en ze hoeven dan niet bij it aan te kloppen als ze iets willen veranderen. Met andere woorden: de business passeert het liefst de it-afdeling.

Overhead

Deze reactie is op zichzelf te begrijpen. Maar in de praktijk blijkt dit een utopie. Een extra configurabele laag programmeren kost de it-afdeling aanzienlijk meer tijd en complexiteit om een dergelijke laag te programmeren. Vaak gaat het om een extra effort die 30 tot 50 procent meer projecttijd kost. De it-afdeling wordt zo alleen nog maar meer onder druk gezet. En als de applicatie eenmaal klaar is, brengen de selfservice mogelijkheden ook helemaal niet wat de business ervan had verwacht.

De it-afdeling reageert op deze selfservice eisen door manieren te vinden om sneller ‘code te kloppen’. Ze verdiepen zich bijvoorbeeld in nieuwe frameworks die hen in staat stellen sneller te programmeren. Tijdens de laatste Outsystems NextStep klantendag in Maarssen namen we de proef op de som. We verzochten alle bezoekers eens een enquête in te laten vullen en vroegen hen onder andere naar de belangrijkste speerpunten en uitdagingen voor it-afdelingen. 80 procent van de ondervraagden ziet daarbij dat het verhogen van de productiviteit en het vergroten van het aanpassingsvermogen, als de belangrijkste speerpunten voor de nabije toekomst. Speed is the new currency!

RAD, Agile en DevOps

Ik denk dat het verhogen van de productiviteit van de programmeur niet het enige punt van aandacht is. Met RAD-tools kan je die productiviteit snel verhogen en bovendien ervoor zorgen dat applicaties gemakkelijk te onderhouden zijn. Het belangrijkste is echter mijn inziens: bekijk je de uitdaging wel vanuit een holistische blik? Werk je bijvoorbeeld Agile en zit de business wel aan het stuur? Werk je met Devops-teams en continuous delivery? Dat kan delivery-capaciteit van it namelijk fors verhogen. En hoe zit het met de bouwdoos van de developers? Ontwikkelen ze nog steeds op dezelfde manier als 35 jaar geleden? Code kloppen past wat mij betreft niet in dit plaatje.

Agile, DevOps en RAD vormen samen een krachtige combinatie van tools en methodieken. Als een organisatie deze combinatie hanteert, zal je zien dat de eisen van de business aan applicaties behapbaar worden. Waar hebben ze immers selfservice voor nodig, als hun changes direct worden doorgevoerd?

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5658451). © Jaarbeurs IT Media.
?

 

Reacties

Ik trek even mijn wenkbrauwen op van verbazing. Als je namelijk niet in staat blijkt, na +30 jaar KA, je klant in dit opzicht te bedienen dan moet je een ander vak kiezen. Dan mag je tot een conclusie komen voor jezelf. Als er weer eens een product/app voorbij komt wandelen die aan de meest basale en gezonde IT productie methode niet kan voldoen, dan moet je de producent en zijn proces aan gaan staan kijken.

1 Vertel je klant wat IT is
Nog steeds, I kidd you not, raffelt men zaken af vanwege het feit dat men anders niet snel genoeg een ROI kan becijferen. Want tja, de klant eerst eens uitleggen wat IT nu eigenlijk is, hoe dit functioneert en wat de beperkingen zijn van IT/progje/app, dat staat geloof ik nergens meer beschreven dus roepen we maar 'DOOM!'

2. Vertel je IT professional(s) wat IT is
Het is een bekend gegeven dat hoe meer gespecialiseerd een IT professional, des te belabberder communiceert zij/hij. Hoe dat komt? Omdat IT een lineaire bezigheid is wat je denk en reageer vermogen lineair maakt. Gebruikers/afnemers zijn dat niet en.... voila .... votre problem.

3. Het is niet de tool of methodiek die het succes bepaald
Steeds meer 'professionals' duiken er op in de IT, lekker goedkoop, die steeds minder zelfredzaamheid vertonen. Lees, oplossend vermogen kennen. Oh hun trucje, ja natuurlijk beheersen zij dat. Maar de onderliggende materie, minstens zo belangrijk.... Huh?!?

Ontwikkelen op dezelfde manier als 35 jaar geleden? Hopelijk niet maar dan voor een andere reden. Namelijk dat IT professionals nog steeds niet goed in staat blijken goed met hun klant te kunnen communiceren, Rad of geen rat.

Rene, ik snap inderdaad geen bal van je hele verhaal, behalve dan dat je IT-er bent en dus niet goed kan communiceren. Ondanks dat je aanbeveelt aan iedereen te vertellen wat IT is. En daarna ?
Het verhaal van Mark is daarentegen veel duidelijker. Die bedenkt gewoon elke keer weer een andere invalshoek waarom zijn PaaS product een oplossing is voor zijn bedachte problemen. Hij is dan ook Sales director. Deze keer iets met Continuous delivery van Zelfservice holistische behapbare speerpunten. Misschien is dat wel IT. Hij zal er in ieder geval wel verstand van hebben. Kopen dus die rappe paas handel.

Als de business zo graag de it afdeling wil passeren, zijn ze dan ook bereid zelf te investeren in kennis om problemen op te lossen als iets niet werkt?

Er zitten namelijk wel enkele valkuilen in deze benadering:
- Het zelf configureren is leuk en krachtig. Echter, na verloop van tijd is de zelf-configureerbare omgeving zo erg gegroeid dat het niet meer behapbaar is voor de business
- Zelf doen, vooral met alles "as a service" levert na verloop van tijd een ratjetoe op aan applicaties en "truuks" om alles aan elkaar te knopen. Ook hier kan het gebeuren dat na verloop van tijd de omgeving niet meer beheersbaar is voor de business

En raad eens waar ze dan aan willen gaan kloppen om ze uit de brand te helpen ... juist, de IT .....

Channelweb Expert
Mark  Slooff

Mark Slooff
Regional Sales Director, OutSystems voor Agile Webapplications. Expert van Channelweb voor de topics Business Analytics, Cloud Computing en Infrastructuur.
Hele profiel

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×