Het is dé trend van het afgelopen jaar: convergentie. Geen aparte takken van de it- en communicatiesport meer, maar alles 'onder één noemer' brengen. Networking, opslag, servers, beheer, telecommunicatie, beveiliging; als het even kan moet alles draaien binnen één infrastructuur en worden beheerd via één systeem.
Convergentie biedt bedrijven dan ook een aantal interessante voordelen. De (beheer)complexiteit wordt verminderd, waardoor er bijvoorbeeld minder beheeruren nodig zijn. De operationele kosten worden omlaag gebracht omdat er niet langer verschillende infrastructuren en systemen naast elkaar worden gebruikt. In deze moeilijke financiële tijden zijn dit voor organisaties belangrijke factoren. Daarnaast hoeft het bedrijf nog maar te onderhandelen met één leverancier, met wie ook zaken als ondersteuning en SLA's eenvoudiger, goedkoper en – als het goed is – beter te regelen zijn.
Daar komt bij dat een investering in nieuwe, compacte alles-in-één datacenters op basis van nieuwe bladeservers voor veel bedrijven financieel aantrekkelijk kan zijn. De besparingen die ze hiermee kunnen realiseren op het gebied van energiekosten, fysieke ruimte ('floorspace') en beheer zijn zodanig groot dat de benodigde investering er in sommige gevallen al binnen een jaar uit te halen is. Dat is nogal wat!
Nu er nieuwe spelers op deze markt verschijnen is het zaak om je goed te oriënteren op de nieuwe kansen en mogelijkheden. Er moeten keuzes gemaakt worden. Waar ga je strategisch op inzetten, met welke vendors ga je in zee, waar ga je je mensen voor opleiden? Vanuit de markt is er zeker interesse voor deze nieuwe spelers, omdat meer concurrentie over het algemeen leidt tot lagere prijzen en betere producten en diensten. Wie erin slaagt om die interesse met succes om te zetten in omzetkansen, kan zijn huidige markt verbreden en nieuwe marktgebieden aanboren.
Een ding staat vast: de ict-markt blijft zich – ondanks en zelfs dankzij de economische omstandigheden – ontwikkelen. Veel bedrijven zien in dat ze juist nu moeten investeren om nieuwe klanten te trekken en om later klaar te zijn voor het herstel.
Thuur Tonnaer, directeur, Comstor
Eerder verschenen op Channelweb.nl.