"Ik ben het niet eens met de strekking van ‘Itil-cultuur stagneert invoering Linux’ (Computable, 14 november 2003, p. 5)", schrijft Jurian Burgers, "ook al is dit artikel een weergave van de ideeën van Marcel den Hartog, Linux evangelist bij CA."
Het betoog van Marcel den Hartog zou hout snijden als je ‘Itil’ door ‘bureaucratie’ vervangt, maar dat is mijns inziens wel erg kort door de bocht. Ik werk aan de zijde van de it-dienstverlener en gebruik Itil met name om uitbestedingdeals handen en voeten te geven, zowel de koppelingen tussen uitbesteder en dienstverlener als de processen om invulling te geven aan de beheerprocessen. Dat ict in Nederland veel wordt uitbesteed, vind ik zelfs een voorbeeld van het feit dat Nederlandse ict’ers en bedrijven wél ondernemend zijn; ze durven risico te nemen en daarmee ondernemerschap te tonen.
Daarnaast is en blijft het Itil een set ‘best practices’ die je ook perfect kunt toepassen voor Linux-beheer. Op dit moment ben ik verantwoordelijk voor de inrichting van een uitbestedingcontract waarbij de hosting infrastructuur geheel op Linux draait. Dit is goedkoper en sneller dan de vertrouwde Unix-omgeving. Wat Itil hieraan toevoegt is een raamwerk voor de beheerorganisatie. Als je dat goed toepast, is dat zelfs een waarborg om voortdurend (Juran, Demming, kwaliteitsloops et cetera) bezig te zijn met de verbetering van het bedrijfsproces. Dit in tegenstelling tot de veronderstelde ‘hakken in het zand’-houding.< BR>